سال دوم(89)
آیت الله العظمی هاشمی شاهرودی (ره)
آیت الله العظمی هاشمی شاهرودی (ره)
جهت مشاهده تقریر روی نام جلسه بزنید
۸۹/۰۷/۰۴/ تصویر جامع در موضوع له مشتق | ||
۸۹/۰۷/۰۵/ تصویر جامع اعمی (4تصویر) | ||
۸۹/۰۷/۰۶/ ادامه بحث(تصویر چهارم میرزای نائینی) | ||
۸۹/۰۷/۱۰/ ادله قائلین به وضع مشتق از برای متلبس بالمبدأ | ||
۸۹/۰۷/۱۱/ ادامه ادله اخص (دلیل سوم ,صحت سلب عن من انقضی عنه المبدأ) | ||
۸۹/۰۷/۱۳/ ادله قائلین به وضع مشتق از برای اعم | ||
۸۹/۰۷/۱۸/ دو مطلب در ادامه بحث ادله اعمی ما و اشکالات آن (3 توسعه) | ||
۸۹/۰۷/۱۹/ مطلب دوم در ادله اعمی ها (مطلب خوئی در محاضرات در مورد آیه لاینال عهدی الظالمین و ثمره بحث)
| ||
۸۹/۰۷/۲۰/ ادامه مطلب آقای خوئی و اشکال بر ایشان-بحث شک در موضوع له مشتق: اصل لفظی در مقام
| ||
۸۹/۰۷/۲۴/ بحث شک در موضوع له مشتق، مقام دوم: اصل عملی | ||
۸۹/۰۷/۲۵/ ادامه بحث از اصل عملی در فرض شک در معنای موضوع له مشتق (اصل موضوعی جاری نیست در شبهات مفهومی- اصل حکمی باید جاری شود)
| ||
۸۹/۰۸/۰۱/ ادامه بحث جریان استصحاب حکمی در مقام | ||
۸۹/۰۸/۰۲/ نتیجه گیری در انتهای بحث در شک در معنای موضوع له مشتق | ||
۸۹/۰۸/۰۳/ اخرین بحث در مشتق (بساطت یا ترکب مشتق) | ||
۸۹/۰۸/۰۴/ ادامه بحث بساطت یا ترکب مشتق (فرق است بین بحث بساطت و ترکب مشتق با بساطت و ترکب مناطقه و فلاسفه)
| ||
۸۹/۰۸/۰۸/ ادامه بحث بساطت و ترکب- اقوال چهارگانه علماء | ||
۸۹/۰۸/۰۹/ ادامه اقوال علماء در بساطت یا ترکب مشتق قول اول قول میرزا (جهت سلبی کلام ایشان)
| ||
۸۹/۰۸/۱۰/ ادامه قول اول قول میرزا (جهت اثباتی بحث و کلام ایشان) قول دوم (صاحب کفایه)
| ||
۸۹/۰۸/۱۱/ قول سوم (قول محقق عراقی) و چهارم و خاتمه بحث بساطت و ترکب | ||
۸۹/۰۸/۱۵/ مبحث الاوامر- جهت اول معانی ماده امر | ||
۸۹/۰۸/۱۷/ مبحث الاوامر- ماده امر- جهت دوم شرطیت علو یا استعلاء | ||
۸۹/۰۸/۱۸/ مبحث اوامر: ماده امر- جهت سوم: دلالت امر بر وجوب | ||
۸۹/۰۸/۲۲/ ادامه بحث جهت سوم اوامر- دلالت امر بر وجوب، نکته مهم: بحث مسلک دوم و سوم در صیغه امر است نه ماده امر - مسلک اول و مسلک دوم
| ||
جلسه 24 |
||
۸۹/۰۸/۲۴/ ادامه بحث مسالک دلالت امر بر وجوب- مسلک دوم(حکم عقل) مبنای شیخ نائینی
| ||
۸۹/۰۸/۲۹/ بحث در مسلک دوم (نائینی)، تقریب میرزای نائینی در این مسلک (دو مقدمه ایشان)
| ||
