دوره پنجم(سال 83)

آیت الله العظمی سبحانی

آیت الله العظمی سبحانی

1 2 بازگشت به درس

جهت مشاهده تقریر روی نام جلسه بزنید

-
16/6/83/ اصل برائت و ادله آن/ المقصد السابع: فی الأصول العملیه. مرحوم صاحب (کفایه الأصول)کتاب خودش را بر یک مقدمه و هشت مقصد و یک خاتمه تنظیم نموده است، و مقدمه‌اش هم دارای...
-
17/6/83/ اصل برائت و ادله آن/ بحث ما در مقصد هفتم است، در مقصد هفتم درباره‌ی اصول عملیه بحث خواهیم کرد، قبل از آنکه وارد اصول عملیه بشویم، مطالبی را به عنوان مقدمه...
-
18/6/83/ اصل برائت و ادله آن/ قبل از آنکه وارد اصل برائت بشویم، یک سلسله مطالبی را به عنوان مقدمه عرض می‌کنیم. رسیدیم به مقدمه‌ی چهارم که مجاری اصول چگونه...
-
22/6/83/ اصل برائت و ادله آن/ قبل از آنکه وارد ادله‌ی برائت بشویم مطالبی را به عنوان مقدمه مطرح کردیم: 1)اولین مقدمه این بود که مباحث علم اصول یا درباره‌ی ادله...
-
24/6/83/ اصل برائت و ادله آن/ بحث ما درباره‌ی برائت بود، با آیاتی بر برائت استدلال کرده‌اند که عنوان اولین آیه این است که (التعذیب قبل البیان) ((و ما کنّا معذّبین بین...
-
25/6/83/ اصل برائت و ادله آن/ عرض کردیم بر مسئله‌ی برائت در شبهات بدویه _ خواه شبهه‌ی تحریمیه باشد یا شبهه‌ی وجوبیه یا دوران امر بین المحذورین _ با آیاتی استدلال شده که...
-
28/6/83/ اصل برائت و ادله آن/ بر اصل برائت با آیات چهارگانه‌ای استدلال شده است، سه آیه را تجزیه و تحلیل کردیم و اشکالات آنها را هم بیان کردیم. الآیه الرابعه:...
-
30/6/83/ اصل برائت و ادله آن/ بحث ما در ادله‌ی اصل برائت است. بر حجیت اصل برائت با ادله‌ی اربعه استدلال کرده‌اند، اولین دلیل بر برائت آیات بودند که بیان شد، دومین دلیل...
-
31/6/83/ اصل برائت و ادله آن/ قبل ازآنکه وارد صلب مطلب بشویم مطالبی را به عنوان مقدمه بیان می‌کنیم: مطلب اول: الفرق بین الرفع والدفع. مطلب دوم: ما...
-
1/7/83/ اصل برائت و ادله آن/ درباره حدیث رفع اموری را متذکر شدیم واموری هم باقی مانده: الف) الفرق بین الرفع والدفع؟، ب) ما هوالمرفوع اثباتا؟...
-
4/7/83/ اصل برائت و ادله آن/ درباره حدیث رفع از چند جهت می‌شود بحث کرد: 1- ماالفرق بین الرفع والدفع؟ به این نتیجه رسیدیم که این حدیث در ظاهر رفع است،...
-
5/7/83/ اصل برائت و ادله آن/ السادس: المرفوع آثار المعنون لا آثار العناوین. بحث ما درباره‌ی مطلب ششم بود. گاهی در اسلام آثار بر (ذات الفعل بماهوهو )تعلق می‌گیرد _...
-
6/7/83/ اصل برائت و ادله آن/ الثامن: المرفوع هو آثار فعل المکلّف لا آثارالامور الخارجیه. گاهی آثار بر فعل مکلّف بار است، مثلاً اگر کسی شرب خمر کند، این...
-
7/7/83/ اصل برائت و ادله آن/ بحث ما در این بود که آیا حدیث (رفع) همانطوری که حکم تکلیفی را شامل است، حکم وضعی را هم شامل هست یا شامل نیست؟ ما عرض کردیم که حدیث...
