دوره پنجم(سال 84)
آیت الله العظمی سبحانی
آیت الله العظمی سبحانی
جهت مشاهده تقریر روی نام جلسه بزنید
- |
||
16/6/84/ ادامه قاعده لا ضرر/ تنبیهات: التنبیه الاول: فی عموم القاعده للاحکام الزامیه و غیرها. در تفسیر قاعده(لاضرر) به پنج…
| ||
- |
||
19/6/84/ ادامه قاعده لا ضرر/ تنبیهات قاعده لا ضرر: التنبیه الثانی: تنبیه دوم عبارت از این است که معروف در میان فقهاء...
| ||
- |
||
20/6/84/ ادامه قاعده لا ضرر/ یکی از اشکالاتی که بر قاعده(لاضرر) وارد شده, این است که این قاعده زیاد تخصیص خورده, و هر قاعده که زیاد تخصیص...
| ||
- |
||
21/6/84/ ادامه قاعده لا ضرر/ بحث در این است که وجه تقدیم قاعده (لا ضرر) بر احکام عناوین اولیه چیست و چرا قاعده لا ضرر براحکام...
| ||
- |
||
22/6/84/ ادامه قاعده لا ضرر/ التنبیه الخامس: اشتمال الرویات علی حکم, علی خلاف مقتضاها. اشکال معروفی در روایات است, و آن این است که روایات لاضرر,...
| ||
- |
||
23/6/84/ ادامه قاعده لا ضرر/ بحث ما (در تنبیه ششم) به این نکته رسید که آیا قاعده لاضرر, تنها احکام وجودیه را رفع میکند, یا...
| ||
- |
||
26/6/84/ ادامه قاعده لا ضرر/ بحث ما در این بود که آیا قاعده (لاضرر), احکام عدمیه را میگیرد یا نمیگیرد؟ مرحوم شیخ فرمود که احکام عدمیه را...
| ||
- |
||
27/6/84/ ادامه قاعده لا ضرر/ در بحث قبلی در جواب شیخ و دیگران عرض کردیم که لاضرر, علت حکم عدمی نیست, بلکه علت حکم وجودی است...
| ||
- |
||
28/6/84/ ادامه قاعده لا ضرر/ بحث ما در این بود چنانچه دو ضرراست که ناچاریم که یکی را متحمل بشویم, مثل اینکه سر گاو کسی, در...
| ||
- |
||
30/6/84/ ادامه قاعده لا ضرر/ بحث ما در این تنبیه در تعارض ضررین, حرجین و ضرر وحرج بود, مرحوم شیخ, سه قسم را متذکر شدند, ولی (در...
| ||
- |
||
2/7/84/ ادامه قاعده لا ضرر/ اما فیما اذا کان المکلّف سبباً لتوجه حکم ضرری. اگر چنانچه مکلّف از روی اختیار کاری را انجام...
| ||
- |
||
3/7/84/ ادامه قاعده لا ضرر/ بحث مادر این بود که اگر عمل مکلَّف, سبب ضرر شود, آیا قاعده (لاضرر),آنجا را هم شامل میشود یا نمیشود؟, سپس وارد این مسئله شدیم که...
| ||
- |
||
4/7/84/ ادامه قاعده لا ضرر/ بحث در این بود که آیا در مواردی که (لاضرر) جاری میشود, جنبه عزیمتی دارد, یعنی حتماً باید ترک کرد, یا جنبهی رخصتی دارد, به این...
| ||
- |
||
5/7/84/ ادامه قاعده لا ضرر/ خاتمه المطاف: الإضرار بالنفس؛ بحث ما در این خاتمه راجع به (اضرار) بر نفس است, کلمهی نفس در اینجا به معنی بدن و جان نیست, بلکه...
| ||
- |
||
6/7/84/ ادامه قاعده لا ضرر/ بحث ما راجع به اضرار برنفس است, چنانچه که قبلاً هم یاد آور شدیم, مراد ما از نفس, تنها بدن و جسم انسان نیست...
| ||
- |
||
18/8/84/ ادامه قاعده لا ضرر/ الاصل الرابع: الاستصحاب؛ چنانچه قبلاً عرض شد, اصول عملیه چهارتاست,انحصار اصول عملیه به چهارتا, استقرائی است, نه عقلی, یعنی وقتی که در کتاب و سنت جستجو...
| ||
- |
||
21/8/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ الامر الثانی: هل الاستصحاب قاعده فقهیه او مسئله اصولیه؟ بحث ما در امر اول راجع به تعریف استصحاب بود که بطور مشروح بیان شد, و گفتیم...
