سال پنجم(92)
آیت الله العظمی هاشمی شاهرودی (ره)
آیت الله العظمی هاشمی شاهرودی (ره)
جهت مشاهده تقریر روی نام جلسه بزنید
۹۲/۰۶/۳۰/ تنبیه دوم از بحث تزاحم: موارد ادعایی میرزا که تزاحم در آنهاممکن نیست-مورد دوم: تزاحم بین واجبین طولیین-بررسی تصاویر اربعه در اشتراط ترتبی میان دو واجب طولی
| ||
۹۲/۰۶/۳۱/ جواب اشکالات ایراد شده میرزا بر صور چهارگانه اشتراط ترتبی میان دو واجب
| ||
۹۲/۰۷/۰۱/ مورد سوم: توقف واجب اهم به مقدمه حرام | ||
۹۲/۰۷/۰۲/ ادامه بحث قبل | ||
۹۲/۰۷/۰۶/ ادامه بحث قبل-استثناء شهید صدر از بحث | ||
۹۲/۰۷/۰۸/ مورد چهارم: اجتماع امر ونهی | ||
۹۲/۰۷/۰۹/ ادامه بحث قبل | ||
۹۲/۰۷/۱۳/ چهار بیان در عدم معقولیت تزاحم در واجبات ضمنی-شبهه و دو جواب به آن
| ||
۹۲/۰۷/۱۵/ ادامه بحث قبل | ||
۹۲/۰۷/۱۶/ تنبیه چهارم: امر ترتبی به واجب موسع در تزاحم میان واجب موسع و واجب مضیق- تنبیه پنجم: فرض عدم انجاز امر به اهم و امتثال امر مهم- قول مرحوم میرزا و نقد آن- مطلب اول: امکان امر مطلق – مطلب دوم: امکان امر ترتبی در مقام
| ||
۹۲/۰۷/۲۷/ تنبیه ششم: تزاحم میان وجوب حج و وجوب وفاء به نذر- وجوهی برای فتوای مشهور در تقدم حج مطلقا –وجه اول و دوم و سوم و بررسی آنها
| ||
۹۲/۰۷/۲۸/ وجه چهارم و پنجم و بررسی آنها- قول مرحوم صاحب عروه بر تفصیل در تقدم استطاعت بر انشاء نذر یا تحقق سبب آن یا تقدم نذر بر استطاعت
| ||
۹۲/۰۷/۲۹/ اشکالات چهارگانه بر تفصیل صاحب عروه- نظریه میرزای نائینی و ابتناء آن بر دو مقدمه- اشکالات محقق خویی بر میرزا- نقد نظر میرزا و اشکالات محقق خویی
| ||
۹۲/۰۷/۳۰/ ترجیح به اسبقیت در حج یا مطلق اسبق از حج و نذر و اشکالات آن | ||
۹۲/۰۸/۰۴/ تنبیه هفتم: در بیان انواع تزاحم- معانی سه گانه تزاحم: تزاحم امتثالی و تزاحم ملاکی و تزاحم حفظی- وجوه افتراق تزاحم امتثالی و ملاکی
| ||
۹۲/۰۸/۰۵/ تنبیه هشتم: جریان احکام باب تزاحم در اوامر استحبابی و نواهی تنزیهی- تفصیل بحث بر اساس مبانی در شرطیت قدرت در تکلیف
| ||
۹۲/۰۸/۰۶/ نقوض و اشکالات شهید صدر بر کسی که این دو مبنا را جمع کند: اول اطلاق اوامر غیر الزامی نسبت به موارد عجز و دوم: دلالت عقلی امر بر وجوب- ملاحظاتی بر اشکالات شهید صدر- ملاحظه اول
| ||
۹۲/۰۸/۰۷/ ادامه ملاحظات بر نقوض شهید صدر بر آقای خویی و میرزا | ||
۹۲/۰۸/۲۷/ امر آمر با علم به انتفای شرط- تحریر محل نزاع- کلام صاحب کفایه و نقد آن- کلام میرزای نائینی- کلام محقق خویی در نقد آخوند و میرزا
| ||
۹۲/۰۸/۲۸/ ادامه بحث از امر با علم به انتفای شرط-فروض انتفای شرط | ||