-
8/7/83/ اصل برائت و ادله آن/ بحث ما در دو مقام است. مقام اول در(ما لایعلمون) و (نسیان) بود، و ما معتقد شدیم که نسیان هم در احکام تکلیفیه و هم در احکام وضعیه است. منتهی...
-
11/7/83/ اصل برائت و ادله آن/ کلمه‌ای در حدیث رفع باقی مانده که باید متعرض شویم و آن این است که هنگامی که ما آیات مربوط به برائت را می‌خواندیم گفتیم که تمام این آیات دلالتشان...
-
12/7/83/ اصل برائت و ادله آن/ الحدیث الثالث: حدیث السعه: (الناس فی سعه ما لایعلمون).استدلال با این حدیث بر اصل برائت بستگی دارد به شناخت (ما)یی که در این حدیث آمده است، در این (ما)دو احتمال...
-
13/7/83/ اصل برائت و ادله آن/ بحث درباره‌ی روایاتی است که با آنها بر برائت شرعی استدلال شده است: الحدیث الرابع: حدیث الحل. این حدیث به دو صورت نقل شده است که ما فعلاً اولی را...
-
14/7/83/ اصل برائت و ادله آن/ بحث ما در حدیث حل بود، حدیث اول را خواندیم، الآن در حدیث دوم حل هستیم، حدیث دوم حل این است: ما رواه عبدالله بن سنان، قال: قال ابو عبدالله:...
-
15/7/83/ اصل برائت و ادله آن/ مرحوم صدوق حدیثی را به صورت (قال الصادق_ع_) نقل کرده است و متن حدیث این است که ((رواه الصدوق مرسلاً فی الفقیه و قال: قال الصادق(ع) کلّ شئی مطلق حتّی...
-
30/8/83/ اصل برائت و ادله آن/ بحث ما در شبهات تحریمیه در ادله برائت بود. مجتهدین شیعه معتقدند که در محتمل التکلیف، یعنی محتمل‌الحرمه، بعد از آنکه...
-
1/9/83/ اصل برائت و ادله آن/ در درس قبل قاعده‌ی عقاب بلابیان را شرح دادیم و گفتیم که یکی از ادله‌ی برائت حکم عقل است. عقل می‌گوید اگر مولا متمکن از...
-
2/9/83/ اصل برائت و ادله آن/ عرض کردیم به دلیل عقلی برائت از دو نظر اشکال شده است: 1- این قاعده معارض دارد، قاعده‌ی دفع ضرر محتمل معارض است با قبح عقاب بلابیان....
-
3/9/83/ اصل برائت و ادله آن/ الکلام فی ادله الاخباریین علی وجوب الاحتیاط فی الشبهه البدویه التحریمیه. قبلاً عرض کردیم که محل نزاع بین مجتهدین و اخباریین شبهه‌ی بدویه‌ی تحریمیه است، والاّ...
-
4/9/83/ اصل احتیاط (اشتغال) و ادله آن/ درس: 25 چهارشنبه اخباری‌ها بر لزوم احتیاط در شبهات بدویه‌ی تحریمیه با ادله‌ی سه‌گانه استدلال کرده‌اند: 1- آیات؛ 2- روایات؛ 3- عقل؛ دلیل اول که...
-
7/9/83/ اصل احتیاط (اشتغال) و ادله آن/ درس: 26 شنبه بحث ما در ادله‌ی دوم اخباری‌ها است و مهم آنها سه طائفه است: الف) اخبار توقف ب) اخبار...
-
8/9/83/ اصل احتیاط (اشتغال) و ادله آن/ درس: 27 یکشنبه عرض کردیم که اخباری‌ها با روایاتی استدلال کرده‌اند و این روایات پنج طائفه بود. طائفه‌ی اول: حرمه العمل بغیر العلم. ...
-
9/9/83/ اصل احتیاط (اشتغال) و ادله آن/ درس: 28 دوشنبه عرض کردیم که اخباریها با طوایفی از روایات استدلال کرده‌اند و مهمترین آنها سه طائفه بود: الف) اخبار توقف ...
