سال چهارم(۹۱)
آیت الله العظمی هاشمی شاهرودی (ره)
آیت الله العظمی هاشمی شاهرودی (ره)
جهت مشاهده تقریر روی نام جلسه بزنید
۹۱/۰۶/۲۵/ دو جهت باقی مانده از بحث مقدمات واجب:جهت اول:ثمره بحث مقدمه واجب-آثار ادعایی و بررسی آنها
| ||
۹۱/۰۶/۲۶/ دسته بندی ثمرات ادعایی-۱)ثمرات فقهی تطبیقی -۲)وجوب شرعی خود مقدمه-۳)امکان قصد امر غیری۴)دخول در بحث اجتماع امر و نهی و اشکالات آخوند و نقد آن
| ||
۹۱/۰۶/۲۷/ دسته بندی ثمرات ادعایی-۱)ثمرات فقهی تطبیقی -۲)وجوب شرعی خود مقدمه-۳)امکان قصد امر غیری۴)دخول در بحث اجتماع امر و نهی و اشکالات آخوند و نقد آن
| ||
۹۱/۰۷/۰۱/ ادامه بحث اشکالات آخوند بر وحید بهبهانی در ثمره اصولی قول به وجوب مقدمه
| ||
۹۱/۰۷/۰۲/ فروض تعارض و تنافی دلیلین در بحث مقدمه | ||
۹۱/۰۷/۰۳/ بررسی فروض چهارگانه تعارض در حالت عدم انحصار مقدمه محرمه-ثمره ششم شهید صدر در حلقات
| ||
۹۱/۰۷/۰۴/ ادامه بحث از ثمره ششم-اشکال بر تقریر شهید صدر از این ثمره | ||
۹۱/۰۷/۰۸/ ادامه بحث از ثمره ششم و اشکالات کلام شهید صدر | ||
۹۱/۰۷/۰۹/ ثمره هفتم-توقف این ثمره بر سه مبنا-دو اشکال آقای خویی بر این ثمره و نقد آن-
| ||
۹۱/۰۷/۱۰/ ادامه بحث از ثمره هفتم-اشکال شیخ بر ثمره صاحب فصول-نقد آخوند بر اشکال شیخ
| ||
۹۱/۰۷/۱۱/ اشکالات شهید صدربر کلام آخوند و صاحب فصول-اشکال اول و پاسخ این اشکال
| ||
۹۱/۰۷/۱۵/ اشکال دوم و نقد آن-تعبیر دیگر محقق عراقی | ||
۹۱/۰۷/۱۶/ اشکال سوم و پاسخ آن | ||
۹۱/۰۷/۱۷/ جهت هفتم: جریان اصل در حکم فقهی وجوب مقدمه و مسأله اصولی ملازمه | ||
۹۱/۰۷/۱۸/ اشکال اول آخوند بر جریان اصل در ملازمه و نقد آن-اشکال دوم بر جریان اصل در مسأله فقهی و پاسخ آن و نقد پاسخ
| ||
۹۱/۰۷/۲۲/ ادامه بحث قبل-اشکال دوم بر جریان اصل در مسأله فقهی و پاسخ آخوند و نقد آن
| ||
۹۱/۰۷/۲۳/ جهت هشتم:بحث از اثبات ملازمه-مراحل حکم و الزام شرعی-بررسی ملازمه در مراحل سه گانه حکم الزامی شرعی
| ||
۹۱/۰۷/۲۴/ بیان اول ازدلیل اول بر ثبوت ملازمه و اشکال بر آن و پاسخ اشکال | ||
۹۱/۰۷/۳۰/ ادامه بررسی و نقد بیان اول از دلیل اول بر ثبوت ملازمه –بیان دوم و نقد آن
| ||
۹۱/۰۸/۰۱/ ادامه بحث از بیان دوم از دلیل اول بر ثبوت مقدمه و نقد آن-دلیل دوم بر ثبوت ملازمه
| ||
۹۱/۰۸/۰۶/ دو تفصیل در ذیل بحث از ملازمه و نقد آن-بحث از مقدمه حرام و مکروه و مستحب
| ||
