سال ششم(93)

آیت الله العظمی هاشمی شاهرودی (ره)

آیت الله العظمی هاشمی شاهرودی (ره)

1 2 بازگشت به درس

جهت مشاهده تقریر روی نام جلسه بزنید

۹۳/۰۷/۰۱/ تنبیه ششم: امکان تصحیح امتثال در مورد اجتماع امر و نهی- ابتناء این مسأله بر سه مبنا در اجتماع امر و نهی
۹۳/۰۷/۱۹/ وجوه تفصیل بین عالم به حرمت و جاهل به آن- وجوه مبتنی بر قول به امتناع: وجه نخست: تضاد بین احکام در مرحله فعلیت است نه مراحل قبل از آن-نقد وجه اول- وجه دوم: تبعیت احکام از مصالح و مفاسد بما هی مؤثرة فی الحسن و القبح و نقد آن- وجه سوم: بقای ملاک در مورد اجتماع امر و نهی و بررسی آن- وجه چهارم: تفاوت رتبه میان وجوب و حرمت در مورد اجتماع و نقد آن- وجه پنجم: مبتنی بر مبنای میرزا در امتناع و بررسی آن
۹۳/۰۷/۲۰/ وجه ششم: تعدیل و اصلاح وجه سوم و بررسی آن- وجوهی مبتنی بر جواز: وجه اول: جواز بر اساس کفایت تعدد عنوان
۹۳/۰۷/۲۲/ وجه دوم: جواز بر اساس تعدد معنون- نقد وجه مبتنی بر تعدد معنون
۹۳/۰۷/۲۶/ وجه فقهی برای تفصیل مشهور و نقد آن- تنبیه هفتم: تقدیم نهی بر امر و تقیید امر به غیر مورد نهی
۹۳/۰۷/۲۷/ وجه اول در تقدیم نهی: تقدیم اطلاق شمولی نهی بر اطلاق بدلی امر و بررسی آن- وجه دوم: تقدیم اطلاق دلیل نهی از باب ورود و رفع موضوع اطلاق امر و بررسی آن
۹۳/۰۷/۲۸/ ادامه اشکالات وجه دوم- وجه سوم: بنا بر تعلق امر به صرف الوجود و تعلق نهی به حصه و نقد آن
۹۳/۰۸/۱۸/ تنبیه هشتم: عبادی بودن عبادات مکروهه-مقام اول: عبادت مکروهه مندوحه دارد- جواز اجتماع بر فرض قول به عدم سرایت امر از جامع به فرد و یا بنابر تنافی بالعرض امر عبادی به جامع
۹۳/۰۸/۲۴/ بررسی عبادیت عبادات مکروهه بنابر امتناع- حمل نواهی تنزیهی بر ارشادیت از منظر آخوند و نقد آن- تقریب شهید صدر از نظریه آخوند و بررسی آن- وجه شهید صدر
۹۳/۰۸/۲۵/ وجه مرحوم آقای خویی برای توجیه عبادات مکروهه و بررسی آن- مقام دوم: عباداتی که امر آنها شمولی است- توجیه صاحب کفایه از راه تزاحم و نقد میرزا بر آن
۹۳/۰۸/۲۶/ اشکال میرزا بر کلام آخوند- اشکال مرحوم آقای خویی بر کلام میرزا نائینی و وجه ایشان در مقام دوم- نقد کلام محقق خویی
۹۳/۰۸/۲۷/ اشکال سوم بر کلام محقق خویی- نقد و بررسی اصل کلام صاحب کفایه
۹۳/۰۹/۰۱/ توجیه مرحوم میرزا- نقد کلام میرزا
۹۳/۰۹/۰۲/ توجیه شهید صدر- توجیه پنجم احیاء وجه مرحوم خویی بدون ورود اشکالات سابق- جمع بندی مقام دوم- مقام سوم: توجه نهی به عنوان ملازم با عبادت- نقاط فارق بین این قسم و دوم قسم پیش
۹۳/۰۹/۰۳/ تنبیه نهم: امکان توجه امر بعد از سقوط نهی به اضطرار-مقام اول: اضطرار به سوء اختیار مکلف نباشد- دو جهت از بحث- جهت اول: توجه امر به مورد اجتماع پس از سقوط نهی به اضطرار- کلام میرزا بر خلاف مشهور- تقریب اول کلام میرزا
۹۳/۰۹/۰۴/ اشکال مرحوم خویی و شهید صدر بر کلام میرزا و نقد بر این دو اشکال- اشکال فنی بر مطلب میرزا به دو بیان
۹۳/۰۹/۰۸/ تقریب دوم از کلام میرزا و نقد آن
۹۳/۰۹/۱۰/ جهت دوم: صحت نماز کسی که به اجبار در مکان مغصوب است- سه حالت مفروض دراین جهت
۹۳/۰۹/۱۱/ کلام عجیبی از محقق عراقی و پاسخ عرفی و عقلی به این کلام