-
10/9/83/ اصل احتیاط (اشتغال) و ادله آن/ درس:29 سه‌شنبه بحث ما در ادله‌ی اخباری‌ها نسبت به وجوب احتیاط _ در شبهات بدویه‌ی تحریمیه_ است. آنها با سه دلیل استدلال کرده‌اند: 1-...
-
11/9/83/ اصل احتیاط (اشتغال) و ادله آن/ درس: 30 چهارشنبه بحث ما در دلیل عقلی اخباری‌ها بود. دلیل عقلی اخباری‌ها این بود که ما علم اجمال به وجود محرمات داریم و لازمه‌ی این علم...
-
14/9/83/ اصل احتیاط (اشتغال) و ادله آن/ درس: 31 شنبه اخباری‌ها گاهی با علم اجمالی و گاهی با دلیل عقلی بر مدعای خود استدلال کرده‌اندو حاصل دلیلشان این است که ما...
-
15/9/83/ اصل احتیاط (اشتغال) و ادله آن/ درس: 32 یکشنبه تنبیهات: التنبیه الاول: تقدم اصل الموضوعی علی الاصل الحکمی. در این تنبیه یک ضابطه‌ی کلی در علم...
-
16/9/83/ پنج تنبیه/ بحث ما در تنبیه اول بود. مرحوم شیخ انصاری در تنبیه اول برای شبهات حکمیه چهار صورت و برای شبهات موضوعیه چهار صورت دیگر ذکر کرده بود....
-
17/9/83/ پنج تنبیه/ بحث ما در صورت اول است حیوانی متولد شده ‌از کلب وغنم وشبیه هیجکدام آنها نیست هم در طهارتش شک داریم وهم در حلیتش .در...
-
21/9/83/ پنج تنبیه/ اگر در باره‌ی حیوانی ازنظر تذکیه شک کنیم ، گاهی شبهه شبهه‌ی حکمیه است ، وگاهی شبهه، شبهه‌ی موضوعیه است وهر یک از این دو قسم ،...
-
22/9/83/ پنج تنبیه/ بحث ما در تنبیه اول در باره این بود که اصل حکمی درصورت جاری می شود که اصل موضوعی نباشد اگر اصل موضوعی در مقابلش بود...
-
23/9/83/ پنج تنبیه/ بحث ما درباره‌ی عملی است که مردد است بین واجب و غیر مستحب‌، اگر واجب شد عبادت است و قصد امر لازم دارد، تمام تلاش این است...
-
24/9/83/ پنج تنبیه/ بحث ما در مورد اخبار (من بلغ) است. اخبار من بلغ را به مناسبت مسئله‌ی پیشین می‌خوانیم، یعنی یک عبادت محتمله‌ای هست که (المحتمل بین الوجوب و...
-
25/9/83/ پنج تنبیه/ بحث ما درباره‌ی امکان احتیاط در عبادات محتمله است (الامر الدائر بین الوجوب و غیر الاستحباب)، بعضی‌ها خواسته‌اند که از طریق تسامح در ادله‌ی سنن امری برای...
-
28/9/83/ پنج تنبیه/ بحث ما در تفسیر روایاتی است که از آنها به تسامح در ادلّه‌ی سنن نام می‌برند، مفاد این روایات چیست؟ آیا مفاد این روایات تثبیت ثواب است...
-
29/9/83/ پنج تنبیه/ بحث ما در باره اخبار (من بلغ) بود که از اخبار(من بلغ) چه استفاده می شود؟ در اینجا سه نظریه را مطرح...
-
30/9/83/ پنج تنبیه/ التنبیه الرابع فی جریان البرائه فی الشبهات الموضوعیه التحلیلیه: تا کنون بحث ما در مورد شبهات حکمیه‌ی تحریمیه...
-
2/10/83/ پنج تنبیه/ التنبیه الخامس: فی حدود الاحتیاط. مرحوم خراسانی در کتاب(کفایه الاصول) چهار تنبیه دارد وما پنج تنبیه داشتیم ، چون ایشان تسامح در...
