بخش توحید

استاد محمدتقی سبحانی

استاد محمدتقی سبحانی


🎧۵۲ جلسه

🗓سال 98 و 99
📢منبع:  درس گفتار،  رادیوپژوهش،  کلام امامیه

المقصد الثالث فی التوحید

جهت مشاهده تقریر روی نام جلسه بزنید

امور مقدماتی(صفحه ۱)
الهیات بمعنی الاخص(صفحه ۷ - ۸)
تبیین برهان حدوث و قدم و مقایسه آن با برهان امکان و وجوب(صفحه ۹/الهیات بالمعنی الاخص- براهین اثبات صانع- برهان امکان و وجوب و برهان حدوث و قدم)
معنای صحیح "انما یتمشی بالطریقه الاولی" و آغاز مبحث قدرت(صفحه ۹ - ۱۰/توحید بالمعنی الاخص- اثبات صانع تعالی - صفات صانع تعالی- قدرت و اختیار)
معنای قدرت در کشاکش میان فلاسفه و متکلمین(صفحه ۱0/اثبات صانع- صفات صانع- قدرت و اختیار- قدرت در اندیشه متکلمین و فلاسفه)
اقسام فاعل فلسفی و کلامی و استدلال متکلمین بر اثبات صفت قدرت(صفحه ۱۰ - ۱۲/اثبات صانع- صفات صانع- قدرت و اختیار- قدرت در اندیشه متکلمین و فلاسفه- استدلال متکلمین بر اثبات قدرت صانع تعالی)
اشکالات فلاسفه بر استدلال متکلمین در اثبات صفت قدرت صانع تعالی و پاسخ متکلمین(صفحه ۱۳ - ۱۵/اثبات صانع- صفات صانع- قدرت و اختیار- قدرت در اندیشه متکلمین و فلاسفه- استدلال متکلمین بر اثبات قدرت صانع تعالی- اشکالات فلاسفه بر استدلال متکلمین در اثبات قدرت و پاسخ متکلمین)
عمومیت قدرت الاهی و تبیین نظر مخالفان(صفحه ۱۶ - ۱۸/اثبات صانع- صفات صانع- قدرت و اختیار- قدرت در اندیشه متکلمین و فلاسفه- استدلال متکلمین بر اثبات قدرت صانع تعالی- اشکالات فلاسفه بر استدلال متکلمین در اثبات قدرت و پاسخ متکلمین-عمومیت قدرت الاهی و نظرات مکاتب مختلف)
پاسخ به طرفداران محدودیت قدرت(صفحه ۱۸ - ۱۹/اثبات صانع- صفات صانع- قدرت و اختیار- قدرت در اندیشه متکلمین و فلاسفه- استدلال متکلمین بر اثبات قدرت صانع تعالی- اشکالات فلاسفه بر استدلال متکلمین در اثبات قدرت و پاسخ متکلمین-عمومیت قدرت الاهی و نظرات مکاتب مختلف- پاسخ به شبهات طرفداران محدودیت قدرت)
چهار اصل فلسفی و دیدگاه متکلمین به آن‌ها(صفحه ۱۰ - ۱۲/اثبات صانع- صفات صانع- قدرت و اختیار- قدرت در اندیشه متکلمین و فلاسفه- استدلال متکلمین بر اثبات قدرت صانع تعالی- اشکالات فلاسفه بر استدلال متکلمین در اثبات قدرت و پاسخ متکلمین-عمومیت قدرت الاهی و نظرات مکاتب مختلف- پاسخ به شبهات طرفداران محدودیت قدرت- چهار اصل فلسفی (امکان و وجوب، معنای امکان، مناط احتیاج، علت تامه) و نظرات متکلمان قدیم و خواجه نسبت به اصول مذکور)
صفت علم و براهین اثبات آن(صفحه ۱۹ - ۲۰/استدلال های کلامی و فلسفی در اثبات علم خداوند- توضیح برهان إحکام و إتقان صنع- تبیین معنای تجرد- برهان تجرد در کشاکش نفی و اثبات)
برهان تجرد بر اساس مبانی کلامی و تبیین برهان استناد(صفحه ۲۰ - ۲۳/منشأ یابی اختلاف حکما و متکلمین در برهان تجرد- تبیین برهان تجرد بر اساس مبانی کلامی- تبیین برهان استناد در اثبات علم الاهی- مقایسه میان سه برهان (إتقان صنع- تجرد- استناد) از لحاظ عموم و خصوص بودن.)
