سال سوم(90)
آیت الله العظمی هاشمی شاهرودی (ره)
آیت الله العظمی هاشمی شاهرودی (ره)
جهت مشاهده تقریر روی نام جلسه بزنید
۹۰/۰۷/۰۳/ مبحث اجزاء (4 مقدمه قبل از ورود به اصل بحث) | ||
۹۰/۰۷/۰۴/ 4 صور عقلی غرض در مامور به اضطراری و تطبیق 4 حکم بر این 4 صور عقلی
| ||
۹۰/۰۷/۰۵/ بحث اثباتی (استفاده یکی از صور 4 گانه عقلی از ادله اضراری ) - مسلک عقلی و ثبوتی بر اجزاء
| ||
۹۰/۰۷/۰۹/ اشکال اول شهید صدر بر مسلک ثبوتی و عقلی میرزای نائینی | ||
۹۰/۰۷/۱۰/ اشکال دوم و سوم شهید صدر بر مسلک عقلی اجزاء | ||
۹۰/۰۷/۱۱/ وجه دوم اجزاء (مسلک استظهاری ) وجه سوم (اجزاء مسلک استظهاری ) | ||
۹۰/۰۷/۱۲/ وجه چهارم اجزاء | ||
۹۰/۰۷/۱۶/ وجه پنجم اجزاء (وجه آقای بروجردی)) | ||
۹۰/۰۷/۱۸/ وجه ششم اجزاء - وجه هفتم اجزاء (در تقریرات محقق عراقی) - جمع بندی بحث
| ||
۹۰/۰۷/۱۹/ مقتضای اصل عملی در شک در اجزاء - اشکالات نسبت به جریان اصل برائت
| ||
۹۰/۰۷/۲۳/ اشکالات شهید صدر بر مطلب محقق عراقی در فرض وافی بودن غرض - حاشیه بر کلام شهید صدر (نکته اول)
| ||
۹۰/۰۷/۲۴/ حاشیه بر کلام شهید صدر (نکته دوم) | ||
۹۰/۰۷/۲۵/ اشکالات شهید صدر بر مطلب محقق عراقی در فرض عدم تدارک غرض | ||
۹۰/۰۷/۲۶/ اشکال دوم در جریان اصل برائت (اشکال مرحوم بروجردی) - اشکال سوم در جریان اصل برائت
| ||
۹۰/۰۷/۳۰/ مقام دوم : اجزاء امر اضطراری از قضادر خارج وقت در عذر مستوعب 1- بحث اول اطلاق امر به قضا
| ||
۹۰/۰۸/۰۱/ بحث دوم اجزاء امر اضطراری از قضا - استفاده اجزاء از اوامر اضطراری
| ||
۹۰/۰۸/۰۲/ ادامه بحث دوم | ||
۹۰/۰۸/۰۳/ بحث دوم اجزاء امر اضطراری از قضا 3 نکته در آخهر بحث اجزا امر اضطراری از اداء و قضا
| ||
۹۰/۰۸/۰۸/ بحث دوم اجزاء اوامر اضطراری: إجزاء امر ظاهرى از امر واقعى در دو مقام. وجه اول: وجه آخوند خراسانی، و ذکر چهار اشکال بر آن.
| ||
۹۰/۰۸/۰۹/ بحث دوم اجزاء اوامر اضطراری: تفصیل آخوند بین امر ظاهری به لسان جعل حکم مماثل و بین جعل حجیت و منجزیت و کاشفیت. اشکالات میرزا و تابعین و دفاع اثباتی شهید صدر از آخوند و رد اشکالات ثبوتی میرزا و مدرسه وی.
| ||
۹۰/۰۸/۱۰/ بحث دوم اجزاء اوامر اضطراری: نقد همه چهار اشکال نائینی با مبانی خودش توسط شهید صدر
| ||
۹۰/۰۸/۱۷/ بحث دوم اجزاء اوامر اضطراری: دفع اشکالات رهبر فقید و شهید صدر قدس سرهما بر میرزای نائینی.و در نتیجه وارد بودن اشکالات نائینی بر آخوند خراسانی
| ||
۹۰/۰۸/۲۱/ بحث دوم اجزاء اوامر اضطراری: وجه دوم بیان بروجردی شاگرد آخوند است که رهبر فقید آن را در امارات مردود می داند.