-
5/10/83/ اصل تخییر و ادله آن/ بحث ما در(اصاله التخییر)است،از محسنات کتاب کفایه این است که برای تخییر یک فصل جداگانه‌ی باز نموده است، برخلاف شیخ که برخی...
-
6/10/83/ اصل تخییر و ادله آن/ بحث ما درباره‌ی( دوران الامر بین المحذورین) است، و در دوران امر بین المحذورین تکلیف فرعی روشن است، تکلیف فرعی این است...
-
7/10/83/ اصل تخییر و ادله آن/ بحث در دوران الامر بین المحذورین است آیا در اطراف دوران الامر بین المحذورین اصول جاری است یا جاری نیست؟ مرحوم خراسانی...
-
8/10/83/ اصل تخییر و ادله آن/ عرض کردیم که در (دوران الامر بین المحذورین)، همه‌ی اصول جاری می شود، فقط اباحه جاری نمی شود، چرا؟...
-
9/10/83/ اصل تخییر و ادله آن/ و قبل الخوض فی المقصود نقدم اموراً: الامر الاول: از مسائل معروف ومشهور این است که...
-
12/10/83/ اصل تخییر و ادله آن/ وارد مبحث اصاله‌الاشتغال یا اصاله‌الاحتیاط شدیم. فرق شک در تکلیف و شک در مکلّف به بیان شد. مسائلی را که مرحوم...
-
13/10/83/ اصل تخییر و ادله آن/ بحث در مورد( شبهه‌ی موضوعیه‌ی تحریمیه) در این جهت بود که آیا علم اجمالی منجز است یا منجز نیست؟ اقوال خمسه، بیان...
-
14/10/83/ اصل تخییر و ادله آن/ بحث ما راجع به علم اجمالی در این جهت بود که آیا ادله‌ی اصول عملیه همانطوری که شامل شبهات بدویه می‌باشد، آیا...
-
15/10/83/ اصل تخییر و ادله آن/ بحث ما در این است که آیا ادله‌ی برائت در اطراف علم اجمالی هم جاری است یا اینکه اصل برائت مخصوص شبهه‌ی...
-
16/10/83/ اصل تخییر و ادله آن/ اشتباه الحرام بغیر الواجب این مبحث چهار تا مسئله دارد که فقط یکی از آن‌ها _ یعنی شبهه‌‌ی...
-
19/10/83/ اشتباه الحرام بغیر الواجب و سه تنبیه آن/ ما به این نتیجه رسیدیم که علم اجمالی ثبوتاً قابل ترخیص هست و مولامی‌تواند نسبت به یک طرف را اجازه ارتکاب...
-
20/10/83/ اشتباه الحرام بغیر الواجب و سه تنبیه آن/ تنبیه اول: تا کنون نتیجه این شد که ثبوتاً در اطراف علم اجمالی جعل ترخیص مانعی ندارد، اما اثباتاً دلیلی بر ترخیص...
-
21/10/83/ اشتباه الحرام بغیر الواجب و سه تنبیه آن/ ما در بحث اضطرار به این نتیجه رسیدیم که اگر کسی به یکی غیر معین (لابعینه) اضطرار پیدا کند علم اجمالی...
-
23/10/83/ اشتباه الحرام بغیر الواجب و سه تنبیه آن/ یکی از شرائط تنجیز علم اجمالی از نظر شیخ وآخونداین است که هردو طرف محل ابتلاء باشد و اما اگر یک طرف...
-
26/10/83/ اشتباه الحرام بغیر الواجب و سه تنبیه آن/ شیخ انصاری و محقق خراسانی فرموده‌اند که در تنجز علم اجمالی ابتلاء شرط است و مسئله را روی علم تفصیلی پیاده کردند،...
-
27/10/83/ اشتباه الحرام بغیر الواجب و سه تنبیه آن/ ما به این نتیجه رسیدیم که ابتلاء- نه در علم اجمالی ونه در علم تفصیلی- شرط احکام نیست، حال در اینجا روایتی...