| ||
- |
||
22/8/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ الامر الثالث: فی ارکان الاستصحاب؛ امر اول راجع به تعریف استصحاب بود, امر دوم هم در این بود که آیا استصحاب از مسائل اصولیه است یا...
| ||
- |
||
23/8/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ بحث ما در استصحاب بود, حقیقت استصحاب را در سه جمله خلاصه میکنیم: الف) اجتماع الیقین و الشک, با این جمله قاعده...
| ||
- |
||
24/8/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ بحث ما تا کنون جنبهی مقدمی داشت, یعنی برای آشنا بودن با مسائل استصحاب بود, حال وارد صلب مطلب که بیان ادله استصحاب باشد, میشویم, برای...
| ||
- |
||
25/8/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ نسبت به حجیت استصحاب با وجوه خمسه استدلال کردهاند که از میان این پنج وجه, چهار وجه آن را بحث نمودیم...
| ||
- |
||
28/8/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ در صحیحهی اول زراره, دوتا سئوال وجوددارد: 1- أتوجب الخفقه والخفقتان علیه الوضوء؟ 2- فان حرک علی جنبه شیء و...
| ||
- |
||
29/8/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ بحث ما در باره صحیحه دوم زراره است, در این صحیحه شش سئوال از ناحیه زراره مطرح شده که امام (علیه السلام)...
| ||
- |
||
30/8/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ بحث ما در سئوال ششم صحیحهی دوم زراره است, تاکنون پنج سئوال را مورد بررسی قرار دادیم, و شاهد ما در...
| ||
- |
||
01/09/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ الصحیحه الثالثه لزراره, بر حجیت استصحاب, با روایاتی استدلال شده, زراره در این مورد, سه روایت داشت که دو روایتش را خواندیم,...
| ||
- |
||
02/09/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ بحث ما در جملهی(ولاینقض الیقین بالشک, قام فأضاف الیها أخری ولاشیئ علیه ولاینقض الیقین بالشک) که در صحیحه سوم زراره آمده, میباشد,...
| ||
- |
||
05/09/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ بحث ما در صحیحهی سوم زراره است, این صحیحه, با دوصحیحه اول فرق دارد, دوصحیحه اول ( که یکی از آنها در باره خفقه و خفقتان...
| ||
- |
||
06/09/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ بحث ما در اطراف این دو حدیث است, چنانچه که مرحوم شیخ در (فرائد الاصول) ومرحوم آخوند در کتاب (کفایه الاصول),...
| ||
- |
||
08/09/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ 6) السادس: مکاتبه محمد القاسانی. باسناده(یعنی باسناد الشیخ) عن محمد بن حسن صفار متوفای 290,صاحب کتاب(بصائر الدرجات), عن علی بن محمد القاسانی,...
| ||
- |
||
09/09/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ اشکالی که بر روایت قاسانی گرفتهاند, این است که اگر حتی مثل شیخ هم معنی کنیم , باز هم دلالتش بر استصحاب...
| ||
- |
||
12/09/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ چنانچه که قبلاً بیان شد,در معنی حدیث: 1- (کل شیئ طاهرحتی تعلم أنّه قذر), 2- (کل شیئ...
| ||
- |
||
13/09/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ بحث ما را جع به سه حدیث معروف: 1- (کل شیئ نظیف( طاهر) حتی تعلم انّه قذر) (1)؛ 2-...
| ||
- |
||
14/09/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ التفصیل الاول: الفرق بین الشک فی المقتضی و الشک فی الرافع, در استصحاب, یازده قول وجود دارد:1) استصحاب مطلقا حجت است.- البته این قول, در...
| ||
- |
||
15/09/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ بحث ما در تفصیل مرحوم شیخ انصاری است,ایشان معتقد است که استصحاب فقط در مورد شک در رافع حجت است, چون اقتضای بقائش محرز است, منتها...
| ||
- |
||
16/09/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ مامعتقدیم که استصحاب مطلقا حجت است مگر یک مورد که در آینده متذکر خواهیم شد, اما گروهی نسبت به حجیت استصحاب قائل به تفصیل هستند,مرحوم...
| ||
- |
||
19/09/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ بحث در این بود که استصحاب در احکام تکلیفیه جاری است, اما در احکام وضعیه جاری نیست, یا بر عکس, یعنی استصحاب در احکام تکلیفیه جاری...
| ||
- |
||
20/09/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ بحث در این بود که در انتزاعیات, منشأ انتزاع هست, و وصف را از خود شیئ انتزاع میکنیم و به جای دیگر منتقل نمیشویم, مثلاً فوق...
