فقه سیاسی-سال چهارم(۹۴)
استاد ایزدهی
جهت مشاهده تقریر روی نام جلسه بزنید
۹4/۰8/06 / اشتراط قدرت در حاکم عقلایی است | ||
۹4/۰8/09 / اشتراط قدرت در حاکم عقلایی است | ||
۹4/۰8/10 / مشروعیت حاکم نیازمند دانایی، توانایی و اجازه قانونی است | ||
۹4/۰8/11 / صیغه افعل در روایات دلالت بر شدت دانایی و توانایی در حاکم دارد | ||
۹4/۰8/12 / روایات وجوب اشتراط قدرت در حاکم دلالت به حکم عقل دارند | ||
۹4/۰8/16 / مشروعیت حکومت های غربی بر اساس قرارداد اجتماعی دروغی بیش نیست | ||
۹4/۰8/18 / مقبولیت عمومی بر اساس انسان محوری در رنسانس ملاک حاکم مشروع شد | ||
۹4/۰8/19 / ماهیت قرارداد اجتماعی، ایقاع اجباری و غیر قابل فسخ بودن است | ||
۹4/۰8/23 / استناد ملاک مشروعیت به مصادر تاریخی فاقد پشتوانه عقلانی است | ||
۹4/۰8/24 / غرب در اثر انکار توحید به ملاک مقبولیت عامه تن داده است | ||
۹4/۰8/26 / شش دلیل عقلی بر مشروعیت ملاک انتصاب الهی دلالت دارد | ||
۹4/۰8/27 / آیات انحصار ملک، حکم و ولایت خدا پشتوانه نظریه انتصاب الهی است | ||
۹4/۰8/30 / با جواز امر و لزوم اطاعت، مشروعیت آمر اثبات می شود | ||
۹4/۰9/01 / انتخاب پیامبران به عنوان حاکم مستند مشروعیت الهی است | ||
۹4/۰9/02 / مقتضی خلافت انسان شباهت به خداوند متعال است | ||
۹4/۰9/12 / بررسی نقش مردم در تشکیل حکومت دینی/ تبعیت از ولی فقیه اختصاص به مسلمانان ندارد
| ||
۹4/۰9/15 / ملاک حاکمیت سیاسی در اسلام انقیاد جامعه به تولی و تمکین است | ||
۹4/۰9/16 / بررسی جایگاه مردم در نظام سیاسی اسلام | ||
۹4/۰9/24 / نقش مردم در فعلیت یافتن حکومت دینی | ||
۹4/10/02 / پذیرش زعامت ولی فقیه از سنخ تقلید در احکام دینی و فقهی نیست | ||
۹4/10/05 / ادله نصب ولی فقیه همان ادله نصب امام معصوم است | ||
۹4/10/06 / نقش مردم در زعامت ولی فقیه و فعلیت بخشی حکومت اسلامی | ||
۹4/10/07 / نظام مردم سالاری دینی قابلیت جهانی شدن دارد | ||
۹4/10/19 / بیعت مردم با امیرمؤمنان الگوی مردمسالاری دینی است | ||
۹4/10/20 / فتنهها عامل استنکاف ابتدائی امیرمؤمنان از پذیرش حکومت/ بررسی احتجاج حضرت علی به نقش مردم در حکومت
| ||
۹4/10/21 / واقعه تاریخی غدیر بر نصب الهی امیرمؤمنان دلالت میکند | ||
۹4/10/22 / بررسی جایگاه خبرگان امت و اسلام شناسان در انتخاب حاکم | ||
۹4/10/23 / حرمت حاکمیت معاویه بر عدم جایگاه مخالفان نظام اسلامی در اداره کشور دلالت دارد | ||
۹4/10/26 / خواست عمومی و لزوم قیام عالم در برابر ظالم دلیل پذیرش حکومت از سوی امیرمؤمنان است
| ||
۹4/10/27 / نقد و نظارت حکومت از اختیارات مردم در نظام سیاسی اسلام است | ||
۹4/10/28 / ولایت فقیه و زعامت سیاسی در عصر غیبت به معنی حاکمیت یک فقیه است | ||
۹4/10/30 / فقاهت و عدالت ملاک مشروعیت ولایت فقیه است | ||
۹4/11/03 / «سراب دموکراسی» ریلگذاری غرب برای سلطه بر جهان | ||