-
28/10/83/ اشتباه الحرام بغیر الواجب و سه تنبیه آن/ درباره‌ی شرطیت ابتلاء نسبت به صحت خطاب سه مسئله است، و مرحوم شیخ هر سه مسئله را در( فرائد الاصول)...
-
30/10/83/ اشتباه الحرام بغیر الواجب و سه تنبیه آن/ مرحوم شیخ انصاری وآخوند ابتلاء را شرط صحت خطاب دانستند و فرمودند که صحت خطاب مشروط به ابتلاء می‌باشد و مادامیکه...
-
3/11/83/ اشتباه الحرام بغیر الواجب و سه تنبیه آن/ التنبیه الثالث: فی الشبهه غیر المحصوره. سئوال: چرا مرحوم آخوند شبهه‌ی غیر محصوره را قبل از ملاقی...
-
4/11/83/ اشتباه الحرام بغیر الواجب و سه تنبیه آن/ بحث ما در (شبهه‌ی غیر محصوره) بود، مرحوم شیخ انصاری فرمود که شبهه‌ی غیر محصوره این است که عقلاء نسبت به چنین...
-
5/11/83/ اشتباه الحرام بغیر الواجب و سه تنبیه آن/ بحث در ادله‌ی شبهه‌ی غیر محصوره بود، چرا در شبهه‌ی غیر محصوره اجتناب از اطراف واجب نیست، وبه تعبیر دیگر مخالفت احتمالیه...
-
6/11/83/ اشتباه الحرام بغیر الواجب و سه تنبیه آن/ بحث در باره‌ی ادله‌ی (شبهه‌ی غیر محصوره است)، همه‌ی اصولیون بر جواز ارتکاب (شبهه‌ی غیر محصوره)- یا ارتکاب همه‌ی اطراف شبهه، ویا...
-
7/11/83/ اشتباه الحرام بغیر الواجب و سه تنبیه آن/ بحث ما در (شبهه‌ی غیر محصوره) از نظر روایات است، در شبهه‌ی غیر محصوره علاوه بر ادله‌ی پیشینن، از روایات هم می‌شود...
-
11/11/83/ اشتباه الحرام بغیر الواجب و سه تنبیه آن/ الامر الثالث: هل الساقط هو العلم او هو مع الشک؛ وبعباره الآخر او المرفوع هو العلم، او هو العلم مع...
-
12/11/83/ اشتباه الحرام بغیر الواجب و سه تنبیه آن/ التنبیه الرابع: (فی حکم ملاقی الشبهه المحصوره)، وبعباره الآخر( فی حکم ملاقی احد الطرفین)، مراد از ملاقی (شبهه) این...
-
13/11/83/ اشتباه الحرام بغیر الواجب و سه تنبیه آن/ بحث در ملاقی شبهه‌ی محصوره است، برای روشن شدن این مطلب، احتیاج به بیان چند مقدمه است: 1-...
-
14/11/83/ اشتباه الحرام بغیر الواجب و سه تنبیه آن/ برای اینکه بتوانیم مسئله‌ی ملاقی شبهه را روشن کنیم، سه مقدمه عرض کردیم، بیشترین بحث ما در مقدمه‌ی سوم بود که حل مسئله‌ی ملاقی...
-
17/11/83/ اشتباه الحرام بغیر الواجب و سه تنبیه آن/ بحث در باره‌ی طهارت ملاقی شبهه است، استدلال کرده‌ بودند بر اینکه (ملاقی) بعد از ملاقات، طرف علم اجمالی می‌شود, منتهی با...
-
18/11/83/ اشتباه الحرام بغیر الواجب و سه تنبیه آن/ بحث ما در باره‌ی حکم (ملاقی شبهه)، یعنی ملاقی احداطراف علم اجمالی بود و ما به این نتیجه رسیدیم که ملاقی شبهه...
-
19/11/83/ اشتباه الحرام بغیر الواجب و سه تنبیه آن/ مرحوم آخوند سه صورت را بیان کردند، در صورت اول با مشهور موافقت نمودند وفرمودند که ملاقی واجب الاجتناب نیست، و این...
