بخش ششم

استاد مؤیدی

استاد مؤیدی


🎧۱۳۵ جلسه

🗓سال 87
📢منبع:  کانال ایتا

از کتاب المیراث تا انتهای کتاب الدیات

1 2

جلسه 3
1402/07/01
جلسه 4
1402/07/03
جلسه 5
1402/07/04
جلسه 6
1402/07/05
جلسه 7
1402/07/06
جلسه 8
1402/07/08
جلسه 9
1402/07/09
جلسه 10
1402/07/10
جلسه 11
1402/07/12
جلسه 12
1402/07/15
جلسه 13
1402/07/16
جلسه 14
1402/07/17
جلسه 15
1402/07/18
جلسه 16
1402/07/19
جلسه 17
1402/07/20
جلسه 18
1402/07/22
جلسه 19
1402/07/23
جلسه 20
1402/07/24
جلسه 21
1402/07/25
جلسه 22
1402/07/29
جلسه 23
1402/07/30
جلسه 24
1402/08/01/ از ابتدای مسأله ثالثه: «الثالثة أولاد الأولاد یقومون مقام آبائهم عند عدمهم» دقیقه 38:14/پس از چند خط، تا انتهای «بین الاصحاب روایة و فتوی»
جلسه 25
1402/08/02/ از ابتدای «و قال المرتضی و جماعة»/تا پاسی از مسأله چهارم گذشته: «و قیل ... علی موضع الوفاق.».
جلسه 26
1402/08/03/ از ابتدای «و المراد بثیابه ما کان یلبسها»/تا انتهای «زیادتها عن الثلث للعموم»، /ابتدای «فی اشتراط خلو المیت عن دین».
جلسه 27
1402/08/04/ از ابتدای «فی اشتراط خلو المیت عن دین»/تا انتهای «تفصیله و شرائطه فی بابه»، /ابتدای «و المشهور انه یشترط فی الحبوة».
جلسه 28
1402/08/06/ از ابتدای «و المشهور انه یشترط فی الحبوة»،/تا اوایل پاراگراف آخرِ مسأله پنجم (طعمه) انتهای «استحب لهما»، /ابتدای: «و انما یستحب طعمة الاجداد»،
جلسه 29
1402/08/07/ از اواخرِ مسأله پنجم (طعمه) ابتدای: «و انما یستحب طعمة الاجداد»، /تا انتهای مسأله چهارم: «علی تقدیر التعدد مختلفا»،/ابتدای مسأله پنجم: «الخامسة لو اجتمع اخت للابوین».
جلسه 30
1402/08/08/ از ابتدای مسأله پنجم: «الخامسة لو اجتمع اخت للابوین»، /تا سه خط از مسأله هفتم انتهای : «للذکر ضِعف الانثی کذلک»، /ابتدای «فلو کان المجتمعون فیهما جد و جدة للام».
جلسه 31
1402/08/09/ از اوایل مسأله هشتم : «فلو کان المجتمعون فیهما»/تا اواخر مسأله هشتم انتهای : «فإن له الثلث و إن اتحد» /ابتدای «و لو خلف الجدین للام».
جلسه 32
1402/08/10/ از اواخر مسأله هشتم ابتدای: «و لو خلف الجدین للام»،/تا انتهای مسأله نهم: «المسقط لاعتبار السبب»، /ابتدای مسأله دهم: «العاشرة: الزوج و الزوجة مع الاخوة».
جلسه 33
1402/08/13/ از ابتدای مسأله دهم: «العاشرة: الزوج و الزوجة مع الاخوة»، /تا انتهای مسائل، /و سپس سه خط از «القول فی میراث الاعمام و الاخوال»، انتهای «اقتساماً المال نصفین»،/ابتدای «و فیه مسائل الاولی العم المنفرد یرث المال».
جلسه 34
1402/08/14/ پس از سه خط از «القول فی میراث الاعمام و الاخوال» از ابتدای مسائل: «و فیه مسائل الاولی العم المنفرد یرث المال»، /تا اوایل مسأله چهارم انتهای «و نصیبه الثلثان»،/ابتدای «و منه یظهر عدم الفرق».
جلسه 35
1402/08/15/ از اوایل مسأله چهارم ابتدای «و منه یظهر عدم الفرق»،/تا اواسط مسأله پنجم انتهای «و اشار الیه هنا بقوله»،/ابتدای «قیل»ی اول: «و قیل: للخال».
جلسه 36
1402/08/16/ از چند خط از جلسه قبل، اواسط مسأله پنجم ابتدای «و لو اختلفت کما لو خلفت زوجا»،/تا اواسط مسأله ششم انتهای «و کذلک الخال للأم أولی من عم الأب»،/ابتدای «و یقاسم کل منهم الآخر».
جلسه 37
