سال دوم(89)

آیت الله العظمی هاشمی شاهرودی (ره)

آیت الله العظمی هاشمی شاهرودی (ره)

1 2 بازگشت به درس

جهت مشاهده تقریر روی نام جلسه بزنید

۸۹/۰۷/۰۴/ تصویر جامع در موضوع له مشتق
۸۹/۰۷/۰۵/ تصویر جامع اعمی (4تصویر)
۸۹/۰۷/۰۶/ ادامه بحث(تصویر چهارم میرزای نائینی)
۸۹/۰۷/۱۰/ ادله قائلین به وضع مشتق از برای متلبس بالمبدأ
۸۹/۰۷/۱۱/ ادامه ادله اخص (دلیل سوم ,صحت سلب عن من انقضی عنه المبدأ)
۸۹/۰۷/۱۳/ ادله قائلین به وضع مشتق از برای اعم
۸۹/۰۷/۱۸/ دو مطلب در ادامه بحث ادله اعمی ما و اشکالات آن (3 توسعه)
۸۹/۰۷/۱۹/ مطلب دوم در ادله اعمی ها (مطلب خوئی در محاضرات در مورد آیه لاینال عهدی الظالمین و ثمره بحث)
۸۹/۰۷/۲۰/ ادامه مطلب آقای خوئی و اشکال بر ایشان-بحث شک در موضوع له مشتق: اصل لفظی در مقام
۸۹/۰۷/۲۴/ بحث شک در موضوع له مشتق، مقام دوم: اصل عملی
۸۹/۰۷/۲۵/ ادامه بحث از اصل عملی در فرض شک در معنای موضوع له مشتق (اصل موضوعی جاری نیست در شبهات مفهومی- اصل حکمی باید جاری شود)
۸۹/۰۸/۰۱/ ادامه بحث جریان استصحاب حکمی در مقام
۸۹/۰۸/۰۲/ نتیجه گیری در انتهای بحث در شک در معنای موضوع له مشتق
۸۹/۰۸/۰۳/ اخرین بحث در مشتق (بساطت یا ترکب مشتق)
۸۹/۰۸/۰۴/ ادامه بحث بساطت یا ترکب مشتق (فرق است بین بحث بساطت و ترکب مشتق با بساطت و ترکب مناطقه و فلاسفه)
۸۹/۰۸/۰۸/ ادامه بحث بساطت و ترکب- اقوال چهارگانه علماء
۸۹/۰۸/۰۹/ ادامه اقوال علماء در بساطت یا ترکب مشتق قول اول قول میرزا (جهت سلبی کلام ایشان)
۸۹/۰۸/۱۰/ ادامه قول اول قول میرزا (جهت اثباتی بحث و کلام ایشان) قول دوم (صاحب کفایه)
۸۹/۰۸/۱۱/ قول سوم (قول محقق عراقی) و چهارم و خاتمه بحث بساطت و ترکب
۸۹/۰۸/۱۵/ مبحث الاوامر- جهت اول معانی ماده امر
۸۹/۰۸/۱۷/ مبحث الاوامر- ماده امر- جهت دوم شرطیت علو یا استعلاء
۸۹/۰۸/۱۸/ مبحث اوامر: ماده امر- جهت سوم: دلالت امر بر وجوب
۸۹/۰۸/۲۲/ ادامه بحث جهت سوم اوامر- دلالت امر بر وجوب، نکته مهم: بحث مسلک دوم و سوم در صیغه امر است نه ماده امر - مسلک اول و مسلک دوم
جلسه 24
۸۹/۰۸/۲۴/ ادامه بحث مسالک دلالت امر بر وجوب- مسلک دوم(حکم عقل) مبنای شیخ نائینی
۸۹/۰۸/۲۹/ بحث در مسلک دوم (نائینی)، تقریب میرزای نائینی در این مسلک (دو مقدمه ایشان)