اشکالات وابسته به علم الاهی و پاسخ آن‌ها(صفحه ۲۳ - ۲۶/کیفیت علم الاهی به معدومات و ممتنعات- تببین مختصر سه اشکال به علم الاهی - اشکال نخست: عدم امکان علم الاهی به ذات خویش- پاسخ به اشکال نخست- اشکال دوم: تکثر و ترکب در ذات الاهی، لازمه مسئله علم- پاسخ به اشکال دوم.)
ادامه بررسی و نقد اشکالات مربوط به حوزه علم الاهی(صفحه ۲۶ - ۲۸/تبیین قسمت نهایی پاسخ اشکال دوم- تبیین اشکال سوم و پاسخ بدان- چیستی علم و قدرت از نظر استاد- تبیین اشکال چهارم- توضیح خواستگاه این اشکال- پاسخ اشکال چهارم)
صفت اراده(صفحه ۲۹ - ۳۰/استدلال اثبات اراده- محل اتفاق و اختلاف مکاتب مختلف- تبیین آراء مختلف (اشاعره، معتزله بصره، معتزله بغداد و متکلمان) در بحث اراده- بیان برخی از اشکالات نظرات)
ماهیت شناسی اراده از نظر فلاسفه- متکلمین و روایات(صفحه ۳۰ - ۳۱/براهین اثبات اراده- تبیین نظرات مختلف در ماهیت اراده- بیان اشکالات نظرات- توضیح نظر مختار خواجه و علامه در ماهیت اراده- مقایسه نظر فلاسفه و نظر ابوالحسین بصری- اشکال نظر ابوالحسین بصری- ماهیت اراده از نظر روایات و مرحوم کلینی.)
صفت سمع، بصر و تکلم در مورد خداوند(صفحه ۳۱ - ۳۳/جهاتی که باید در صفات مورد نظر قرار گیرد - صفت سمع و بصر- نقاط اشتراک و اختلاف میان مکاتب اسلامی- دیدگاه عدلیه در سمع و بصر- صفت تکلم الاهی- نقطه اتفاق و اختلاف در میان نحله های اسلامی- نظر فلاسفه در چیستی صفت کلام- نظر اشاعره در صفت کلام- نظر عدلیه در صفت کلام الاهی)
صفت صدق، بقاء و نفی الشریک(صفحه ۳۳ - ۳۷/استدلال بر اثبات صفت صدق- استدلال بر اثبات صفت بقاء- نقد نظریه اشاعره در صفت بقاء- استدلال عقلی بر نفی شریک)
نفی مثل و نفی ترکیب(صفحه ۳۶ - ۳۷/استدلال مخالفین نفی مثل- تبیین عقیده طرفداران مثلیت- نظر فلاسفه در مسئله مثلیت و توضیح استدلال این گروه- نظر مختار در نفی مثلیت- توضیح ترکیب خارجی و عقلی- معانی نفی ترکیب- استدلال بر نفی ترکیب- سخن اشاعره در نفی ترکیب-)
صفات سلبی ضد، تحیّز، حلول و اتحاد(صفحه ۳۷ - ۳۹/معانی ضد- استدلال بر نفی ضد- تحیز در ادبیات متکلمان- استدلال بر نفی تحیز- نقطه اختلاف فلاسفه و متکلمین در مبحث تحیز- معنای حلول- قائلین به حلول خداوند- استدلال بر نفی حلول- قائلین به اتحاد خداوند - علت نفی اتحاد از خداوند متعال)
صفات سلبی الم و لذت _ نفی زیادت بر ذات الاهی(صفحه ۴۴ - ۴۶/نفی صفت الم و لذت در باب خداوند- نقطه اختلاف فلاسفه و متکلمین در مورد لذت الاهی- ماهیت شناسی ملایمت و منافرت از دیدگاه فلاسفه- تبیین دیدگاه توقیفی بودن اسماء و صفات الاهی- نفی زیادت صفات بر ذات الاهی و دیدگاه های مکاتب اسلامی)
