سال سوم(96)

استاد یزدان پناه

بازگشت به درس

جلسات 1 تا 9
جلسات 10 تا 19
جلسات 20 تا 29
جلسات 30 تا 38
جلسه 1
72/ 1396.7.19/ روش تفسیر عرفانی (روش تفسیر عرفا از دیدگاه علامه طباطبایی و نقد آن/ ظاهر و باطن داشتن قرآن/ نظر علامه در مورد شهود و تفسیر باطنی از قرآن/ ذو بطون بودن متن دینی به تناسب ایمان و طهارت افراد/ چند نمونه از تفسیر باطنی /لزوم محوریت قرآن در کار شهودی/ دو روش کار اجتهادی سلوکی اهمیت فطرت و نمونه روش فهم فطری در المیزان /آسیب های روش تفسیر عرفانی)
جلسه 2
73/ 1396.7.19/ روش تفسیر عرفانی (روش تفسیر عرفا از دیدگاه علامه طباطبایی و نقد آن/ ظاهر و باطن داشتن قرآن/ نظر علامه در مورد شهود و تفسیر باطنی از قرآن/ ذو بطون بودن متن دینی به تناسب ایمان و طهارت افراد/ چند نمونه از تفسیر باطنی /لزوم محوریت قرآن در کار شهودی/ دو روش کار اجتهادی سلوکی اهمیت فطرت و نمونه روش فهم فطری در المیزان /آسیب های روش تفسیر عرفانی)
جلسه 3
74/ 1396.7.26/ روش تفسیر عرفانی (روش تفسیر عرفا از دیدگاه علامه طباطبایی و نقد آن/ ظاهر و باطن داشتن قرآن/ نظر علامه در مورد شهود و تفسیر باطنی از قرآن/ ذو بطون بودن متن دینی به تناسب ایمان و طهارت افراد/ چند نمونه از تفسیر باطنی /لزوم محوریت قرآن در کار شهودی/ دو روش کار اجتهادی سلوکی اهمیت فطرت و نمونه روش فهم فطری در المیزان /آسیب های روش تفسیر عرفانی)
جلسه 4
75/ 1396.7.26/ روش تفسیر عرفانی (روش تفسیر عرفا از دیدگاه علامه طباطبایی و نقد آن/ ظاهر و باطن داشتن قرآن/ نظر علامه در مورد شهود و تفسیر باطنی از قرآن/ ذو بطون بودن متن دینی به تناسب ایمان و طهارت افراد/ چند نمونه از تفسیر باطنی /لزوم محوریت قرآن در کار شهودی/ دو روش کار اجتهادی سلوکی اهمیت فطرت و نمونه روش فهم فطری در المیزان /آسیب های روش تفسیر عرفانی)
جلسه 5
76/ 1396.8.3/ روش تفسیر علمی (تجربی) (بررسی روش تفسیر علمی و نقد علامه طباطبایی بر این روش /بررسی دیدگاه های تفسیر المنار و عبده در مورد داستان حضرت آدم ع سحر و ... /جایگاه حس و تجربه از منظر قرآن /بررسی تعارض مشهورات علمی و ظاهر قرآن/ رابطه علم و دین/ رویکرد اجتماعی تفسیر المنار)
جلسه 6
77/ 1396.8.3/ روش تفسیر علمی (تجربی) (بررسی روش تفسیر علمی و نقد علامه طباطبایی بر این روش /بررسی دیدگاه های تفسیر المنار و عبده در مورد داستان حضرت آدم ع سحر و ... /جایگاه حس و تجربه از منظر قرآن /بررسی تعارض مشهورات علمی و ظاهر قرآن/ رابطه علم و دین/ رویکرد اجتماعی تفسیر المنار)
جلسه 7
78/ 1396.9.1/ روش تفسیر علمی (تجربی) (بررسی روش تفسیر علمی و نقد علامه طباطبایی بر این روش /بررسی دیدگاه های تفسیر المنار و عبده در مورد داستان حضرت آدم ع سحر و ... /جایگاه حس و تجربه از منظر قرآن /بررسی تعارض مشهورات علمی و ظاهر قرآن/ رابطه علم و دین/ رویکرد اجتماعی تفسیر المنار)
جلسه 8