-
8/12/83/ اشتباه الحرام بغیر الواجب و سه تنبیه آن/ بحث ما در باره‌ی ملاقی احد الاطراف بود، نظریه‌ی ابن زهره بیان شد،‌ اگر نظریه ایشان تمام باشد باید از ملاقی احد...
-
9/12/83/ اشتباه الحرام بغیر الواجب و سه تنبیه آن/ بقی هنا تنبیهات ثلاثه: التنبیه الاول: شرطیه العزم علی اتیان الجمیع،‌ (سه مطلب در اینجا است که شیخ...
-
10/12/83/ اشتباه الحرام بغیر الواجب و سه تنبیه آن/ عرض کردیم که گاهی اجمال, در (مکلَّف‌به) است مثل اینکه نمی‌‌دانیم جمعه واجب است یا ظهر. وگاهی منشأ اجمال در خود...
-
11/12/83/ شبهه وجوبیه، مقدمات و فروعات آن/ عرض کردیم در مسئله‌ی شبهه‌ی وجوبیه‌ی شک در (مکلّف به) دو مسئله مطرح است: الف) دوران الامر بین...
-
12/12/83/ شبهه وجوبیه، مقدمات و فروعات آن/ عرض کردیم که در شبهه‌ی وجوبیه‌ی شک در (مکلَّف‌به), دو مسئله مطرح است, یکی به خاطر وضوحش کمتر بحث می‌شود, ولی...
-
15/12/83/ شبهه وجوبیه، مقدمات و فروعات آن/ بحث ما در اقل واکثرارتباطی است, اقل را می‌دانیم که واجب است, شک در وجوب اکثر داریم که آیا اکثر هم واجب...
-
16/12/83/ شبهه وجوبیه، مقدمات و فروعات آن/ بحث درباره اقل و اکثر ارتباطی بود، مشهور در اقل و اکثر ارتباطی قائل به برائت عقلی هستند, وما راجع به برائت...
-
18/12/83/ شبهه وجوبیه، مقدمات و فروعات آن/ مرحوم خراسانی معتقد به برائت عقلی نیست و می‌فرماید کسانی که در اقل و اکثر ارتباطی قائل به برائت عقلی هستند,...
-
19/12/83/ شبهه وجوبیه، مقدمات و فروعات آن/ تقریب ‌کسانی را که قائل به برائت عقلی بودند خواندیم. حال می‌پردازیم به تقریب کسانی که قائل به منع برائت عقلی هستند،...
-
22/12/83/ شبهه وجوبیه، مقدمات و فروعات آن/ قائلین به عدم جریان برائت عقلی برای مدعای شان وجوهی رابیان نموده‌اند: 1- تقریب اول مال محقق خراسانی...
-
23/12/83/ شبهه وجوبیه، مقدمات و فروعات آن/ بحث ما راجع به اجزاء تحلیلیه بود که آیا اجزاء تحلیلیه هم مجرای برائت عقلی و شرعی هست یا نیست؟ مرحوم خراسانی...
-
24/12/83/ شبهه وجوبیه، مقدمات و فروعات آن/ بحث ما در اجزاء تحلیلیه بود، اجزاء تحلیلیه هم بر سه قسم بود. الف) گاهی انسان شک...
-
25/12/83/ شبهه وجوبیه، مقدمات و فروعات آن/ بحث درباره‌ی شک در محصِّل و شبهه‌ی موضوعیه‌ی اقل و اکثر بود. مرحوم شیخ این دو تا را یکی حساب نموده، یعنی...
-
26/12/83/ شبهه وجوبیه، مقدمات و فروعات آن/ شبهه‌ی مصداقیه‌ی اقل و اکثر واجب نفسی سه صورت دارد: الف) گاهی بصورت عام استغراقی است، مثلاً مولا...
-
23/1/84/ شبهه وجوبیه، مقدمات و فروعات آن/ التنبیه الاول: فی حکم النقیصه السهویه. بحث ما در اقل و اکثر ر اجع به شک در جزئیت...
-
24/1/84/ شبهه وجوبیه، مقدمات و فروعات آن/ بحث در این بود که اگر در اصل جزئیت وشرطیت شک کنیم, وظیفه‌ی ما چیست, یعنی در اقل واکثر ارتباطی تکلیف چیست؟...