نفی جهت، حلول حوادث و اثبات استغناء در باب خداوند متعال(صفحه ۴۰ - ۴۳/ماهیت شناسی جهت- دیدگاه کرامیه در جهت- پاسخ به کرامیه و اهل تجسیم در جهت دار بودن خداوند متعال- نفی جهت از خداوند متعال- سه استدلال در نفی حلول حوادث در خداوند متعال- سه دلیل در اثبات صفت استغنا)
نفی رؤیت الاهی(صفحه ۴۶ - ۵۰/استدلال در نفی رؤیت خداوند متعال - تبیین دیدگاه نحله های مختلف در مسئله رؤیت خداوند - استدلالات طرفداران رؤیت پروردگار و پاسخ به آن ها)
استدلال اشاعره در مسئله رؤیت خداوند و پاسخ‌های مربوط به این استدلال(صفحه ۵۰ - ۵۲/استدلال عدلیه در مسئله رؤیت پروردگار- استدلال عدلیه در مسئله رؤیت پروردگار (دلیل الوجود)- اختلاف در میان اشاعره در دلیل الوجود- 9 ردیه بر استدلال اشاعره)
تتمه صفات الاهی(صفحه ۵۲ - ۵۵/معنای لغوی جود و اختلاف میان متکلمین و فلاسفه در تعریف جود- تبیین وجود جود در خداوند متعال- ماهیت مُلک و علت وجود این صفت در خداوند متعال- دیدگاه متکلمین و فلاسفه در ذاتی یا فعلی بودن صفت «مُلک» و بیان استدلال- صفت تام بودن و فوق التمام بودن- معنای حق و وجود این صفت در خداوند متعال- معنای خیر در اندیشه فلاسفه و متکلمین- صفات حکمت، تجبر، قهر و قیومیت در باب خداوند متعال- ترادف در اسماء الاهی)
حسن و قبح(صفحه ۵۶ - ۵۸/نکات مقدماتی افعال الاهی- علت کلامی محسوب نشدن مسئله حسن و قبح- تفاوت بین فعل و اثر از منظر متکلمین و فلاسفه - تعریف حسن و قبح از نگاه علمای فقه، اخلاق و متکلمین - ملاک تشخیص حسن و قبح و انظار متفکران اسلامی- نظر عدلیه و اشاعره در باب حسن و قبح.)
ادله عقلی یا شرعی بودن حسن و قبح(صفحه ۵۹ - ۶۲/ادله عدلیه مبنی بر عقلی بودن حسن و قبح (بداهت، عدم وجود حسن و قبح در صورت شرعی بودن این مسئله، تعاکس)- ادله اشاعره مبنی بر شرعی بودن حسن و قبح (تفاوت بین گذاره های بدیهی کاشف از عقلی نبودن حسن وقبح است، مشکل پیدا نمودن قول به عقلی بودن حسن و قبح در برخی از گذاره های حسن وقبح)- پاسخ به استدلال اشاعره)
تتمه دلایل اشاعره(صفحه ۶۱ - ۶۳/پاسخ به استدلال دوم اشاعره- تببین استدلال سوم اشاعره مبنی بر شرعی بودن حسن و قبح- پاسخ به استدلال سوم اشاعره- تمایز بین حسن و قبح عقلی و حسن و قبح ذاتی و اهم بودن اثبات عقلی بودن حسن و قبح - قدرت خداوند بر انجام فعل قبیح و عدم ارتکاب قبیح از نظر عدلیه)
قدرت خداوند بر انجام قبیح و عدم ارتکاب قبیح توسط خداوند متعال(صفحه ۶۲ - ۶۴/آیا خداوند قدرت بر انجام قبیح را دارد؟- آیا خداوند فعل قبیح را انجام می دهد؟- استدلال قائلین بر نفی قدرت خداوند در امور قبیح - نظر فلاسفه در قدرت خداوند بر قبائح- استدلال بر عدم ارتکاب قبیح توسط خداوند و فروگذار نکردن در انجام افعال حسن- تاریخ شناسی اصطلاح داعی)
غرضمندی افعال الاهی و اراده افعال قبیح مخلوقات از سوی خداوند متعال(صفحه ۶۴ - ۶۶/غرضمندی افعال الاهی- نظریه عدلیه در این مسئله و استدلال آن ها- نظریه اشاعره در غرضمندی افعال الاهی و استدلال آن ها- پاسخ به اشاعره- نظریه فلاسفه در غرضمندی فعل الاهی- اراده افعال قبیح مخلوقات از سوی خداوند متعال و دیدگاه نحله های فکری اسلامی)