| ||
۹۰/۰۸/۲۲/ بحث دوم اجزاء اوامر اضطراری: وجه سوم وجهی تقدیری است که آخوند آورده است. ذکر دو اشکال بر آن
| ||
۹۰/۰۸/۲۳/ بحث دوم اجزاء اوامر اضطراری: قبول اشکال نائینی، بررسی و نقد اشکال آقای خوئی بر آن
| ||
۹۰/۰۸/۲۸/ بحث دوم اثبات اجزاء: ادامه وجه دوم خراسانی و مناقشه محقق اصفهانی و جواب از دو تقریب آن
| ||
۹۰/۰۸/۲۹/ بحث دوم اثبات اجزاء: اجزا حکم ظاهرى بنا بر سببیت و تفسیر محقق اصفهانی در دو تقریب ومناقشه آن توسط شهید صدر و رد مناقشه
| ||
۹۰/۰۸/۳۰/ بحث دوم اثبات اجزاء: وجه سوم، بیان فرضی آخوند خراسانی | ||
جلسه 29 |
||
۹۰/۰۹/۰۱/ بحث دوم اثبات اجزاء: وجه دوم، بیان آقای بروجردی شاگرد آخوند، رد نظریه بروجردی
| ||
۹۰/۰۹/۲۰/ ادامه بحث اجزاء - مقام دوم : اجزاء در تبدل حکم ظاهری - صورت اول :صورت اول : حکم ظاهری دوم اماره باشد
| ||
۹۰/۰۹/۲۱/ ادامه بحث بتدل حکم ظاهری - جهت طرح مستقل بحث تبدل حکم ظاهری - ادامه بحث از صورت اول :قول به عدم اجزاء -اشکال اصولی و پاسخ آن و اشکال فقهی و پاسخ آن
| ||
۹۰/۰۹/۲۳/ چهار صورت تبدل حکم ظاهری به اصل الزامی : صورت اول : تبدل حکم ظاهری به استصحاب در شبه موضوعیه در داخل وقت و خارج آن -اشکال مرحوم ایروانی
| ||
۹۰/۰۹/۲۶/ بحث دوم اثبات اجزاء: إجزاء امر ظاهرى از واقعى، وجه اول: بیان آخوند خراسانی
| ||
۹۰/۰۹/۲۷/ یک مطلب نسبت به استحصباب معیار در موضوعیه بودن یا حکمیه بودن شبهات نمی باشد صورت دوم، تبدیل به اشتغال عقلی در اطراف علم اجمالی - فرض اول علم اجمالی بعد از عمل
| ||
۹۰/۰۹/۲۸/ فرض دوم تبدل به اشتغال عقلی، علم اجمالی قبل از تبدل حکم 5- وجه برای وجوب قضا و اشکالات این وجوه - فرض دوم، علم الجمالی از وقت
| ||
۹۰/۰۹/۲۹/ یک فرع جدید در علم اجمالی تدریجی در صورت سوم، صورت چهارم تبدل حکم ظاهری به اصل اشتغال عقلی علم اجمالی دروان بین اقل و اکثر
| ||
۹۰/۱۰/۰۳/ بحث در مقدم واجب، مقدمات بحث 1- معنای وجوب مقدم 2- بحث مقدم، بحث عقلی است یا لفظی 3- بحث اصولی است یا فقهی 4- تقسیمات مقدمه
| ||
۹۰/۱۰/۰۴/ تقسیمات مقدمه 1- تقسیم به وجود و وجوب 2- مقدم عادی عقلی و شرعی 3- مقدم وجودی، جهت ، علمیه 4- مقدم داخلی و خارجی 5- شرط متقدم و متأخر و مقارن
| ||
۹۰/۱۰/۰۵/ وجوب غیری مقدمات داخلیه / بحث اول، صدق عنوان مقدم بر مقدمات داخلیه (اجزاء) بحث دوم، ترشح وجوب غیری بر مقدمات داخلیه
| ||