1402/08/17/ از اواسط مسأله ششم ابتدای «و یقاسم کل منهم الآخر»،/تا انتهای مسأله هفتم: «و الباقی لقرابة الأبوین أو الأب.»، /ابتدای مسأله هشتم: «الثامنة: لایرث الأبعد مع الأقرب».
جلسه 38
1402/08/18/ از ابتدای مسأله هشتم: «الثامنة: لایرث الأبعد مع الأقرب»، /تا اواخر مسأله نهم: «کمعتق هو ضامن جریرة»، /ابتدای «و یمکن فرض أنساب متعددة».
جلسه 39
1402/08/20/ از اواخر مسأله نهم: «و یمکن فرض أنساب متعددة»، /تا اواسط پاراگراف: «علی ما سلف فی کتاب الطلاق»، /ابتدای «ثم إن کانت ذات ولد من الزوج».
جلسه 40
1402/08/21/ از اواسط پاراگراف، ابتدای «ثم إن کانت ذات ولد من الزوج»، /تا انتهای پاراگراف: «لأنه جمع رَبع و هو الدار»، /ابتدای پاراگراف: «و لو اجتمع ذات الولد و الخالیة عنه».
جلسه 41
1402/08/22/ از ابتدای پاراگراف: «و لو اجتمع ذات الولد و الخالیة عنه»،/تا انتهای پاراگراف: «من حیث أنه قد تزوج بالخامسة»، /ابتدای پاراگراف: «و علی المشهور هل یتعدی الحکم».
جلسه 42
1402/08/23/ از ابتدای پاراگراف: «و علی المشهور هل یتعدی الحکم»،/تا پاسی از «ولاء» گذشته، انتهای عبارت شهید اول: «أیضاً السائبة»، /ابتدای عبارت شهید اول: «و للزوج و الزوجة».
جلسه 43
1402/08/24/ از اوایل «ولاء» عبارت شهید اول ابتدای: «و للزوج و الزوجة»، /تا انتهای فصل سوم: «علی من کان بیده»، /ابتدای فصل چهارم: «الفصل الرابع فی توابع و فیه مسائل: الاولی فی میراث الاخنثی».
جلسه 44
1402/08/27/ از ابتدای فصل چهارم: «الفصل الرابع فی توابع و فیه مسائل: الاولی فی میراث الاخنثی»،/تا انتهای «الترجیح من غیر مرجح»،/ابتدای «فله مع الذکر خمسة من إثنی عشر».
جلسه 45
1402/08/28/ از ابتدای «فله مع الذکر خمسة من إثنی عشر»، تا انتهای «و هی فاضلة علی تقدیر الذکوریة»،/ابتدای «و لو اجتمع مع فی أحد الفرض أحد الزوجین».
جلسه 46
1402/08/29/ از ابتدای «و لو اجتمع مع فی أحد الفرض أحد الزوجین»،/تا «و إن کان الفرض نادرا»/ابتدای مسأله سوم: «الثالثة الحمل یورث إذا انفصل حیا».
جلسه 47
1402/08/30/ از ابتدای مسأله سوم: «الثالثة الحمل یورث إذا انفصل حیا»،/تا اوایل مسأله هفتم انتهای «عموم القرآن الدال علی التوارث مطلقاً»،/ابتدای «و فی قول شاذ».
جلسه 48
1402/09/01/ از اوایل مسأله هفتم ابتدای «و فی قول شاذ»، /تا اواسط مسأله هشتم انتهای «مما ورثوا من هؤلاء»، /ابتدای «و هذا حجة علی المفید و سلار».
جلسه 49
1402/09/02/ از اواسط مسأله هشتم ابتدای «و هذا حجة علی المفید و سلار»، /تا اوایل مسأله نهم انتهای پاراگراف: «دانوا بشیء یلزمهم حکمه»،/ابتدای «و قال الفضل بن شاذان».
جلسه 50
1402/09/04/ از اوایل مسأله نهم ابتدای «و قال الفضل بن شاذان»، /تا انتهای مسأله نهم: «و قس علی هذا»،/ابتدای مسأله دهم: «العاشرة مخارج الفروض».
جلسه 51
1402/09/05/ مسأله دهم و یازدهم،/از روی متنی که استاد به همه داد.
جلسه 52
1402/09/06/ مسأله یازدهم،/از روی متنی که استاد به همه داد.
جلسه 53
1402/09/07/ ادامه مسأله یازدهم از روی متنی که استاد به همه داد، و مسأله دوازدهم تا انتها: «لا علی الجمیع و قد تقدم»، /ابتدای مسأله سیزدهم: «الثالثة عشرة أن تزید الفریضة علی السهام».
جلسه 54
1402/09/08/ از ابتدای مسأله سیزدهم: «الثالثة عشرة أن تزید الفریضة علی السهام»،/تا اواسط مسأله چهاردهم: «فتصح المسألتان من الأولى و هی ثمانیة»،/ابتدای «و إن لم ینهض نصیب الثانی».