ادامه اراده خداوند نسبت به افعال بندگان و مسئله نقش خالق و مخلوق در افعال صورت گرفته از سوی مخلوقین(صفحه ۶۷ - ۶۹/سه دلیل اشاعره بر فاعل امور بودن خداوند متعال- پاسخ به دلایل اشاعره- نظر اهل بیت علیهم السلام در مسئله مذکور- مسئله نقش خلق و خالق در افعال صورت گرفته از سوی مخلوقین- نظر اهل حدیث، معتزله و اشاعره- تبیین نظریه کسب و بیان های مختلف در این نظریه)
جبر و اختیار(صفحه ۶۹ - ۷۰/تبیین دیدگاه های مختلف در حوزه جبر و اختیار (عدلیه، اشاعره و فلاسفه)- دلیل نخست اشاعره مبنی بر عدم اختیار در انسان- پاسخ به اشاعره- همسو انگاری نظریه داعی و نظریه اشاعره در مسئله جبر و پاسخ آن)
استدلال اشاعره بر اثبات جبر در مخلوقین(صفحه ۷۰ - ۷۲/استدلال اشاعره بر اثبات جبر در انسان (فاعل بالاختیار بایستی به فعل خود علم داشته باشد، درحالی که انسان ها به بسیاری از فعل های خود علم ندارند و این نشانگر عدم اختیار در انسان ها است )- پاسخ بر استدلال اشاعره (نفی کلیت قاعده - علم اجمالی در اعمال کافی است و نیازمند علم تفصیلی نیستیم)- استدلال اشاعره (توارد قدرتین بر مقدور واحد، تزاحم میان قدرت خداوند و قدرت انسان در فعل واحد در صورتی که یکی اراده بر انجام و دیگری اراده بر ترک داشته باشد)- پاسخ بر استدلال اشاعره (اراده خداوند بر اراده عبد مقدم می شود و در این موارد تزاحم وجود ندارد.))
ادامه ادله اشاعره بر نفی اختیار(صفحه ۷۲ - ۷۵/استدلال های اشاعره و پاسخ آن 1) فاعل از همان حیث که محتاج است نمی تواند علت موجود دیگر باشد. (انسان حادث نمی تواند علت برای حدوث فعل محسوب شود) پاسخ: حدوث امری انتزاعی است 2) اگر انسان محدث باشد باید هرآنچه که محدَث باشد را بتواند حادث کند. پاسخ: علت عدم امکان احداث برخی امور به دلیل آن است که حدوث آن شئ از انسان ممکن نیست. مثل اجتماع نقیضین 3) مماثلت در اشیاء پاسخ: مماثلت امکان عقلی و وقوعی دارد 4) فعل انسان از برخی افعال الاهی، خیریت بیشتری دارد. پاسخ: در خیر تکوینی، اینگونه نیست و در خیر تشریعی، بازگشت به خداوند متعال می کند. 5) شکر گذاری بابت ایمان و طاعات بی معنا می گردد. پاسخ: شکر گذاری برای مقدمات ایمان است نه اصل ایمان)
ادله نقلی اشاعره و پاسخ بدان(صفحه ۷۶ - ۸۱/آیات دال بر جبر - پاسخ اول به اشاعره: آیات دال بر اشاعره تأویل برده می شود- معنای تأویل- پاسخ دوم به اشاعره: 10 دسته از آیات که دال بر اختیار است و تعارض با آیات دال بر جبر- پاسخ سوم: نظر استاد (میان آیات دسته اول و دسته دوم تعارض مستقر نبوده و قابل جمع می باشد. زمانی که بتوان میان آیات جمع نمود، به تأویل و ترجیح نیاز نیست.))