۹۲/۰۹/۰۲/ امر به امر- جهت اول: احتمالات چهارگانه ثبوتی-جهت دوم: ظهور اثباتی
| ||
۹۲/۰۹/۰۳/ نفی احتمال ثبوتی پنجم-جهت سوم: ثمره بحث از امر به امر | ||
۹۲/۰۹/۰۴/ امر بعد الامر- مقتضای اطلاق ماده تأکیدیت و مقتضای هیئت تأسیسیت امر دوم- احتمالات در منشاء ظهور هیئت در تأسیس
| ||
۹۲/۰۹/۰۵/ ادامه احتمالات در منشاء ظهور هیئت در تأسیس | ||
۹۲/۰۹/۰۹/ ادامه بحث از امر بعد الامر- چند نکته در بحث | ||
۹۲/۰۹/۱۰/ نسخ وجوب- تعریف نسخ و تفاوت نسخ حقیقی با نسخ مجازی | ||
۹۲/۰۹/۱۱/ مقام اول: اصل لفظی- تقریباتی بر جواز و عدم حرمت- بیان سه تقریب و نقد آنها
| ||
۹۲/۰۹/۱۲/ قول به جواز بنا بر عدم تبعیت دلالت التزامی از دلالت مطابقی و نقد و بررسی آن
| ||
۹۲/۰۹/۱۶ | ||
۹۲/۰۹/۱۷/ تقریب پنجم و اشکالات وارده و نقد اشکالات | ||
۹۲/۰۹/۱۸/ مقام دوم: مقتضای اصل عملی بعد از نسخ وجوب- جریان استصحاب جواز و اشکالات وارده و نقد آن-استصحاب بقای جامع طلب یا رجحان و سه تقریب برای آن
| ||
۹۲/۰۹/۲۳/ کیفیت تعلق امر-بحث اول:تعلق امر به طبیعت یا فرد-بحث ثبوتی: نام معقول بودن تعلق امر به ذات طبیعت یا فرد- وجوه نامعقول بودن امر به ذات طبیعت یا فرد و نقد این وجوه
| ||
۹۲/۰۹/۲۴/ بیان شهید صدر نسبت به انواع عوارض و مفاهیم ذهنی | ||
۹۲/۰۹/۲۵/ بحث اثباتی-تفاسیر در محل نزاع-تفسیر اول از میرزا و نقد آن-تفسیر دوم از صاحب کفایه و نقد آن-تفسیر سوم از محقق اصفهانی و نقد آن
| ||
۹۲/۰۹/۲۶/ تفسیر چهارم از شهید صدر-تفسیر پنجم(تفسیر مختار)- شبهه بی ثمر بودن تفسیر پنجم و پاسخ آن-نقد شبهات طرح شده بر تفسیر پنجم
| ||
۹۲/۱۰/۲۲/ واجب تخییری-مقام اول:تحلیل امر تخییری- دو دسته احتمالات مطرح شده در واجب تخییری-دسته اول تحلیل امر تخییری به امر واحد- سه احتمال در این تحلیل-دسته دوم: تحلیل امر تخییری به اوامر متعدده-دو احتمال در این تحلیل-احتمال اول از دسته نخست و اشکالات آن
| ||
۹۲/۱۰/۲۳/ احتمال اول و اشکالات سه گانه و نقد آن و ایراد اشکال چهارم بر این احتمال- بررسی دو احتمال دیگر- دسته دوم: تحلیل امر تخییری به اوامر متعدده
| ||
۹۲/۱۰/۲۴/ احتمال اول از دسته دوم و بررسی آن | ||
۹۲/۱۰/۳۰/ احتمال دوم از دسته دوم و اشکالات آقای خویی و نقد آن | ||
۹۲/۱۱/۰۱/ کلام میرزای نائینی در تصویر واجب تخییری به دو واجب تعیین مشروط و نقد آن-تصویر آقاضیاء عراقی و نقد آن- بررسی ثمرات اختلاف در تصویر
| ||
۹۲/۱۱/۰۶/ ادامه بحث از ثمرات-مقام دوم: امکان تخییر در اقل و اکثر- بیان شبهه امتناع عقلی و بررسی آن- پاسخ عام آخوند و اشکال اول شهید صدر بر آن و پاسخ اشکال