۹۱/۰۸/۰۷/ مبحث ضد-چند نکته مقدماتی:توضیح ضد،اصولیت مبحث ضد،ارتباط آن با مباحث الفاظ
| ||
۹۱/۰۸/۰۸/ بحث اول :ضد عام-بررسی اقتضاء در رمراحل سه گانه حکم | ||
۹۱/۰۸/۰۹/ بررسی اقتضاء ادعایی مشهور بزرگان در مبادی حکم –اشکال آقای خویی و نقد آن-نقد اقتضاء در مبادی حکم
| ||
۹۱/۰۱/۱۴/ ضد خاص-مبانی پذیرش حرمت ضد خاص:پذیرش حرمت ضد عام،پذیرش وجوب مقدمه واجب،پذیرش سرایت حکم از احدالمتلازمین به دیگری-چهار تقریب در اثبات حرمت ضد خاص
| ||
۹۱/۰۸/۱۵/ رد دو تقریب مبتنی بر سرایت با ابطال مبنای آن-بررسی دو تقریب مبتنی بر مقدمیت و ابطال آن با رد مقدمیت عدم ضد برای وجود ضد آخر و نقد این ابطال-چند نکته
| ||
۹۱/۰۸/۱۶/ دو مقام در بحث:مقام اول:ادله اثبات مقدمیت و نقد آن-روح استدلال بر امتناع مقدمیت به سه نکته یا به دور یا به علیت برای محال یا به تحصیل حاصل بر می گردد
| ||
۹۱/۰۹/۱۲/ اقامه برهان بر عدم امکان مقدمیت عدم احد الضدین برای ضد دیگر-برهان اول:برهان دور و دو تقریب آن-اشکال صاحب کفایة بر تقریب دوم و نقد آن
| ||
۹۱/۰۹/۱۳/ اشکال دوم بر تقریب دوم دور از محقق اصفهانی-جواب های متعدد به این اشکال-برهان دوم از مدرسه میرزا
| ||
۹۱/۰۹/۱۴/ برهان سوم بر عدم امکان مقدمیت و بررسی آن | ||
۹۱/۰۹/۱۸/ خلاصه براهین چهارگانه بر عدم امکان مقدمیت عدم ضد برای ضد دیگر | ||
۹۱/۰۹/۱۹/ دو بیان برای تقریب دیگری از برهان سوم از میرزا و بررسی و نقد آن-برهان چهارم:برهان لزوم تهافت
| ||
۹۱/۰۹/۲۱/ تقریب اول از لزوم تهافت و نقد آن-تقریب دوم و بررسی اشکالات وارده –بررسی کلام محقق خوانساری
| ||
۹۱/۰۹/۲۵/ نکاتی اصول در بحث-نکته اول:دو بیان از وجدان تام بر عدم حرمت ضد و عدم نیاز به برهان-نکته دوم:بی فائده بودن براهین در تحصیل غرض اصولی از بحث
| ||
۹۱/۰۹/۲۶/ ثمره بحث ضد:ارائه دو ثمره از بحث ضد –اعتراض شیخ بهاء بر وجود ثمره در بحث و سه جواب بر آن و اشکال میرزا و رد محقق خویی بر آن و بررسی آنها
| ||
۹۱/۰۹/۲۷/ نقد اشکالات آقای خویی بر میرزا | ||
۹۱/۰۹/۲۸/ ادامه بحث ثمره ضد-جواب دوم از اشکال شیخ بهائی-جواب سوم:تصحیح عبادت از راه قصد ملاک-نقد جواب سوم و بررسی راههای احراز ملاک
| ||
۹۱/۱۰/۰۲/ اعتراض دوم بر ثمره:صحت عبادت در فرض قبول اقتضاء و عدم آن-تقریب اول از این اعتراض-دو جواب شهید صدر بر این اعتراض
| ||
۹۱/۱۰/۰۳/ نقد پاسخ دوم شهید صدر –تقریب دوم از اعتراض دوم و نقد آن-تقریب سوم به دو بیان و نقد بیان اول آن