فعل متولد(صفحه ۸۲ - ۸۷/معنای فعل متولد- تقسیم فعل به فعل مباشر، متولد و مخترع- مسئله انتساب و عدم انتساب فعل متولد به انسان و اقوال در این زمینه- دلیل بر انتساب فعل متولد به انسان- تبیین اشکالات مخالفین انتساب فعل متولد به فاعل و پاسخ آن.)
قضا و قدر(صفحه ۸۷ - ۹۲/نظر اشاعره، عدلیه، فلاسفه و اهل بیت علیهم السلام در مورد قضا و قدر الاهی- مقایسه حدیث مذکور در کتاب با نظر خواجه و علامه در قضا و قدر- چهار احتما در وجه تسمیه اهل جبر و قدریه به مجوس امت)
هدایت و ضلالت و تعذیب اطفال(صفحه ۹۲ - ۹۵/معانی هدایت و ضلالت- تبیین شبهه موجود در هدایت و ضلالت- نظر عدلیه در ضلالت- نظر نحله های مختلف در تعذیب اطفال- قبح تعذیب اطفال، دلیل مانعین تعذیب اطفال- استدلال های مجوزین تعذیب اطفال ( آیه قرآن، بردگی اطفال کفار حربی، تبعیت اطفال از پدران در برخی از احکام شرعی مثل دفن، ارث و ازدواج) پاسخ مرحوم علامه به ادله مجوزین.)
حسن تکلیف(صفحه ۹۶ - ۹۷/معنای تکلیف، نظر گروه های مختلف در حسن تکلیف- براهمه: قائل به عدم حسن تکلیف - سایر گروه ها: اصل حسن تکلیف مقبول است.- محل اختلاف در حسن تکلیف: وجه حَسَن بودن تکلیف مورد اختلاف گروه های مختلف- تبیین عقلی مصحلت داشتن تکلیف.)
وجوب یا عدم وجوب تکلیف(صفحه ۹۶ - ۱۰۱/وجوب وضع تکلیف از نظر عدلیه - استدلال عدلیه بر وجوب وضع تکلیف - عدم وجوب وضع تکلیف از نظر اشاعره - اشکالات اشاعره بر استدلال عدلیه و پاسخ به آن - اشکال بر استدلال اشاعره - نظر فلاسفه در وجه حسن تکلیف و اشکال آن)
شرائط تکلیف(صفحه ۱۰۱ - ۱۰۳/عدم تکلیف از جانب خداوند متعال مساوی با صدور فعل قبیح از جانب پروردگار است- شرائطی که به اصل تکلیف بازمی گردد- شرائطی که به مکلِّف (شارع) مربوط می شود- شرائطی که مکلَّف باید دارا باشد.)