79/ 1396.9.1/ روش تفسیر علمی (تجربی) (بررسی روش تفسیر علمی و نقد علامه طباطبایی بر این روش /بررسی دیدگاه های تفسیر المنار و عبده در مورد داستان حضرت آدم ع سحر و ... /جایگاه حس و تجربه از منظر قرآن /بررسی تعارض مشهورات علمی و ظاهر قرآن/ رابطه علم و دین/ رویکرد اجتماعی تفسیر المنار)
جلسه 9
80/ 1396.9.8/ روش تفسیر علمی (تجربی) (بررسی روش تفسیر علمی و نقد علامه طباطبایی بر این روش /بررسی دیدگاه های تفسیر المنار و عبده در مورد داستان حضرت آدم ع سحر و ... /جایگاه حس و تجربه از منظر قرآن /بررسی تعارض مشهورات علمی و ظاهر قرآن/ رابطه علم و دین/ رویکرد اجتماعی تفسیر المنار)
جلسه 10
81/ 1396.9.8/ روش تفسیر علمی (تجربی) (بررسی روش تفسیر علمی و نقد علامه طباطبایی بر این روش /بررسی دیدگاه های تفسیر المنار و عبده در مورد داستان حضرت آدم ع سحر و ... /جایگاه حس و تجربه از منظر قرآن /بررسی تعارض مشهورات علمی و ظاهر قرآن/ رابطه علم و دین/ رویکرد اجتماعی تفسیر المنار)
جلسه 11
82/ 1396.9.22/ روش تفسیر علمی (تجربی) (بررسی روش تفسیر علمی و نقد علامه طباطبایی بر این روش /بررسی دیدگاه های تفسیر المنار و عبده در مورد داستان حضرت آدم ع سحر و ... /جایگاه حس و تجربه از منظر قرآن /بررسی تعارض مشهورات علمی و ظاهر قرآن/ رابطه علم و دین/ رویکرد اجتماعی تفسیر المنار)
جلسه 12
83/ 1396.9.22/ روش تفسیر علمی (تجربی) (بررسی روش تفسیر علمی و نقد علامه طباطبایی بر این روش /بررسی دیدگاه های تفسیر المنار و عبده در مورد داستان حضرت آدم ع سحر و ... /جایگاه حس و تجربه از منظر قرآن /بررسی تعارض مشهورات علمی و ظاهر قرآن/ رابطه علم و دین/ رویکرد اجتماعی تفسیر المنار)
جلسه 13
84/ 1396.9.29/ روش تفسیر علمی (تجربی) (بررسی روش تفسیر علمی و نقد علامه طباطبایی بر این روش /بررسی دیدگاه های تفسیر المنار و عبده در مورد داستان حضرت آدم ع سحر و ... /جایگاه حس و تجربه از منظر قرآن /بررسی تعارض مشهورات علمی و ظاهر قرآن/ رابطه علم و دین/ رویکرد اجتماعی تفسیر المنار)
جلسه 14
85/ 1396.9.29/ روش تفسیر علمی (تجربی) (بررسی روش تفسیر علمی و نقد علامه طباطبایی بر این روش /بررسی دیدگاه های تفسیر المنار و عبده در مورد داستان حضرت آدم ع سحر و ... /جایگاه حس و تجربه از منظر قرآن /بررسی تعارض مشهورات علمی و ظاهر قرآن/ رابطه علم و دین/ رویکرد اجتماعی تفسیر المنار)
جلسه 15
86/ روش تفسیر علمی (تجربی) (بررسی روش تفسیر علمی و نقد علامه طباطبایی بر این روش /بررسی دیدگاه های تفسیر المنار و عبده در مورد داستان حضرت آدم ع سحر و ... /جایگاه حس و تجربه از منظر قرآن /بررسی تعارض مشهورات علمی و ظاهر قرآن/ رابطه علم و دین/ رویکرد اجتماعی تفسیر المنار)
جلسه 16
87/ روش تفسیر علمی (تجربی) (بررسی روش تفسیر علمی و نقد علامه طباطبایی بر این روش /بررسی دیدگاه های تفسیر المنار و عبده در مورد داستان حضرت آدم ع سحر و ... /جایگاه حس و تجربه از منظر قرآن /بررسی تعارض مشهورات علمی و ظاهر قرآن/ رابطه علم و دین/ رویکرد اجتماعی تفسیر المنار)