| ||
۹۱/۱۰/۰۴/ بیان دوم از تقریب سوم و نقد آن-بررسی نکته اصلی بحث در شناخت روح و قوام اصل تکلیف و حکم
| ||
۹۱/۱۰/۰۵ | ||
۹۱/۱۰/۰۹ | ||
۹۱/۱۰/۱۰ | ||
۹۱/۱۰/۳۰ | ||
۹۱/۱۱/۰۲ | ||
۹۱/۱۱/۰۳ | ||
۹۱/۱۱/۰۷ | ||
۹۱/۱۱/۰۸ | ||
۹۱/۱۱/۰۹/ جهت ششم و اشکالات مطرح شده | ||
۹۱/۱۱/۱۴ | ||
۹۱/۱۱/۱۵/ جهت هفتم در بیانات مرحوم میرزا(رحمه الله) | ||
۹۱/۱۱/۲۳/ ادامه بیانات مرحوم میرزا ره در جهت هفتم | ||
جلسه ۵۳ |
||
۹۱/۱۱/۲۴/ بحث در مقدمات ۵ گانه مرحوم میرزارحمه الله. | ||
۹۱/۱۱/۲۸/ بیانات مختلف در اثبات عدم تطارد و تنافی و امکان هر دو امر –بیان اول-اشکال بر این بیان و پاسخ اشکال
| ||
۹۱/۱۱/۲۹/ تعبیر دیگر از بیان اول ودو اشکال بر آن و پاسخ اشکالات-بیان دوم | ||
۹۱/۱۱/۳۰/ اشکال بر بیان دوم-پاسخ به اشکال و نقد پاسخ-پاسخ دقیق به اشکال-بیان سوم و اشکال بر آن و بررسی اشکال-بیان چهارم
| ||
۹۱/۱۲/۰۱/ جهت نهم:بررسی دو اشکال بر امکان ترتب-اشکال اول(ثبوتی)-پاسخ نقضی این اشکال و نقد آن-نقض شهید صدر و نقد آن-پاسخ حلی به بیان اول و نقد آن-پاسخ حلی به بیان دوم
| ||
۹۱/۱۲/۰۵/ اشکال دوم(اثباتی)-پاسخ اول میرزا-پاسخ دوم میرزا و نقد آن | ||
۹۱/۱۲/۰۶/ جهت دهم:ترتب از دو طرف-اشکال محقق عراقی بر ترتب از دو طرف و پاسخ اوو شهید صدر به آن
| ||
۹۱/۱۲/۰۷/ اشکال شهید صدر به دو بیان و پاسخ اشکال-جهت یازدهم:دو فرع فقهی کاشف الغطاء-اشکال اول میرزا و پاسخ مرحوم خویی-کلام شهید صدر در بررسی اشکال میرزا و پاسخ آقای خویی
| ||
۹۱/۱۲/۰۸/ ادامه بحث قبل-اشکال دوم میرزا و نقد مرحوم آقای خویی بر آن و بررسی آن
| ||
۹۱/۱۲/۱۲/ اشکال سوم میرزا-پاسخ مرحوم آقای خویی و نقد شهید صدر بر آن | ||
۹۱/۱۲/۱۳/ اشکال چهارم و پاسخ آن | ||
۹۱/۱۲/۱۴/ اشکال پنجم و نقد آن-عدم ورود کلیه اشکالات ثبوتی و اثباتی بر امکان امر ترتبی در دو فرع فقهی کاشف الغطاء-وجوه دیگر در معقولیت دو فرع فقهی مذکور
| ||
۹۱/۱۲/۲۰/ تزاحم-فصل اول:فرق باب تزاحم و با ب تعارض-بازکشت وجه فرق به مبانی چهارگانه در ترتب و شرطیت قدرت در تکلیف
| ||
۹۱/۱۲/۲۱/ ادامه بررسی مبانی مختلف-تقریبات مختلف بر خارج بودن تزاحم از تعارض
| ||
۹۱/۱۲/۲۲/ اشکالاتی بر تقریب سوم و نقد آن | ||
۹۱/۱۲/۲۶/ دو تقریب در تصحیح مبنای صاحب کفایه و بررسی آنها | ||
۹۲/۰۱/۱۷/ فصل دوم:مرجحات باب تزاحم-چهار مرجح ادعایی باب تزاحم-معانی قدرت شرعی در بیان شهید صدر
| ||