| ||
- |
||
21/09/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ مرحوم خراسانی احکام وضعیه را بر سه قسمت تقسیم میکند: الف) قابل جعل نیست, (لا استقلالاً و لا تبعاً), ب) قابل جعل است,...
| ||
- |
||
22/09/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ مرحوم خراسانی احکام وضعیه را بر سه قسم تقسیم کرد: الف) (ما لا یقبل الجعل لا مستقلاً و لا تبعاً), مانند اسباب تکلیف,...
| ||
- |
||
26/09/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ الکلام فی تنبیهات الاستصحاب؛ مرحوم شیخ در (فرائد الاصول) دوازده تنبیه دارد و مرحوم آخوند دو تنبیه دیگر را به آن اضافه کرده و ما نیز...
| ||
- |
||
27/09/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ تنبیه اول: تنبیه اول مربوط به این بود که آیا در امور استقبالی هم استصحاب جاری میشود یا نمیشود, یعنی حکم حالا...
| ||
- |
||
28/09/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ در اینجا چهار فرع داریم که میخواهیم این فروع را طبق قاعده حل کنیم, هر چند مرحوم آخوند بیش از دو فر...
| ||
- |
||
29/09/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ توضیح فرع چهارم: فرع چهارم این بود که فردی متطهر بود, یعنی یقین دارد که برای نماز صبح وضو گرفت,...
| ||
- |
||
03/10/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ بحث ما در تنبیه سوم این است که ما فقط در صورت علم, میتوانیم چیزی را استصحاب کنیم, یعنی در جای که علم یقینی و علم...
| ||
- |
||
04/10/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ بحث ما در اقسام استصحاب کلی است, شیخ و آخوند استصحاب کلی را سه قسم تصویر کردهاند, قسم چهارمی...
| ||
- |
||
05/10/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ بررسی استصحاب کلی قسم اول: قسم اول استصحاب کلی این است که زیدی در خانه است , هم میشود استصحاب زید کرد...
| ||
- |
||
06/10/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ بحث ما در باره استصحاب کلی قسم ثانی بود, و دو اشکال براین قسم وارده شده است, اشکال اول این بود...
| ||
- |
||
07/10/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ قسم ثانی استصحاب از نظر محتوا روشن شدکه از نظر عقلی و روایات مشکلی ندارد, اشکال سببی و مسببی که میگفتند, آخوند...
| ||
- |
||
10/10/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ 6- فرع ششم: صابونی را در اختیار داریم و احتمال میدهیم که این صابون از پیه حیوان غیر مذکی درست شده...
| ||
- |
||
12/10/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ قبل از بررسی (شبههی عبائیه), سه فرع اخیر را مجدداً و به طور خلاصه مورد بحث قرار میدهم, فرع پنجم این بود...
| ||
- |
||
13/10/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ در جواب شبههی (عبائیه) گفتیم که استصحاب جامع ممکن نیست, چرا؟ چون قضیه متیقنه غیر از مشکوکه است, در (قضیه متیقنه) در هردو طرفش احتمال نجاست...
| ||
- |
||
14/10/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ التنبیه الخامس: (فی استصحاب الزمان والزمانیات والمقید بالزمان). بحث ما در تنبیه پنجم در باره استصحاب زمان، استصحاب زمانی و...
| ||
- |
||
17/10/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ استصحاب در امور تدریجی برسه قسم است,: الف) گاهی زمان را استصحاب میکنیم,ب) گاهی شیئ تدریجی مقید به زمان...
| ||
- |
||
19/10/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ الاستصحاب: فی الزمان والزمانیات و الفعل المقید بالزمان. گاهی زمان را استصحاب میکنیم, مانند استصحاب (لیل و نهار). گاهی...
| ||
- |
||
20/10/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ بحث ما در باره استصحاب در( احکام شرعیه کلیه) است, مرحوم شیخ (تنبیه) جداگانهی برای این مطلب نگشوده است, در حالی...
| ||
- |
||
25/10/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ بحث ما درباره استصحاب در (احکام شرعیه کلیه) است, مرحوم شیخ و آخوند مسئله را در جای مطرح کردهاند که زمان فقط...
| ||
- |
||
25/10/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ با اینکه مرحوم شیخ و آخوند, اشکال مرحوم نراقی را محققانه رد کردهاند- حاصل فرمایش آنها این است که اگر زمان ظرف...