۹۰/۱۰/۰۶/ ادامه بحث مقدمات داخلیه بحث دوم، دو دلیل برع دم وجوب غیری اجزاء 1- عدم مقتضی 2- وجود مانع
| ||
۹۰/۱۰/۱۰/ اشکال دوم آخوند بر وجوب مقدمات داخلیه (وجود مانع) 1) پاسخ امام و مناقشه در آن به دو جهت 2) پاسخ میرزا و اشکال محقق عراقی و میرزا بر آن - دفع اشکال توسط مرحوم آقای خویی و مناقشه در آن
| ||
۹۰/۱۰/۱۲/ تقسیم دوم واجب: متقدم، مقارن، متاخر - اشکال در معقولیت شرط متاخر و توسعه اشکال نسبت به شرط متقدم - سه مقام از بحث: مقام اول شرط متاخر در خود حکم - کلام آخوند و اشکال میرزا و کلام شهید صدر در تحلیل اشکال میرزا (اطوار حکم)
| ||
۹۰/۱۰/۱۳/ اطوار حکم : جعل ، مجعولیت فعلی، ملاکات - مرحله جعل اشکال اول: تأخر اجزاء علت تامه بر معلول - اشکال دوم: تهافت در لحاظ جاعل- مرحله مجعو: عدم فعلیت وجوب بدون شرط - پاسخ آقای خویی و نقد آن - پاسخ دقیق از اشکال
| ||
۹۰/۱۰/۱۷/ ادمه مقام اول از بحث شرط متاخر - مرحله سوم ملاکات - دو تصویر از شهید صدر برای دخالت شرط متاخر در ملاک حکم - تصویر سوم عاری از اشکال
| ||
۹۰/۱۰/۱۸/ مقام دوم : بحث از شرط متاخر در متعلق حکم (شرط متاخر واجب) بحث اول : معقولیت شرط متاخر - پاسخ به شبه معقولیت شرط متاخر از واجب - بحث دوم : ملاک واجب مشروط به شرط متاخر - پاسخ آخوند و نقد آن - پاسخ صحیح
| ||
۹۰/۱۰/۱۹/ مقام سوم : اشکال در شرط متقدم -جواب مرحوم آخوند - عدم تمامیت جواب آخوند در مرحله ملاکات - پاسخ صحیح - پاسخ مرحوم اصفهانی و طرح کقدمات اعدادی و نقد شهید صدر بر آن
| ||
۹۰/۱۱/۰۱/ تقسیمات واجب: مشروط و مطلق - دو اشکال در واجب مشروط - اشکال ثبئتی و اشکال اثباتی و دلالی
| ||
۹۰/۱۱/۱۰/ اشکال ثبئتی بر واجب مشروط - مراحل حکم : ملاک، اراده، جعل - اشکال در مرحله اراده مطرح است - تفسیر شیخ از تصویر اراده در واجب مشروط (شرط قید مراد است ) و بیان برهانیووجدانی آنها
| ||
۹۰/۱۱/۱۱/ اشکالات وارد بر دلیل برهانی ووجدانی شیخ و آقای خویی –اشکال شهید صدر بر این تفسیر
| ||
۹۰/۱۱/۱۵/ بحث واجب مشروط - تفسیر محقق عراقی و نقد آن - تفسیر مرحوم میرزا نقد آن
| ||
۹۰/۱۱/۱۶/ بحث واجب مشروط - تفسیر شهید صدر و نقد آن | ||
۹۰/۱۱/۱۷/ ذیل بحث واجب مشروط - حقیقت و قوام حکم - قول کفایة : شوق مؤکد - قول آقای خویی: امر اعتباری - محقق عراقی : شوق مؤکد به شرط ابراز - شهید صدر : تصدی مولا
| ||
۹۰/۱۱/۱۸/ واجب مشروط - اشکال اثباتی - تقریب شیخ و پاسخ آن - تقریب میرزا و پاسخ آن - تقریب آخوند و نقد آن