۹4/11/04 / فتنهگران 88 با هدف براندازی نظام اسلامی باغی بر انقلاب هستند | ||
۹4/11/05 / مشروعیت الهی حکومت با تفویض اختیار به مردم منافات ندارد | ||
۹4/11/06 / تفاوت مبانی مشروعیت نظام سیاسی اسلام با غرب | ||
۹4/11/07 / انتصاب الهی مصدر مشروعیت حکومت دینی است | ||
۹4/11/20 / نصب الهی ولایت فقیه در عصر غیبت مقتضای قاعده لطف در زمان حضور است | ||
۹4/11/21 / هدایت عملی جامعه از لوازم قاعده لطف در عصر غیبت است | ||
۹4/11/24 / انتصاب الهی ملاک مشروعیت حکومت در اندیشه امیرمؤمنان است | ||
۹4/11/25 / دلالت خطبه شقشقیه بر عدم نقش مردم در مشروعیت حکومت | ||
۹4/11/27 / انتصاب الهی امیرمؤمنان در راستای ولایت پیامبر اکرم و تضمین تحقق شرع است | ||
۹4/11/28 / شأن شارع در مشروعیت حکومت مصدریّت و شأن مردم عاملیت است | ||
۹4/12/01 / بررسی ماهیت و مفهوم «بیعت» در فقه سیاسی | ||
۹4/12/02 / بیعت امری عرفی و دارای سابقه طولانی در میان جوامع است | ||
۹4/12/04 / بررسی دیدگاههای مختلف پیرامون جایگاه مردم در حکومت | ||
۹4/12/08 / قانون شریعت و مصلحت عمومی ملاک عمل حاکم اسلامی است | ||
۹4/12/09 / بررسی مفهوم بیعت و مقایسه با معنای وکالت و اجاره | ||
۹4/12/10 / واقعه غدیر خم مصداق بیعت سیاسی در تاریخ اسلام است | ||
۹4/12/15 / بیعت غدیرخم برخلاف بیعتهای مرسوم سیاسی و حکومتی بود | ||
۹4/12/16 / بیعت غدیر آغاز و الگوی بیعتهای سیاسی است | ||
۹4/12/17 / وفای به عهد در اسلام مستلزم تعهد کفار است | ||
۹4/12/18 / الزام بیعت درباره حاضر و غائب- وفای به عهد در انتخابات براساس قرارداد طرفین است
| ||
۹4/12/19 / تبعیت از حاکم مستند به مردم وظیفه همگانی است | ||
۹5/01/17 / اکثریت ملاک حق و مشروعیت حکومت نیست | ||
۹5/01/18 / ضرورت التزام حاکم به مراتب عدالت | ||
۹5/01/21 / برگزاری انتخابات مصداق رجوع به شورا و رأی اکثریت مردم است | ||
۹5/01/22 / عدالت حاکمان در نظام اسلامی در گرو رعایت قوانین شرعی و عرفی است | ||
۹5/01/24 / عدالت حاکم وجه تمایز نظام اسلامی با حاکمیت غرب است | ||
۹5/01/25 / استبداد باعث سلب عدالت و عدم مشروعیت حاکم است | ||
۹5/01/30 / نظارت بر ولی فقیه در فقه شیعه مبتنی بر عصمت فعلی و ساختاری است | ||
۹5/01/31 / ضرورت رجوع به خبرگان در امور حکومتی | ||
۹5/02/01 / بررسی شرایط نقض بیعت حاکم از دیدگاه شیعه و سنی | ||
۹5/02/06 / بیعت مشروط مردم با حاکم در تاریخ اسلام متداول است | ||
۹5/02/07 / مقبولیت مردمی شرط لازم تشکیل حکومت اسلامی است | ||
۹5/02/11 / التزام به بیعت امری دو سویه برای حاکم و مردم است | ||
۹5/02/12 / علم و گمان شخصی مجوز اقدام علیه حاکمیت نیست | ||
۹5/02/13 / علم و گمان شخصی مجوز اقدام علیه حاکمیت نیست | ||
۹5/02/18 / تمکین اهل کتاب نسبت به احکام حکومتی به منزله بیعت با حاکم اسلامی است | ||
۹5/02/19 / عدم اطاعت از حاکم از موارد نقض بیعت است
|