| ||
- |
||
26/10/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ التنبیه السادس: فی الاستصحاب التعلیقی. بحث تنبیه ششم در استصحاب تعلیقی است, قبل از آنکه وارد ادلهی موافق و مخالف بشویم, چند...
| ||
- |
||
27/10/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ بحث ما در باره استصحاب تعلیقی است که مثال معروفش این است (العنب اذا غلی یحرم), حال اگر این (عنب) تبدیل به...
| ||
- |
||
28/10/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ براستصحاب تعلیقی در مجموع سه اشکال وارد شد است. اشکال اول: منکرین استصحاب تعلیقی میگویند اصلاً متیقن و معلَّق در...
| ||
- |
||
1/11/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ نسبت به استصحاب تعلیقی سه اشکال شده است, اشکال اول این است که ما (متیقن) نداریم, یعنی مادامی که در این...
| ||
- |
||
2/11/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ التنبیه السابع: فی استصحاب احکام الشرایع السابقه, وارد تنبیه هفتم میشویم, شریعتهای پیشین احکامی داشتند, در تورات, انجیل و تلمود, آیا ما...
| ||
- |
||
3/11/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ مرحوم شیخ و آخوند, بحث را مخصوص به استصحاب (احکام شرایع سابقه) کردهاند, که ما میتوانیم استصحاب عدم نسخ کنیم, در عین...
| ||
- |
||
4/11/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ نسبت به استصحاب (شرایع پیشین), سه اشکال وارد بود, اشکال اول این بود که (وحدت قضیه متیقنه با قضیه مشکوکه) منتفی است, و به...
| ||
- |
||
5/11/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ بحث ما در باره استصحاب عدم نسخ یا استصحاب شرایع پیشین بود, اشکالاتی بر استصحاب شرایع پیشین (فی غیر ما علم نسخه,...
| ||
- |
||
25/11/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ التنبیه التاسع: فی الاصول المثبته. بحث ما درباره اصل مثبت است، گاهی شنیده میشود که پایه گذار و...
| ||
- |
||
26/11/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ ما راجع به (اصل مثبت) پنج تا بحث داریم و فعلاً بحث ما در این است که آیا (لاتنقض الیقین بالشک),اصول مثتبه...
| ||
- |
||
29/11/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ بحث ما در این است که چرا اصول مثبته حجت نیست؟ در پاسخ گفتیم که در اینجا بیانها مختلفی وجود دارد: ...
| ||
- |
||
30/11/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ بحث ما در این بود که فرق بین امارات و اصول چیست (ماالفرق بین الامارات والاصول؟ علمای ما میفرمایند که مثبتات امارات...
| ||
- |
||
1/12/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ آخرین بحثی که درباره (اصل مثبت) داریم, مسئلهی تطبیقات است, اشکال کتابهای اصولی ما این است که تطبیقات ندارد فلذا یک سلسله...
| ||
- |
||
2/12/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ محقق خراسانی دوتا (تنبیه) دارد بنام: (الثامن, و التاسع), که از متممات تنبیه هفتم است, یعنی تنبیه (سابع) در باره اصل مثبت و مستثنیاتش بود, تنبیه...
| ||
- |
||
3/12/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ چنانچه عرض شد, در واقع تنبیه هشتم و نهم مرحوم خراسانی, ذیل تنبیه قبلی است, در تنبیه قبلی گفتیم که اصل مثبت حجت نیست و...
| ||
- |
||
9/12/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ التنبیه الحادی عشر: المستصحب علی قسمین او علی اقسام ثلاثه: الف) ممکن است که مستصحب (حدوثاً) اثر داشته باشد, ولی (بقاءً) بی اثر...
| ||
- |
||
10/12/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ بحث ما در تنبیه دوازدهم است, که از ز تنبیهات مشکل کفایه میباشد, چنانچه که بیان شد, گاهی حادث را به زمان میسنجیم, گاهی هم حادث...
| ||
جلسه 75 |
- |
|
استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن | ||
- |
||
14/12/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ تذکر: حضرت استاد جلسه 75 را بطور کامل در درس 76 تکرار نموده است, فلذا دستور دادند که درس 75 نوشته نشود. ...
| ||
- |
||
15/12/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ بحث ما در مقام اول بود که چهار قسم داشت, و آن چهار قسم عبارت است از: الف) ان یترتب الاثر...
| ||
- |
||
16/12/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ بحث ما در جایی است که هر دو )مجهول التاریخ( هستند, یعنی ما دو حادثی داریم, فلذا حادثی را به حادث دیگر میسنجیم و هر...