۹۳/۰۹/۱۵/ مقام دوم: اضطرار به سوء اختیار مکلف- جهت اول: حکم خروج اضطراری- بحث در سه مرحله: اول: وجود مقتضی حرمت در خروج دوم: وجود مقتضی وجوب سوم: فرض وجود هر دو مقتضی
۹۳/۱۰/۰۷
۹۳/۱۰/۰۸/ جهت دوم: وجود مقتضی وجوب در خروج- بحث از وجوب نفسی و وجوب غیری خروج- برهان حاج شیخ اصفهانی بر وجوب خروج از باب مقدمه کون در خارج غصب
۹۳/۱۰/۰۹/ اشکال اول محقق اصفهانی بر برهان خود و بررسی آن- اشکال دوم محقق اصفهانی بر برهان خود و نقد شهید صدر
۹۳/۱۰/۱۳/ کلام آخوند در نفی وجوب خروج از باب مقدمیت ترک غصب زائد و بررسی کلام ایشان
۹۳/۱۰/۱۴/ جهت سوم: وجود مقتضی حرمت و وجوب در خروج- بخش اول: حل مشکل تضاد حرمت و وجوب در مقدمه- بخش دوم: حل مشکل تزاحم میان حرمت مقدمه و وجوب ذی المقدمه-نقد میرزا بر کلام صاحب فصول به دو بیان- بیان اول نقد میرزا
۹۳/۱۰/۱۵/ کلام آقای خویی ذیل تقریب اول کلام میرزا و بررسی آن- بیان دوم نقد میرزا
۹۳/۱۰/۱۶/ ادامه بحث قبل
۹۳/۱۰/۲۰/ ادامه بحث قبل- ذکر چند نکته در ذیل بحث
۹۳/۱۰/۲۱/ نقد کلام آقای خویی
۹۳/۱۰/۲۲/ کلام میرزا در ذیل قاعده الامتناع بالاختیار لا ینافی الاختیار و نقد آقای خویی- بحث اول: عدم تفطن میرزا و آقای خویی به نکته محوری بحث-
۹۳/۱۰/۲۳/ بیانات چهارگانه میرزا در ذیل قاعده امتناع بالاختیار و اشکال آقای خویی و نقد و بررسی آن
۹۳/۱۰/۲۷/ نکته استحقاق عقاب
۹۳/۱۰/۲۸/ مقام دوم: حکم نماز در حال خروج در فرض اضطرار به سوء اختیار مکلف- دو فرض در این مقام- بررسی فرض اول- بررسی این فرض طبق مبانی سه گانه
۹۳/۱۰/۲۹/ مناقشه شهید صدر بر کلام محقق خویی و بررسی آن- مناقشه استاد بر کلام شهید صدر
۹۳/۱۰/۳۰/ طرح شق چهارم در فرض اول توسط شهید صدر- حاصل بحث در فرض اول
۹۳/۱۱/۰۴/ بررسی فرض دوم- بررسی این فرض طبق مبانی سه گانه
۹۳/۱۱/۰۵/ تنبیه دهم: اتحاد عنوان و تعدد اضافه- بررسی کلام آخوند- کلام محقق اصفهانی و نقد آن- اشکال کبروی مرحوم آقای خویی بر آخوند و اشکال شهید صدر بر آن
۹۳/۱۱/۰۶/ حاشیه ای بر کلام شهید صدر- تنبیه یازدهم: حکم شک در جواز یا امتناع اجتماع امر و نهی- دو نوع شک: شک در اصل جواز و امتناع و شک در نتیجه امتناع یعنی بقای حرمت و نهی و عدم آن- بررسی نوع اول شک
۹۳/۱۱/۰۷/ ادامه بحث قبل
۹۳/۱۱/۱۲/ بررسی نوع دوم شک
۹۳/۱۱/۱۳/ ادامه بحث قبل
۹۳/۱۱/۱۴/ اقتضاء فساد نهی از عبادت و معامله-مقدمات: اول: اصولی بودن این بحث- دوم: ارتباط این بحث با بحث اجتماع امر و نهی- سوم: مراد از صحت و فساد- چهارم: مراد از نهی در این بحث
۹۳/۱۱/۱۸/ بررسی شمول این بحث نسبت به نهی غیری- اقتضاء نهی، فساد عبادت را- بیان دو نکته مقدماتی
۹۳/۱۱/۱۹/ وجوه اقتضاء فساد عبادت منهی عنه- وجه اول: فقدان مصلحت و ملاک امر- نقد وجه اول- وجه دوم: وجود مفسده غالبی در عبادت- نقد این وجه-وجه سوم: لزوم مقربیت عقلی در عبادت و عدم آن در عبادت منهی- نقد این وجه-وجه چهارم: عدم کاشف از وجود ملاک در عبادت منهی عنه-نقد این وجه
۹۳/۱۱/۲۰/ وجه پنجم: عدم امکان تقرب با فعل مبغوض- بررسی این وجه- وجه ششم: عدم امکان تقرب با معصیت-وجه هفتم: اضافه کردن نکته فقهی در قصد قربت- نقد این سه وجه
۹۳/۱۱/۲۱/ تنبیه اول: افساد نهی کراهتی در عبادت- کلام شهید صدر بر خلاف مشهور