منقطع بودن تکلیف و مکلف بودن کفار(صفحه ۱۰۳ - ۱۰۶/علت تأخیر بیان شرائط تکلیف از مباحث دیگر- تکلیف باید در مرحله ای به پایان رسد- مکلف بودن کافر و دلیل آن - در معرض منافع قرار گرفتن کافر با وجود تکلیف- اشکالات بر مکلف بودن کافر و پاسخ اشکالات)
قاعده لطف(صفحه ۱۰۶ - ۱۰۹/پیشینه تاریخی قاعده لطف- تعریف قاعده لطف- شروط قاعده لطف- اقسام لطف (لطف مقرب و لطف محصل)- عدم لطف بودن اصل تکلیف و علت آن- استدلال عدلیه بر وجوب لطف- مصادیق لطف)
اشکالات اشاعره بر وجوب لطف و پاسخ بدان‌ها(صفحه ۱۱۰ - ۱۱۲/چهار اشکال اشاعره بر وجوب لطف- پاسخ به اشکالات اشاعره- دلیل قرآنی بر وجوب لطف- اشکال اشاعره بر استدلال قرآنی عدلیه- پاسخ عدلیه بر اشاعره)
احکام لطف(صفحه ۱۱۳ - ۱۱۶/احکام و شروط لطف (پنج شرط لطف)- وجود مناسبت میان لطف و ملطوف فیه- نرسیدن به حد الجاء- علم مکلف به لطف- واجب شدن لطف- وجود تخییر در الطاف- خالی بودن وجه قبح از لطف)
مسأله شرور(صفحه ۱۱۸ - ۱۲۰/نکات پایانی و جمع بندی قاعده لطف - مسأله شرور- مقدمات سه گانه مسأله شرور- علت بیان این مسئله پس از قاعده لطف- اختلاف فِرَق در حسن و قبح آلام- استدلال قائلین به حسن آلام- تبیین موارد ألم ابتدایی و حسن بودن آن ها- وجود نفع در آلام، شرط لازم است اما شرط کافی نیست.)
شروط آلام ابتدای (صورت دوم و سوم)(صفحه ۱۲۱ - ۱۲۴/عقاب، مقابل آلام محسوب می شود- لزوم وجود لطف و عوض برای حسن شدن آلام- اولیت صدور نعمت و لذت بر آلام در تزاحم میان آن دو- داوری میان دو اندیشه خواجه و ابوهاشم در اولیت صدور نعمت بر آلام- عدم اختیار متألم در پذیرش ألم)
مسأله عوض(صفحه ۱۲۴ - ۱۲۶/نکات پایانی مسأله ألم- معنای عوض - مصادیق شرور که نیازمند عوض هستند (انزال آلام، تفویت منافع، انزال غموم، امر یا اباحه در ایجاد ضرر بر دیگری، تمکین فاعل غیر مختار بر ایجاد ضرر برای دیگری))
آخرین مورد از موارد لزوم عوض + مسأله انتصاف(صفحه ۱۲۶ - ۱۳۰/آراء در مورد پنجم از موارد لزوم وجود عوض- استدلا گروه های مختلف در این خصوص و پاسخ به آن ها- تفاوت در مورد اخیر (فاعل غیر مختار و مواردی که فاعل مختار وجود دارد)- مسأله انتصاف- تفاوت انتصاف و عوض- انظار و استدلال در وجه وجوب انتصاف)
لزوم امکان جبران خسارت در ظالم + ویژگی‌های عوض(صفحه ۱۳۰ - ۱۳۵/ظالم باید تمکن از پرداخت عوض داشته باشد- امکان وجود عوض در دنیا و آخرت- امکان دوام و انقطاع در عوض- ویژگی نخست عوض، "عدم لزوم دوام در عوض"- بیان رأی مصنف- استدلال مصنف در امکان انقطاع عوض- استدلال های ابوعلی در لزوم دوام عوض- پاسخ مصنف به استدلال های ابوعلی جبائی)
احکام و ویژگی‌های عوض(صفحه ۱۳۵ - ۱۳۹/ویژگی دوم عوض: عدم لزوم علمِ صاحب حق به عوض- حکم سوم عوض: عدم لزوم تعیین جنس عوض در نظر متألم- حکم چهارم: عدم صحت اسقاط عوض- آراء مختلف در اسقطا عوض- مخالفت شارح با مصنف در این مسئله- حکم پنجم: لزوم اضعاف مضاعف در عوضی که خداوند می دهد، برخلاف عوضی که بر عهده انسان است)
مصادیق عوض(صفحه ۱۳۹ - ۱۴۲/آجال یکی از مصادیق عوض است- انظار مختلف در تعدد یا وحدت أجل- أجل مصداق لطف برای دیگری است- تبیین نظر قرآن و روایات در مورد تعدد أجل و نقد نظر خواجه در این حوزه)