۸۹/۰۸/۳۰/ ادامه مسلک دوم (حکم عقل): تقریب دوم برای این مسلک (نظر مرحوم خوئی) و تقریب سوم نظر امام خمینی
۸۹/۰۹/۰۱/ ادامه بحث مسلک دوم- اشکال حلی این مسلک و اشکالات نقضی: اشکال اول
۸۹/۰۹/۰۲/ بحث مسلک دوم اشکالات نقضی این مسلک(نقض دوم و سوم و چهارم)
۸۹/۰۹/۰۶/ بحث دلالت امر بر وجوب: مسلک سوم مسلک میرزای نائینی(مقدمات حکمت) تقریب اول
۸۹/۰۹/۰۷/ ادامه بحث در مسلک سوم (مقدمات حکمت و اطلاق) تقریب دوم و سوم (نظر شهید صدر)
۸۹/۰۹/۰۸/ ادامه بحث در مسلک سوم: اشکال ذکر شده بر مسلک دوم در این مسلک و 3 پاسخ آن- بحث مقام دوم ثمرات این 3 مسلک ثمره اول
۸۹/۰۹/۰۹/ ادامه بحث ثمرات 3 مسلک- ثمره دوم و سوم و چهارم یک نکته در آخر ثمره چهارم
۸۹/۱۰/۰۴/ بحث صیغه امر 2 فرق صیغه امر با ماده امر- مسلک خوئی برای توجیه انشائیت معنای صیغه امر- اشکال مبنائی این مسلک
۸۹/۱۰/۰۵/ ادامه بحث صیغه امر- 2 اشکال مبنائی مسلک تعهد
۸۹/۱۰/۰۶/ ادامه بحث صیغه امر- 3 شاخصه و خصوصیت برای صیغه امر
۸۹/۱۰/۰۷/ نظر و قول در معنای صیغه امر(4قول) و نظر مختار و راه حل در ایجادیت و انشائیت بودن صیغه امر
۸۹/۱۰/۱۱/ بحث استعمال صیغه امر در غیر طلب
۸۹/۱۰/۱۲/ جملات اخباری در مقام انشاء- دلالت بر طلب- مسلک مشهور(4وجه)
۸۹/۱۰/۱۳/ ادامه بحث دلالت جملات خبری در مقام انشاء بر وجوب
۸۹/۱۰/۱۴/ بحث توصلی و تعبدی- معنای اول تعبدی و توصلی (فعل مباشری یا اعم)
۸۹/۱۰/۱۸/ نظر مختار در معنای اول تعبدی و توصلی (مقام اصل لفظی)
۸۹/۱۰/۱۹/ مقام دوم مقتضای اصل عملی در معنای اول تعبدی و توصلی(سه صورت شک)
۸۹/۱۰/۲۰/ ادامه مقتضای اصل عملی: صورت چهارم شک
۸۹/۱۰/۲۱/ معنای دوم تعبدی و توصلی- مقام اول: مقتضای اصل لفظی، وجه اول: وجه میرزای نائینی و اشکال این وجه
۸۹/۱۰/۲۶/ ادامه بحث معنای دوم تعبدی و توصلی- وجه دوم و سوم در اثبات تعبدیت و اشکال هر دو وجه
۸۹/۱۰/۲۷/ وجوهی دیگر برای اثبات توصلیت به معنای دوم، وجه اول: نقض خوئی به نائینی و دفاع نائینی
۸۹/۱۰/۲۸/ ادامه بحث، وجه دوم: نقض عراقی به نائینی و 4 اشکال شهید صدر به این نقض
جلسه 48
۸۹/۱۱/۱۹/ 3- معنای سوم تعبدی و توصلی(فرد محرم)، مقتضای اصل لفظی
جلسه 49
۸۹/۱۱/۲۴/ ادامه مقتضای اصل لفظی در معنای سوم تعبدی و توصلی مقتضای اصل عملی در این معنا
جلسه 50