۹۳/۱۱/۲۵/ ادامه کلام شهید صدر- نقد کلام شهید صدر- کلام محقق خویی در دراسات و محاضرات و نقد آن
۹۳/۱۱/۲۶/ تنبیه دوم: بررسی تعلق نهی به اصل عبادت یا جزء یا شرط یا وصف آن- نهی از جزء عبادت و کلام آخوند- کلام مرحوم میرزا و نقد آن- نهی از شرط عبادت- نهی از وصف عبادت
۹۳/۱۱/۲۷/ تنبیه سوم: آیا حرمت تشریعی موجب فساد عبادت است؟- کلام شهید صدر در مسأله
۹۳/۱۱/۲۸/ تنبیه چهارم: مقتضای اصل عملی در شک در فساد عبادت با نهی- کلام صاحب کفایة و میرزا و آقای خویی- نقد سه قول مذکور
۹۳/۱۲/۰۲/ تنبیه پنجم: متعلق نهی از عبادت ذات فعل است یا نهی از عبادت بالفعل است- کلام صاحب کفایة- نقد و بررسی کلام آخوند
۹۳/۱۲/۰۳/ تنبیه ششم: تشخیص موارد نهی ارشادی
۹۳/۱۲/۰۴/ اقتضاء نهی فساد معامله را- دو مقام از بحث: مقام اول: مقتضای قاعده در نهی مولوی از معامله- مقام دوم: تمسک به برخی روایات خاصه- مقام اول- تحلیل عقد یا ایقاع به سه قسمت: سبب و مسبب و آثار مترتب بر مسبب- بحث اول: تعلق نهی به سبب- بحث دوم تعلق نهی به مسبب- جهت اول: معقولیت نهی از مسبب
۹۳/۱۲/۰5/ کلام مرحوم آقای خویی و نقد و بررسی آن- وجه دیگری از شهید صدر بر عدم معقولیت نهی از مسبب و نقد آن- جهت دوم: اقتضاء نهی بر فساد معامله- وجه اول از شهید صدر و نقد آن
۹۳/۱۲/۰۹/ وجه دوم از مرحوم میرزا و بررسی آن در ذیل سه بحث
۹۳/۱۲/۱۰/ ادامه نقد وجه مرحوم میرزا- مراد اصولیون از معامله
۹۳/۱۲/۱۶/ جهت سوم- نهی از آثار معامله- مقام دوم: استفاده بطلان معامله از برخی روایات
۹۳/۱۲/۱۷/ ادامه بحث از روایات
۹۳/۱۲/۱۸/ مفاهیم- تعریف مفهوم- جهت اول:تعریف اول: تعریف مرحوم میرزا و بررسی آن- تعریف دوم: تعریف صاحب کفایه و بررسی آن- تعریف سوم: تعریف محقق اصفهانی و بررسی آن- تعریف چهارم تعریف شهید صدر و بررسی آن
۹۳/۱۲/۲۳/ سه مشخصه مفهوم
۹۳/۱۲/۲۴/ جهت دوم: ضابطه مفهوم- دو رکن در مفهوم- رکن اول: علیت انحصاری
۹۳/۱۲/۲۵/ رکن دوم: سنخیت حکم در مربوط نه شخصیت آن- بحث اول: مقصود از سنخ حکم- بحث دوم: معیار در احتیاج به رکن دوم- کلامی از محقق عراقی و نقد آن
۹۴/۰۱/۱۶/ جهت سوم: مفهوم شرط- لزوم تطبیق سه طریق اثبات مفهوم در مفهوم شرط- چند نکته مقدماتی
۹۴/۰۱/۱۷/ ادامه نکات مقدماتی
۹۴/۰۱/۱۸/ بررسی امکان تطبیق طرق سه گانه اثبات مفهوم در جمله شرطیه- تقریبات استفاده مفهوم از شرط بنا بر طریق دوم و سوم- تقریب اول: شرط وضعا علت انحصاری جزاء است و نقد این تقریب- تقریب دوم: انصراف جمله شرطیه به علیت انحصاری و نقد این تقریب- تقریب سوم: وضع جمله شرطیه برای استلزام و دلالت بر ترتب اطلاقا یا سیاقا و انحصاریت هم با اطلاق احوال ثابت می شود- نقد این تقریب
۹۴/۰۱/۲۲/ تقریب چهارم: اثبات انحصاریت از راه قاعده الواحد و نقد این تقریب- تقریب پنجم: استفاده انحصاریت از اطلاق خود جمله شرطیه- نقد میرزا بر این تقریب و بررسی آن- تقریب ششم: اثبات مفهوم از اطلاق در نفس تقیید مجعول شرعی به شرط
۹۴/۰۱/۲۳/ نقد و اشکالات محقق خویی در محاضرات بر کلام استاد- نقد ایرادات محقق خویی بر میرزا- اشکالات شهید صدر بر کلام میرزا و نقد آن
۹۴/۰۱/۲۴/ تقریب هفتم: تقریب مرحوم آقای خویی در محاضرات- نقد این تقریب
۹۴/۰۱/۲۹/ تقریب هشتم: تقریب مرحوم شهید صدر- نقد تقریب هشتم

1 2 بازگشت به درس