جلسه 55
1402/09/11/ از اواسط مسأله چهاردهم: «فتصح المسألتان من الأولى و هی ثمانیة»،/ابتدای «و إن لم ینهض نصیب الثانی»،/تا انتهای کتاب الارث: «لو فرض کثرة التناسخ فإن العمل واحد.»، /ابتدای کتاب الحدود: «الأول فی حد الزنا بالقصر».
جلسه 56
1402/09/12/ از ابتدای کتاب الحدود: «الأول فی حد الزنا»، /تا انتهای رابعا: «إطلاقه علی القبل أغلب»،/ابتدای خامسها: «و خامسها: کونها أمرأة».
جلسه 57
1402/09/13/ از ابتدای خامسها: «و خامسها: کونها أمرأة»،/تا انتهای «کما سبق تحقیقه فی باب الطلاق»، /ابتدای «فهذه جملة قیود التعریف».
جلسه 58
1402/09/14/ از ابتدای اشکالات شهید ثانی بر تعریف شهید اول: «فهذه جملة قیود التعریف»،/تا انتهای اشکال ششم: بما یتحقق به زناها»،/ابتدای «و حیث اعتبر الزنا انتفاء الشبهه».
جلسه 59
1402/09/15/ از ابتدای «و حیث اعتبر الزنا انتفاء الشبهه»، /تا «و اختیاره و حریته»،/ابتدای «أو تصدیق المولی له فیما أقرّ به».
جلسه 60
1402/09/16/ از ابتدای «أو تصدیق المولی له فیما أقرّ به»،/تا انتهای «أتیانه بالعدد المعتبر»،/ابتدای «و تکفی فی الإقرار به اشارة الأخرس».
جلسه 61
1402/09/18/ از ابتدای «و تکفی فی الإقرار به اشارة الأخرس»، /تا آخر صحیحه حلبی: «رأوه یدخل و یخرج»، /ابتدای «و کذا لایکفی دعوی المعاینة».
جلسه 62
1402/09/19/ از ابتدای «و کذا لایکفی دعوی المعاینة»،/تا انتهای مرویّ عن علی علیه‌السلام: «فی الحدود نظر ساعة»،/ابتدای «و هل یشترط حضورهم فی مجلس الحکم دفعة».
جلسه 63
1402/09/20/ از ابتدای «و هل یشترط حضورهم فی مجلس الحکم دفعة»،/تا انتهای مسقطات حد: «بمثل ذلک لم‌یسمع»،/ابتدای اقسام حد زنا: «و إذا ثبت الزنا علی الوجه المذکور».
جلسه 64
1402/09/21/ از ابتدای اقسام حد زنا: «و إذا ثبت الزنا علی الوجه المذکور»،/تا اواخر حد اول یعنی «قتل» انتهای: «للأصل مع احتماله»، /ابتدای «و یجمع له أی للزانی فی هذه الصور بین الجلد».
جلسه 65
1402/09/22/ از ابتدای «و یجمع له أی للزانی فی هذه الصور بین الجلد»،/تا انتهای قید ششم رجم: «و لم‌أقف فیه هنا علی شیء»،/ابتدای قید هفتم: «و سابعا کونه متمکناً منه غدوّاً و رواحاً».
جلسه 66
1402/09/27/ از ابتدای قید هفتم: «و سابعا کونه متمکناً منه غدوّاً و رواحاً»،/تا انتهای «بعد عتقه و إن کان مکاتباً»،/ابتدای «و الأقرب الجمع بین الجلد و الرجم».
جلسه 67
1402/09/28/ از ابتدای «و الأقرب الجمع بین الجلد و الرجم»، /تا انتهای «علی الثلاثة فصاعداً فأقوی»،/ابتدای «و ینبغی کون الحجارة صغاراً».
جلسه 68
1402/09/29/ از ابتدای «و ینبغی کون الحجارة صغاراً»،/تا اوایل «ثالثها» انتهای: «للنص و أصالة البراءة»،/ابتدای «و ربما قیل بالمساواة».
جلسه 69
1402/09/30/ از ابتدای «و ربما قیل بالمساواة»،/تا انتهای روایت محمد بن قیس: «و لم‌یدخلا بها»،/ابتدای «و هاتان الروایتان مع سلامة سندهما».
جلسه 70
1402/10/02/ از ابتدای «و الجز حلق الرأس»،/تا اوایل «تتمة» انتهای «و للشیخ قول بحد شهود الزنا للفِریة، و هو بعید.»،/ابتدای «نعم لو شهدن أن المرأة رتقاء».
جلسه 71
1402/10/03/ از اوایل «تتمة» ابتدای «نعم لو شهدن أن المرأة رتقاء»،/تا انتهای «لاشتراک الجمیع فی المقتضی»،/ابتدای «و لو وجود مع زوجته رجلا یزنی بها».

1 2