-
27/1/84/ شبهه وجوبیه، مقدمات و فروعات آن/ بحث ما در این است که اگر در جزئیت, شرطیت, مانعیت وقاطعیت چیزی در حال نسیان شک کردیم, وظیفه‌ی ما چیست؟ در...
-
29/1/84/ شبهه وجوبیه، مقدمات و فروعات آن/ بحث ما در این است که اگر انسان برخی از اجزاء عبادت وواجب را از روی نسیان ترک کند وانجام ندهد, آیا...
-
30/1/84/ شبهه وجوبیه، مقدمات و فروعات آن/ بحث ما در تنبیه دوم است وما در این تنبیه پنج‌تا بحث داریم: 1- یر زیادی جزء وزیادی شرط. آیا زیادی...
-
31/1/84/ شبهه وجوبیه، مقدمات و فروعات آن/ بحث ما در این بود که آیا در صدق زیادی قصد جزئیت هم شرط است یا شرط نیست؟ سه قول در اینجا...
-
3/2/84/ شبهه وجوبیه، مقدمات و فروعات آن/ بحث ما در این است که اگر انسان چیزی را در نماز اضافه کرد ونمی‌داند که این قاطع نماز است یا قاطع...
-
4/2/84/ شبهه وجوبیه، مقدمات و فروعات آن/ بحث در این بود که اگر کسی در مانعیت چیزی شک کند که آیا مانع است یانیست, یا در قاطعیت چیزی شک کند که آیا قاطع...
-
5/2/84/ شبهه وجوبیه، مقدمات و فروعات آن/ تنبیه دوم ما در باره زیادی جزء است, بحث ما در زیادی جزء به اینجا رسید که قاعده اولیه ایجاب می‌کند که هر...
-
7/2/84/ شبهه وجوبیه، مقدمات و فروعات آن/ بحث ما در باره‌ی زیادی ونقیصه در نماز است, در اینجا در دو مقام بحث می‌کنیم: الف) از نظر...
-
10/2/84/ شبهه وجوبیه، مقدمات و فروعات آن/ بحث ما در باره بیان نسبت قاعده‌ صحت وقاعده‌ بطلان بود, میان این دو قاعده از نسب اربعه عموم وخصوص من وجه است, هر گاه که...
-
11/2/84/ شبهه وجوبیه، مقدمات و فروعات آن/ بحث ما راجع به رفع تعارض بین قاعده‌ی صحت( لاتعاد) وقاعد بطلان(من زاد فی صلاته فعلیه الاعاده) بود وگفتیم که نسبت میان هردو قاعده از نسب...
-
12/2/84/ شبهه وجوبیه، مقدمات و فروعات آن/ بحث ما در تنبیه اول راجع به نقیصه جزء ونقیصه‌ی شرط بود, تنبیه دوم هم راجع به زیادی جزء وزیادی شرط بود, تنبیه سوم که...
-
13/2/84/ شبهه وجوبیه، مقدمات و فروعات آن/ بحث ما راجع به مرکبی است که مکلف نسبت به ترک یک جزء آن مضطر است, آوردن سایر اجزاء لازم است...
-
14/2/84/ شبهه وجوبیه، مقدمات و فروعات آن/ بحث ما راجع به مرکبی است که مکلَّف به ترک بعضی از اجزاء آن مضطر شده و ما در این باره از سه جهت بحث...
-
17/2/84/ شبهه وجوبیه، مقدمات و فروعات آن/ بحث ما در باره علوی اول در این جهت بود که آیا ذی اجزاء را هم شامل است یا نیست, یا فقط ذی افراد...
-
18/2/84/ شبهه وجوبیه، مقدمات و فروعات آن/ التنبیه الرابع: اذا دار الامر بین جزئیه شیئ اوشرطیته, وبین مانعیته اوقاطعیته. مثلاً می‌دانیم که یک چیزی در نماز معتبر است, یعنی در اصل اعتبارش...

1 2 بازگشت به درس