| ||
۹۰/۱۱/۲۳/ واجب معلق و منجز - نظریه صاحب فصول - محل نزاغ : وجوب فعلی و واجب استقبالی - اشکال میرزا و آقای خوبی (اشکال شکلی
| ||
۹۰/۱۱/۲۴/ واجب معلق و منجز - پاسخ به اشکال شکلی میرزا - اشکال محتوایی از نهاوندی و مرحوم اصفهانی
| ||
۹۰/۱۱/۲۵/ واجب معلق و منجز - بیان مرحوم نهاوندی و پاسخ آن - بیان مرجوم اصفهانی و پاسخ آن
| ||
۹۰/۱۱/۲۹/ نقض اول به کلام محقق اصفهانی و پاسخ ایشان و رد آن - بیان نقض دوم
| ||
۹۰/۱۱/۳۰/ پاسخ محقق اصفهانی بر نقض دوم و نقد آن -کلام میرزا و نقوض وارده و پاسخ میرزا و در آن
| ||
۹۰/۱۲/۰۱/ دو تصویر در واجب معلق - سه شرط در تصویر دوم - حاصل کلام - تنبیهات - تنبیه اول : مقدمام مفوته
| ||
۹۰/۱۲/۰۲/ وچوه لزوم مقدمات مفوته - وجه اول و دوم : دو تصویر در واجب معلق و اشکال و پاسخ آن - وجه سوم : واجب تهیئی و وجو للغیر - نقد وجه سوم
| ||
۹۰/۱۲/۰۶/ وجوه لزوم مقدمات مفوته -وجه چهارم و اشکال آن - وجه پنجم و اشکال آن ثبوتا و اثباتا - وجه ششم
| ||
۹۰/۱۲/۰۷/ ادامه وجه ششم - صور اشتراط قدرت - نظریه مرحوم میرزا و اشکال مرحوم آقای خویی و دفع آن با نظریه متمم جعل میرزا
| ||
۹۰/۱۲/۰۱/ اشکال شهید صدر بر وجه دوم و ششم - پاسخ شهید صدر به اشکال - نظر مختار
| ||
۹۰/۱۲/۰۱/ بحث اثباتی در وجود مقدمات مفوته - تصویر مقدمات مفوته در دو وجه پنجم و ششم و مبنای جریان دو وجه و مقتضای اصل عملی - دو تقریب اثبات وجوب مقدمه مفوته و نقد آن
| ||
۹۰/۱۲/۱۴/ بحث اثباتی در وجوب مقدمه مفوته-تقریب اول و دوم و نقد آن-تقریب سوم و نقد آن-تقریب چهارم و نقد آن
| ||
۹۰/۱۲/۱۵/ تقریب پنجم و تبیین و نقد آن-استظهار مرحوم میرزا از قیدیت قدرت | ||
۹۰/۱۲/۲۰/ تنبیه دوم از تنبیهات واجب معلق:وجو ب تعلم احکام شرعی و کلام میرزا در وجوب تعلم :اصل عملی در مقام :اصل عملی و فرق وجوب تعلم با مقدمه مفوته-نقد کلام میرزا
| ||
۹۰/۱۲/۲۱/ فروض وجوب تعلم : فرض 1) وجوب تعلم در تکلیف فعلی - فرض 2) علم یا احتمال تکلیف فعلی در آنده - فرض 3)علم به موضوع و چهل به حکم (شبهه حکمیه)-فرض4)علم به حکم و جهل به موضوع(شبهه موضوعیه)-فرض 5)احتمال تکلیف در آینده جلسه 256
| ||
۹۰/۱۲/۲۲/ بررسی فرض پنچم-جریان اصل مؤمن در مقام و تحلیل و نقد آن-دو وجه میرزا در دفع اصل مؤمن و نقد آن-دو وجه مرحوم خویی ونقد آن-وجه شهید صدر و توسعه آن
| ||