۸۹/۰۸/۳۰/ ادامه مسلک دوم (حکم عقل): تقریب دوم برای این مسلک (نظر مرحوم خوئی) و تقریب سوم نظر امام خمینی
| ||
۸۹/۰۹/۰۱/ ادامه بحث مسلک دوم- اشکال حلی این مسلک و اشکالات نقضی: اشکال اول
| ||
۸۹/۰۹/۰۲/ بحث مسلک دوم اشکالات نقضی این مسلک(نقض دوم و سوم و چهارم) | ||
۸۹/۰۹/۰۶/ بحث دلالت امر بر وجوب: مسلک سوم مسلک میرزای نائینی(مقدمات حکمت) تقریب اول
| ||
۸۹/۰۹/۰۷/ ادامه بحث در مسلک سوم (مقدمات حکمت و اطلاق) تقریب دوم و سوم (نظر شهید صدر)
| ||
۸۹/۰۹/۰۸/ ادامه بحث در مسلک سوم: اشکال ذکر شده بر مسلک دوم در این مسلک و 3 پاسخ آن- بحث مقام دوم ثمرات این 3 مسلک ثمره اول
| ||
۸۹/۰۹/۰۹/ ادامه بحث ثمرات 3 مسلک- ثمره دوم و سوم و چهارم یک نکته در آخر ثمره چهارم
| ||
۸۹/۱۰/۰۴/ بحث صیغه امر 2 فرق صیغه امر با ماده امر- مسلک خوئی برای توجیه انشائیت معنای صیغه امر- اشکال مبنائی این مسلک
| ||
۸۹/۱۰/۰۵/ ادامه بحث صیغه امر- 2 اشکال مبنائی مسلک تعهد | ||
۸۹/۱۰/۰۶/ ادامه بحث صیغه امر- 3 شاخصه و خصوصیت برای صیغه امر | ||
۸۹/۱۰/۰۷/ نظر و قول در معنای صیغه امر(4قول) و نظر مختار و راه حل در ایجادیت و انشائیت بودن صیغه امر
| ||
۸۹/۱۰/۱۱/ بحث استعمال صیغه امر در غیر طلب | ||
۸۹/۱۰/۱۲/ جملات اخباری در مقام انشاء- دلالت بر طلب- مسلک مشهور(4وجه) | ||
۸۹/۱۰/۱۳/ ادامه بحث دلالت جملات خبری در مقام انشاء بر وجوب | ||
۸۹/۱۰/۱۴/ بحث توصلی و تعبدی- معنای اول تعبدی و توصلی (فعل مباشری یا اعم) | ||
۸۹/۱۰/۱۸/ نظر مختار در معنای اول تعبدی و توصلی (مقام اصل لفظی) | ||
۸۹/۱۰/۱۹/ مقام دوم مقتضای اصل عملی در معنای اول تعبدی و توصلی(سه صورت شک) | ||
۸۹/۱۰/۲۰/ ادامه مقتضای اصل عملی: صورت چهارم شک | ||
۸۹/۱۰/۲۱/ معنای دوم تعبدی و توصلی- مقام اول: مقتضای اصل لفظی، وجه اول: وجه میرزای نائینی و اشکال این وجه
| ||
۸۹/۱۰/۲۶/ ادامه بحث معنای دوم تعبدی و توصلی- وجه دوم و سوم در اثبات تعبدیت و اشکال هر دو وجه
| ||
۸۹/۱۰/۲۷/ وجوهی دیگر برای اثبات توصلیت به معنای دوم، وجه اول: نقض خوئی به نائینی و دفاع نائینی
| ||
۸۹/۱۰/۲۸/ ادامه بحث، وجه دوم: نقض عراقی به نائینی و 4 اشکال شهید صدر به این نقض
| ||
جلسه 48 |
||
۸۹/۱۱/۱۹/ 3- معنای سوم تعبدی و توصلی(فرد محرم)، مقتضای اصل لفظی | ||
جلسه 49 |
||
۸۹/۱۱/۲۴/ ادامه مقتضای اصل لفظی در معنای سوم تعبدی و توصلی مقتضای اصل عملی در این معنا
| ||
جلسه 50 |
||
۸۹/۱۱/۲۵/ 4- معنای چهارم تعبدی و توصلی، محذورات اخذ قصد قربة- در متعلق امر: بیان و وجه اول