جلسه 17
88/ 1396.10.20/ روش تفسیر علمی (تجربی) (بررسی روش تفسیر علمی و نقد علامه طباطبایی بر این روش /بررسی دیدگاه های تفسیر المنار و عبده در مورد داستان حضرت آدم ع سحر و ... /جایگاه حس و تجربه از منظر قرآن /بررسی تعارض مشهورات علمی و ظاهر قرآن/ رابطه علم و دین/ رویکرد اجتماعی تفسیر المنار)
جلسه 18
89/ 1396.10.20/ روش تفسیر علمی (تجربی) (بررسی روش تفسیر علمی و نقد علامه طباطبایی بر این روش /بررسی دیدگاه های تفسیر المنار و عبده در مورد داستان حضرت آدم ع سحر و ... /جایگاه حس و تجربه از منظر قرآن /بررسی تعارض مشهورات علمی و ظاهر قرآن/ رابطه علم و دین/ رویکرد اجتماعی تفسیر المنار)
جلسه 19
90/ 1396.10.27/ جمع بندی نقدهای علامه بر روش‌های تفسیری (پیش فرض مجاز در تفسیر قرآن)، اشاره به مبانی متن شناختی قرآن)
جلسه 20
91/ 1396.10.27/ موضع اصلی اختلاف در تفسیر (اختلاف اصلی در تفسیر، سر اختلاف در تفسیر آیات، گسترش زبان عرفی، نهی از تفسیر قرآن با انس و عادت، راه تشخیص صحیح مصادیق قرآنی)
جلسه 21
92/ 1396.11.4/ موضع اصلی اختلاف در تفسیر (اختلاف اصلی در تفسیر، سر اختلاف در تفسیر آیات، گسترش زبان عرفی، نهی از تفسیر قرآن با انس و عادت، راه تشخیص صحیح مصادیق قرآنی)
جلسه 22
93/ 1396.11.4/ موضع اصلی اختلاف در تفسیر (اختلاف اصلی در تفسیر، سر اختلاف در تفسیر آیات، گسترش زبان عرفی، نهی از تفسیر قرآن با انس و عادت، راه تشخیص صحیح مصادیق قرآنی)
جلسه 23
94/ 1396.11.18/ موضع اصلی اختلاف در تفسیر (اختلاف اصلی در تفسیر، سر اختلاف در تفسیر آیات، گسترش زبان عرفی، نهی از تفسیر قرآن با انس و عادت، راه تشخیص صحیح مصادیق قرآنی)
جلسه 24
95/ 1396.11.18/ موضع اصلی اختلاف در تفسیر (اختلاف اصلی در تفسیر، سر اختلاف در تفسیر آیات، گسترش زبان عرفی، نهی از تفسیر قرآن با انس و عادت، راه تشخیص صحیح مصادیق قرآنی)
جلسه 25
96/ موضع اصلی اختلاف در تفسیر (اختلاف اصلی در تفسیر، سر اختلاف در تفسیر آیات، گسترش زبان عرفی، نهی از تفسیر قرآن با انس و عادت، راه تشخیص صحیح مصادیق قرآنی)
جلسه 26
97/ 1396.11.9/ زبان قرآن و روح معنا (وضع لفظ برای روح معنا، اصل المعناء، بررسی قول امام خمینی و دیگر اقوال در مورد وضع الفاظ، تحلیل اصولی از روح معنا، راه رسیدن به روح معنا و ضوابط ظهور گیری، زبان عرفی دقیق بودن قرآن، سطوح معنایی)
جلسه 27
98/ 1396.11.16/ زبان قرآن و روح معنا (وضع لفظ برای روح معنا، اصل المعناء، بررسی قول امام خمینی و دیگر اقوال در مورد وضع الفاظ، تحلیل اصولی از روح معنا، راه رسیدن به روح معنا و ضوابط ظهور گیری، زبان عرفی دقیق بودن قرآن، سطوح معنایی)
جلسه 28
99/ 1396.11.16/ زبان قرآن و روح معنا (وضع لفظ برای روح معنا، اصل المعناء، بررسی قول امام خمینی و دیگر اقوال در مورد وضع الفاظ، تحلیل اصولی از روح معنا، راه رسیدن به روح معنا و ضوابط ظهور گیری، زبان عرفی دقیق بودن قرآن، سطوح معنایی)