۸۹/۱۱/۲۵/ 4- معنای چهارم تعبدی و توصلی، محذورات اخذ قصد قربة- در متعلق امر: بیان و وجه اول
جلسه 51
۸۹/۱۱/۲۶/ ادامه معنای چهارم تعبدی و توصلی- محذورات اخذ قصد قربة - وجه و تقریب دوم و سوم
جلسه 52
۸۹/۱۱/۳۰/ ادامه بحث وجه سوم (میرزای نائینی) اشکال این وجه توسط آقای خوئی و تعدیل و تکمیل این وجه توسط شهید صدر
جلسه 53
۸۹/۱۲/۰۱/ ادامه بحث اشکالات تعدیل مبنای میرزا نائینی توسط شهید صدر
جلسه 54
۸۹/۱۲/۰۷/ وجه چهارم استحاله اخذ قصد امر در متعلق امر (مبنای کفایه) و اشکال این وجه4
جلسه 55
۸۹/۱۲/۰۸/ تعدیل وجه چهارم توسط شهید صدر- تقریب اول ایشان و اشکال آن
جلسه 56
۸۹/۱۲/۰۹/ ادامه بحث تعدیل شهید صدر از برای وجه چهارم- تقریب دوم و اشکال آن
جلسه 57
۸۹/۱۲/۱۰/ توضیح مجدد تقریب دوم شهید صدر و اشکال آن، نتیجه گیری: اخذ قصد امتثال امر در متعلق امر محذوری ندارد
جلسه 58
۸۹/۱۲/۱۴/ مقام دوم: اخذ قصد قربت نه به معنای قصد شخص امر بلکه اعم (4تصویر)
جلسه 59
۸۹/۱۲/۱۵/ ادامه تصویر، 4- جهت دوم (تفسیر تعبدیت بر اساس دو امر)، تصویر اول(صاحب کفایه) و اشکال آن
جلسه 60
۸۹/۱۲/۱۶/ تصویر دوم در تفسیر دوم (میرزای نائینی) اشکالات آن اشکال اول و دوم از اقای خوئی
جلسه 61
۸۹/۱۲/۲۱/ اشکال سوم بر تصویر دوم (نائینی) از طرف شهید صدر
جلسه 62
۸۹/۱۲/۲۲/ 3تصویر محقق عراقی در تفسیر دوم تعبدیت - تفسیر سوم تعبدیت (تجدد امر یا بقای امر)
جلسه 63
۸۹/۱۲/۲۳/ اشکالات تفسیر سوم- (اشکال شهید صدر و ایراد اول و ایراد دوم)
جلسه 64
۹۰/۰۱/۱۳/ جهت دوم: مقتضای اصل لفظی و عملی- (اصل لفظی اطلاق لفظی- مبانی مختلف)
جلسه 65
۹۰/۰۱/۱۴/ ادامه بحث اطلاق لفظی: مبنا و مسلک آخوند خراسانی- 3 تقریب عدم اطلاق طبق این مبنا- 3بیان در اثبات اطلاق
جلسه 66
۹۰/۰۱/۱۵/ ادامه بحث بررسی قاعده اذا استحال التقیید استحال الاطلاق 2 معنای این قاعده - اشکالات معنای اول (نظرخوئی)
جلسه 67
۹۰/۰۱/۱۹/ ادامه بحث بررسی قاعده اذا استحال التقیید استحال الاطلاق - ادله اثبات این قاعده - دلیل سوم: رابطه اطلاق و تقیید عدم و ملکه
جلسه 68
۹۰/۰۱/۲۰/ ادامه بحث بررسی قاعده- علت اصرار میرزا نائینی بر این قاعده - بیان اثباتی میرزا و اشکالات آن
جلسه 69
۹۰/۰۱/۲۱/ اطلاق مقامی (نظر آخوند) - تقریب اول و دوم و ابطال تقریب دوم

1 2 بازگشت به درس