| ||
جلسه 51 |
||
۸۹/۱۱/۲۶/ ادامه معنای چهارم تعبدی و توصلی- محذورات اخذ قصد قربة - وجه و تقریب دوم و سوم
| ||
جلسه 52 |
||
۸۹/۱۱/۳۰/ ادامه بحث وجه سوم (میرزای نائینی) اشکال این وجه توسط آقای خوئی و تعدیل و تکمیل این وجه توسط شهید صدر
| ||
جلسه 53 |
||
۸۹/۱۲/۰۱/ ادامه بحث اشکالات تعدیل مبنای میرزا نائینی توسط شهید صدر | ||
جلسه 54 |
||
۸۹/۱۲/۰۷/ وجه چهارم استحاله اخذ قصد امر در متعلق امر (مبنای کفایه) و اشکال این وجه4
| ||
جلسه 55 |
||
۸۹/۱۲/۰۸/ تعدیل وجه چهارم توسط شهید صدر- تقریب اول ایشان و اشکال آن | ||
جلسه 56 |
||
۸۹/۱۲/۰۹/ ادامه بحث تعدیل شهید صدر از برای وجه چهارم- تقریب دوم و اشکال آن
| ||
جلسه 57 |
||
۸۹/۱۲/۱۰/ توضیح مجدد تقریب دوم شهید صدر و اشکال آن، نتیجه گیری: اخذ قصد امتثال امر در متعلق امر محذوری ندارد
| ||
جلسه 58 |
||
۸۹/۱۲/۱۴/ مقام دوم: اخذ قصد قربت نه به معنای قصد شخص امر بلکه اعم (4تصویر)
| ||
جلسه 59 |
||
۸۹/۱۲/۱۵/ ادامه تصویر، 4- جهت دوم (تفسیر تعبدیت بر اساس دو امر)، تصویر اول(صاحب کفایه) و اشکال آن
| ||
جلسه 60 |
||
۸۹/۱۲/۱۶/ تصویر دوم در تفسیر دوم (میرزای نائینی) اشکالات آن اشکال اول و دوم از اقای خوئی
| ||
جلسه 61 |
||
۸۹/۱۲/۲۱/ اشکال سوم بر تصویر دوم (نائینی) از طرف شهید صدر | ||
جلسه 62 |
||
۸۹/۱۲/۲۲/ 3تصویر محقق عراقی در تفسیر دوم تعبدیت - تفسیر سوم تعبدیت (تجدد امر یا بقای امر)
| ||
جلسه 63 |
||
۸۹/۱۲/۲۳/ اشکالات تفسیر سوم- (اشکال شهید صدر و ایراد اول و ایراد دوم) | ||
جلسه 64 |
||
۹۰/۰۱/۱۳/ جهت دوم: مقتضای اصل لفظی و عملی- (اصل لفظی اطلاق لفظی- مبانی مختلف)
| ||
جلسه 65 |
||
۹۰/۰۱/۱۴/ ادامه بحث اطلاق لفظی: مبنا و مسلک آخوند خراسانی- 3 تقریب عدم اطلاق طبق این مبنا- 3بیان در اثبات اطلاق
| ||
جلسه 66 |
||
۹۰/۰۱/۱۵/ ادامه بحث بررسی قاعده اذا استحال التقیید استحال الاطلاق 2 معنای این قاعده - اشکالات معنای اول (نظرخوئی)
| ||
جلسه 67 |
||
۹۰/۰۱/۱۹/ ادامه بحث بررسی قاعده اذا استحال التقیید استحال الاطلاق - ادله اثبات این قاعده - دلیل سوم: رابطه اطلاق و تقیید عدم و ملکه
| ||
جلسه 68 |
||
۹۰/۰۱/۲۰/ ادامه بحث بررسی قاعده- علت اصرار میرزا نائینی بر این قاعده - بیان اثباتی میرزا و اشکالات آن
| ||
جلسه 69 |
||
۹۰/۰۱/۲۱/ اطلاق مقامی (نظر آخوند) - تقریب اول و دوم و ابطال تقریب دوم | ||