| ||
۹۲/۱۱/۰۷/ اشکال دوم شهید صدر بر پاسخ عام آخوند و پاسخ آن- پاسخ دوم آخوند و توضیح محقق اصفهانی و نقد آن
| ||
۹۲/۱۱/۰۸/ واجب کفایی-تصاویر مطرح شده برای واجب کفایی- سه مشخصه وجوب کفایی- تصویر نخست و اقوال چهارگانه تحت آن
| ||
۹۲/۱۱/۱۵ | ||
۹۲/۱۱/۱۹/ ادامه بحث از انحلال واجب کفایی به واجبات متعدد (تصویر اول) و احتمال سوم و چهارم و نقد آن- تصویر دوم: رجوع واجب کفایی به امر واحد
| ||
۹۲/۱۱/۲۰/ ادامه بحث از رجوع واجب کفایی به امر واحد و احتمالات موجود | ||
۹۲/۱۱/۲۶/ ثمرات مترتب بر این اختلاف در واجب کفایی | ||
۹۲/۱۱/۲۷/ تقسیم واجب به موقت و مطلق و تقسیم واجب موقت به موسع و مضیق-امکان واجب موسع و مضیق- تبعیّة القضاء للاداء- صور ثبوتی تقیید به وقت
| ||
۹۲/۱۱/۲۸/ دو تفصیل در صورت دوم و سوم که مقتضی تبعیت قضاء للاداء بودند و نقد تفصیل اول
| ||
۹۲/۱۱/۲۹/ بررسی و نقد شهید صدر بر تفصیل دوم | ||
۹۲/۱۲/۰۳/ ادامه بررسی تفصیل دوم | ||
۹۲/۱۲/۰۴/ نواهی-جهت اول: مدول صیغه نهی- اقوال و بررسی آن | ||
۹۲/۱۲/۰۵/ ادامه بحث قبل | ||
۹۲/۱۲/۰۶/ فرق امر ونهی از لحاظ شمولی و بدلی بودن اطلاق هر کدام | ||
۹۲/۱۲/۱۰/ ادامه بحث قبل | ||
۹۲/۱۲/۱۱/ ادامه بحث قبل-دو تحلیل در انحلالیت نواهی و نقد آن | ||
۹۲/۱۲/۱۲/ تحلیل سوم در انحلالیت نواهی- دو اشکال محقق خویی و پاسخ آن | ||
۹۲/۱۲/۱۹/ مروری بر مباحث مطرح شده در نواهی در ضمن چند نکته | ||
۹۲/۱۲/۱۹/ جهت سوم: اقتضاء فور و استمرار در نواهی- جهت چهارم: دلالت صیغه نهی بر حرمت
| ||
۹۳/۰۱/۱۷/ اجتماع امر و نهی-تقریر محل نزاع | ||
۹۳/۰۱/۱۸/ سه بیان در توضیح امتناع واحد عنوانی | ||
۹۳/۰۱/۱۹/ مسأله اول: امکان اجتماع امر به صرف وجود و نهی از فرد- چهار وجه در امتناع اجتماع در مسأله اول- وجه اول و پاسخ به آن
| ||
۹۳/۰۱/۲۳/ وجه دوم و نقد آن- وجه سوم و نقد آن | ||
۹۳/۰۱/۲۴/ وجه چهارم و نقد آن | ||
۹۳/۰۱/۲۵/ ادامه نقد وجه چهارم | ||
۹۳/۰۱/۲۶/ وجه محقق عراقی و نقد آن | ||
۹۳/۰۱/۳۰/ مسأله دوم: امکان اجتماع در دو عنوان متباین- سه تقریب بر معروضیت حقیقیِ وجودات ذهنی و بررسی آن- سه مسلک برای جواز اجتماع امر و نهی
| ||
۹۳/۰۲/۰۱/ بررسی مسلک دوم در کفایت تعدد عنوان و بیان وجوه امتناع اجتماع و عدم کفایت تعدد عنوان- وجه اول و دو تقریب شهید صدر در پاسخ به آن- وجه دوم و نقد آن- وجه سوم و نقد آن
| ||
۹۳/۰۲/۰۲/ ادامه بحث قبل- سه استثناء شهید صدر از مسلک دوم | ||