جلد 4
استاد ضرابی
استاد ضرابی
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
أبواب تأویل الایات والاخبار الموهمة لخلاف ماسبق/باب۱/ تفسیر روایت «ثواب لا إله إلا اللّه النظر إلی وجه اللّه» به نظر به «أنبیائه و رسله و حججه صلوات الله علیهم»/ کسی که بهشت و جهنم را الآن موجود نمیداند از ما اهل بیت نیست.
| ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
أبواب تأویل الایات والاخبار الموهمة لخلاف ماسبق/باب۱/معنای «وجه اللّه»/ معنای وحدت وجود
| ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
أبواب تأویل الایات والاخبار الموهمة لخلاف ماسبق/باب۱/«نحن وجه اللّه» یعنی همان ولایت کلیه چهارده معصوم/ خلیفه خدا کسی است که خودش کنار رفته و ظهور خداست در مقام فعل/ فرق علم الدراسة و علم الوراثة و معنای «العلماء ورثة الأنبیاء»
| ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
أبواب تأویل الایات والاخبار الموهمة لخلاف ماسبق/ باب ۱/«أبی اللّه أن یُجری الأمور إلّا بأسبابها»، اولین سبب نور رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلم و اهل بیت ایشان علیهم السلام است./معنای «جنب اللّه» / معنای «روحی» در آیه شریفه (نفخت فیه من روحی).
| ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
أبواب تأویل الایات والاخبار الموهمة لخلاف ماسبق/ باب ۲/ ویژگیهای اعضای حزب اللّه در آیه 22 سوره مجادله./ فرق «مُلک» و «ملکوت»./ معنای«خلق اللّه آدم علی صورته».
| ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
أبواب تأویل الایات والاخبار الموهمة لخلاف ماسبق/ باب ۳/ تأویل و تفسیر آیه شریفه نور
| ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
أبواب تأویل الایات والاخبار الموهمة لخلاف ماسبق/ باب ۳/(نور علی نور) به (رجال لا تلهیهم تجارة و لا بیع) اختصاص دارد که مظاهر دنیوی نمیتواند آنها را از یاد خدا غافل کند./ معنای«ولایت» این است که خودم هیچم و هیچ، و خداوند همه کاره است./ فرق قرب نوافل و قرب فرائض./ ویژگیهای مخلَصین و سرّ عصمت ایشان.
| ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
أبواب تأویل الایات والاخبار الموهمة لخلاف ماسبق/ باب ۳/ بحث رواییِ المیزان پیرامون آیه نور
| ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
أبواب تأویل الایات والاخبار الموهمة لخلاف ماسبق/ باب ۵/بحث مهم رؤیت خداوند./ بهترین راه معرفت خداوند، شهود است./ زیارت خلیفه خدا، زیارت خداست.
| ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
أبواب تأویل الایات والاخبار الموهمة لخلاف ماسبق/ باب ۵/ حدیث ۱۰/معرفت به حقیقت امام معصوم علیه السلام ممکن نیست، حتی به وسیله زیارت جامعه کبیره./ علت عدم رؤیت بصری خداوند سبحان این است که بین ما و او هوا و نور فاصله نیست.
| ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
أبواب تأویل الایات والاخبار الموهمة لخلاف ماسبق/باب ۵/ حدیث ۱۹/ (ما کذب الفؤاد ما رأی) دلیل بر وقوع رؤیت خداوند متعال است، نهایت با قلب نه با چشم./ (لقد رأی من آیات ربه الکبری)، آیه کبرای خداوند متعال، حضرت جبرئیل علیه السلام است که عظمت عجیبی دارد./ عبادت بدون رؤیت نمیشود./ خدا را تنها از راه مشاهده قلب میتوان شناخت، نه مشاهده چشم و نه حتی مفاهیم علمی دراسی.
| ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
أبواب تأویل الایات والاخبار الموهمة لخلاف ماسبق/باب ۵/ حدیث ۳۲/ چه قدر زشت است که انسانی هفتاد هشتاد سال در ملک خداوند زندگی کند و از نعمتهای او بخورد ولی حقیقت معرفت به خداوند را پیدا نکند./ واجبترین فریضه، معرفت به پروردگار و اقرار به بندگی اوست.
| ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
أبواب تأویل الایات والاخبار الموهمة لخلاف ماسبق/باب ۵/معنای ولایت؛/ باز بودن راه تحصیل ولایت برای همه، البته نه در حد معصومان علیهم السلام./ ادله قائلین به استحاله رسیدن به مقام ولایت و دیدن خداوند متعال.
| ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
أبواب تأویل الایات والاخبار الموهمة لخلاف ماسبق/باب ۵/رؤیت حق تعالی/ تحریر رسالة الولایة (آیةالله جوادی آملی حفظه اللّه تعالی)
| ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
أبواب تأویل الایات والاخبار الموهمة لخلاف ماسبق/باب ۵/راه دیدن خدا با قلب؛/ فرق شناخت خود خدا و شناخت مفهوم خدا؛/ تحلیل معرفت به خدا از طریق معرفت نفس؛/ فرق علم حضوری و معرفت.
| ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
أبواب تأویل الایات والاخبار الموهمة لخلاف ماسبق/باب ۵/رؤیت حق تعالی/ تحریر رسالة الولایة (آیةالله جوادی آملی حفظه اللّه تعالی)
| ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
أبواب تأویل الایات والاخبار الموهمة لخلاف ماسبق/باب ۵/رؤیت حق تعالی/ تحریر رسالة الولایة (آیةالله جوادی آملی حفظه اللّه تعالی)
| ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
أبواب تأویل الایات والاخبار الموهمة لخلاف ماسبق/باب ۵/رؤیت حق تعالی/ تحریر رسالة الولایة (آیةالله جوادی آملی حفظه اللّه تعالی)
| ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
أبواب تأویل الایات والاخبار الموهمة لخلاف ماسبق/باب ۵/رؤیت حق تعالی/ تحریر رسالة الولایة (آیةالله جوادی آملی حفظه اللّه تعالی)
| ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
أبواب تأویل الایات والاخبار الموهمة لخلاف ماسبق/باب ۵/ خصوصیت حجاب نورانی؛/ رؤیت قلبی خداوند توسط رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلم در خانه حضرت فاطمه سلام الله علیها؛/ رؤیت دائمیِ خداوند توسط امیر مؤمنان علی علیه السلام/ امکان شهود وجه اللّه در صورت مثالی؛/ استحاله خداشناسی واقعی با علوم حصولی
| ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
ابواب الصفات/ باب ۱/ حدیث ۱/ عینیّت ذات خداوند با صفات او؛/ خداوند متعال از حالی به حال دیگر تغییر پیدا نمیکند؛/ تأویل آیه شریفه: (فلمّا آسفونا) یعنی: أغضبَنا، ظهور غضب در ولیّ خداست.
| ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
ابواب الصفات/ باب ۱/ حدیث ۷/ کلمات صادقَین علیهما السلام پیرامون:/ معنای رضا و غضب الاهی؛/ کیفیت سمع و بصر پروردگار متعال.
| ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
ابواب الصفات/ باب ۱/ حدیث ۱۶/ أعلم الناس بالتوحید کسی است که بفهمد خدا نور محض و حیات محض و علم محض و حق محض است./ فرق صفات ذات خداوند و صفات فعل او
| ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
ابواب الصفات/ باب ۱/ تتمه/ حقیقت صفت ذات و صفت فعل؛/چگونگی تشخیص صفت ذات از صفت فعل؛/رابطه صفت «حیّ قیّوم» با صفات أفعال.
| ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
ابواب الصفات/ باب ۱/ تتمه/ صفات ذاتی خداوند متعال نامحدودند، لذا رضا و اراده و... به دلیل محدودیت فعلی هستند / بعضی صفات دارای مراتباند. مانند علم و اراده؛ ولی احیاء مرتبه نازله قدرت و تنها صفت فعل است.
| ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
ابواب الصفات/ باب ۱/ تتمه/ آیات پیرامون علم الاهی | ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
ابواب الصفات/ باب ۲/ ص۷۶/ علم الاهی | ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
ابواب الصفات/ باب ۲/ ص۷۸/ احاطه ی علمی پروردگار | ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
ابواب الصفات/ باب ۲/ ص۸۲/ خداوند علم محض و حیات محض و نور محض است؛ پس اگر علم و حیات و نور میخواهیم باید به او
| ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
ابواب الصفات/ باب ۲/ ص۸۹/ احاطه ی علمی چهارده معصوم علیهم السلام | ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
ابواب الصفات/ باب ۳/ ص ۹۲/بداء تکوینا، و نسخ تشریعا؛ نسبت به ما، نه خداوند متعال.
| ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
ابواب الصفات/ باب ۳/ ص ۹۵/معانی صحیح بداء | ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
ابواب الصفات/ باب ۳/ ص ۹۷/خلاصه ی بحث بداء | ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
ابواب الصفات/ باب ۳/ ص ۹۹/تمام احادیث صادر از ما را تصدیق کنید، چه مطابق واقع باشد و چه نباشد
| ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
ابواب الصفات/ باب ۳/ ص ۱۰۲/چند نمونه از بداء | ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
ابواب الصفات/ باب ۳/ ص ۱۰۶/بیان مصلحت استقبال به بیت المقدس و مصلحت استقبال به کعبه/ برای خداوند إبداء (إظهار بعد الإخفاء) است و برای انسان بداء (ظهور بعد الخفاء)/اهمیت مسأله ی بداء
| ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
ابواب الصفات/ باب ۳/ ص ۱۰۸ | ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
ابواب الصفات/ باب ۳/ ص ۱۰۹/چند نمونه از بداء | ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
ابواب الصفات/ باب ۳/ ص ۱۱۴ | ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
ابواب الصفات/ باب ۳/ ص ۱۱۶ | ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
ابواب الصفات/ باب ۳/ ص ۱۱۹ | ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
ابواب الصفات/ باب ۳/ ص ۱۲۱/ بداء در تربیت فرزند/ بداء در کرونا | ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
ابواب الصفات/ باب ۳/ ص ۱۲۹/ بیان علامه طباطبایی در حقیقت بداء/ بیان علامه مجلسی در حکمت ها ی بداء/ حقیقت لوح محفوظ و لوح محو و اثبات
| ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
ابواب الصفات/ باب ۳/ ص ۱۳۴/ تعارض بدوی بین روایات بداء/ قدرت بی نهایت خداوند
| ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
ابواب الصفات/ باب ۴/ ص ۱۳۶/بیان علامه طباطبایی و علامه مجلسی در حقیقت اراده الهی
| ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
ابواب الصفات/ باب ۴/ ص۱۳۹/ فرق اراده تشریعی و تکوینی/ محدوده قدرت الهی | ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
ابواب الصفات/ باب ۴/ ص۱۴۲/ معنای قادر/ معنای مرید | ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
ابواب الصفات/ باب ۴/ ص۱۴۵/ مشیة الله/ ولایت مطلقه تکوینیه | ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
ابواب الصفات/ باب ۴/ ص۱۴۵/ مشیت فعلیه/ ولایت مطلقه تکوینیه | ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
ابواب الصفات/ باب ۴/ ص۱۴۵/ مشیت فعلیه/ ولایت مطلقه تکوینیه | ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
ابواب الصفات/ باب ۵/ حدیث۱/خالقیت | ||
کتاب التوحید |
||
نسخه کمحجم |
||
ابواب الصفات/ باب ۵/ حدیث۳/ خالقیت/ علت حقیقی/ علت معده | ||