جلسه 29
100/ 1396.12.23/ زبان قرآن و روح معنا (وضع لفظ برای روح معنا، اصل المعناء، بررسی قول امام خمینی و دیگر اقوال در مورد وضع الفاظ، تحلیل اصولی از روح معنا، راه رسیدن به روح معنا و ضوابط ظهور گیری، زبان عرفی دقیق بودن قرآن، سطوح معنایی)
جلسه 30
101/ 1396.12.23/ زبان قرآن و روح معنا (وضع لفظ برای روح معنا، اصل المعناء، بررسی قول امام خمینی و دیگر اقوال در مورد وضع الفاظ، تحلیل اصولی از روح معنا، راه رسیدن به روح معنا و ضوابط ظهور گیری، زبان عرفی دقیق بودن قرآن، سطوح معنایی)
جلسه 31
102/ 1397.1.22/ زبان قرآن و روح معنا (وضع لفظ برای روح معنا، اصل المعناء، بررسی قول امام خمینی و دیگر اقوال در مورد وضع الفاظ، تحلیل اصولی از روح معنا، راه رسیدن به روح معنا و ضوابط ظهور گیری، زبان عرفی دقیق بودن قرآن، سطوح معنایی)
جلسه 32
103/ 1397.1.22/ زبان قرآن و روح معنا (وضع لفظ برای روح معنا، اصل المعناء، بررسی قول امام خمینی و دیگر اقوال در مورد وضع الفاظ، تحلیل اصولی از روح معنا، راه رسیدن به روح معنا و ضوابط ظهور گیری، زبان عرفی دقیق بودن قرآن، سطوح معنایی)
جلسه 33
104/ 1397.1.29/ زبان قرآن و روح معنا (وضع لفظ برای روح معنا، اصل المعناء، بررسی قول امام خمینی و دیگر اقوال در مورد وضع الفاظ، تحلیل اصولی از روح معنا، راه رسیدن به روح معنا و ضوابط ظهور گیری، زبان عرفی دقیق بودن قرآن، سطوح معنایی)
جلسه 34
105/ 1397.1.29/ زبان قرآن و روح معنا (وضع لفظ برای روح معنا، اصل المعناء، بررسی قول امام خمینی و دیگر اقوال در مورد وضع الفاظ، تحلیل اصولی از روح معنا، راه رسیدن به روح معنا و ضوابط ظهور گیری، زبان عرفی دقیق بودن قرآن، سطوح معنایی)
جلسه 35
106/ 1397.2.5/ زبان قرآن و روح معنا (وضع لفظ برای روح معنا، اصل المعناء، بررسی قول امام خمینی و دیگر اقوال در مورد وضع الفاظ، تحلیل اصولی از روح معنا، راه رسیدن به روح معنا و ضوابط ظهور گیری، زبان عرفی دقیق بودن قرآن، سطوح معنایی)
جلسه 36
107/ 1397.2.5/ زبان قرآن و روح معنا (وضع لفظ برای روح معنا، اصل المعناء، بررسی قول امام خمینی و دیگر اقوال در مورد وضع الفاظ، تحلیل اصولی از روح معنا، راه رسیدن به روح معنا و ضوابط ظهور گیری، زبان عرفی دقیق بودن قرآن، سطوح معنایی)
جلسه 37
108/ 1397.2.19/ زبان قرآن و روح معنا (وضع لفظ برای روح معنا، اصل المعناء، بررسی قول امام خمینی و دیگر اقوال در مورد وضع الفاظ، تحلیل اصولی از روح معنا، راه رسیدن به روح معنا و ضوابط ظهور گیری، زبان عرفی دقیق بودن قرآن، سطوح معنایی)
جلسه 38
109/ 1397.2.19/ زبان قرآن و روح معنا (وضع لفظ برای روح معنا، اصل المعناء، بررسی قول امام خمینی و دیگر اقوال در مورد وضع الفاظ، تحلیل اصولی از روح معنا، راه رسیدن به روح معنا و ضوابط ظهور گیری، زبان عرفی دقیق بودن قرآن، سطوح معنایی)

بازگشت به درس