| ||
- |
||
20/12/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ بحث ما در مقام دوم راجع به این بود (احد الحادثین) معلوم التاریخ است, اما حادث دیگر (مجهول التاریخ) میباشد است, این نیز مانند مقام اول,...
| ||
- |
||
21/12/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ التنبیه الرابع عشر: فی استصحاب حکم المخصِص. ما نخست باید محل نزاع را تحریر کنیم که محل نزاع کجاست, سپس آراء...
| ||
- |
||
22/12/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ یکی از مسائل مهمی که در در علم اصول مطرح میباشد, این است که اگر عامی وارد بشود و بعداً هم مخصصی وارد بشود و...
| ||
- |
||
23/12/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ بحث ما در آخرین (تنبیه) است و آن این است که مقصود از شک در حدیث (لاتنقض الیقین بالشک) چیست؟ شک در لغت دو معنی دارد,...
| ||
- |
||
24/12/84/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ تطبیقات ما راجع به مسئله تأخر حادث (اذا قیس حادث بحادث آخر), قواعد را بیان نمودیم, و لی این قواعد را...
| ||
- |
||
14/1/85/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ خاتمه فیها امور: الاول: فی شرائط الاستصحاب. علمای علم اصول برای استصحاب شروطی رابیان کردهاند که یکی از آنها ( بقاء موضوع)، یا...
| ||
- |
||
15/1/85/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ چنانچه بیان شد ما در این مسئله در سه مرحله باید بحث کنیم: الف)آیا بقاء موضوع شرط است, یا (وحده القضیتین)؟ مرحوم شیخ...
| ||
- |
||
16/1/85/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ چنانچه قبلاً بیان شد, در جریان (استصحاب) چند شرط معتبر است, الاول: شرط اول این بود که میزان وحدت قضیتین است,...
| ||
- |
||
19/1/85/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ چنانجه عرض شد, ما یک استصحاب داریم و یک قاعدی(یقین), فرق این دوتا در این است که در استصحاب, (حدوث) مسلّم است, اما بقاء مشکوک...
| ||
- |
||
20/1/85/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ بحث ما در شرائط عمل به استصحاب و یا در شرائط جریان استصحاب است,آنچه که تا کنون مطرح نمودیم, شرط جریان استصحاب بود, شرط اول عبارت...
| ||
- |
||
21/1/85/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ بحث در این بود که تقدم اماره بر استصحاب از چه بابی هست؟ مرحوم خراسانی معتقدند که تقدم اماره بر استصحاب از باب ورود است, ما...
| ||
- |
||
22/1/85/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ بحث ما در این بود که نسبت استصحاب با اصول عقلیه چیست و نیز نسبتش با اصول شرعیه چه نسبتی میباشد؟ گفتیم که نسبت استصحاب...
| ||
- |
||
23/1/85/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ بحث ما در (تعارض الاستصحابین) است, گاهی دوتا استصحابی که باهم متعارضند, در عرض هم هستند, مثل انائینی که یقین داریم قطره خونی در یکی از...
| ||
- |
||
26/1/85/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ بحث ما در تعارض استصحابین استِ, گاهی دوتااستصحاب که با همدیگر تعارض میکنند, یکی سببی هست, دیگری مسببی. یعنی شک در یکی ناشی از شک...
| ||
- |
||
28/1/85/ استصحاب ، ادله و سایر شقوق آن/ بحث ما در این بود که آیا در اطراف علم اجمالی,اصول جاری میشود یا نمیشود؟ تاکنون سه قول و سه نظریه را مورد بررسی قراردادیم. ...
| ||
- |
||
29/1/85/ قاعده ید/ بحث ما در قواعد اربعهی فقهیه میباشد, علت اینکه ما وارد این بحث فقهی شدیم وحال آنکه در علم اصول هستیم, این است که خواستیم اینها...
| ||
- |
||
30/1/85/ قاعده ید/ بحث ما در این بود که آیا از نظر روایات ائمه اهل بیت(علیهم السلام) ید اماره ملکیت است و کاشف از ملکیت میباشد, یا اینکه اماره...
| ||
- |
||
2/2/85/ قاعده ید/ بحث ما در باره قاعده(ید) است, راجع به قاعده در ده مقام بحث میکنیم, مقام اول این بود که مقصود از (ید) چیست؟(ما هو المقصود من...
| ||
- |
||
3/2/85/ قاعده ید/ المقام السابع: فی حجیه الید فیما إذا علم عنوانها حدوثاً. قدر متیقن ازقاعده (ید) این است که عنوان استیلاء برای انسان مجهول باشد, مثلاً نمیدانم...
| ||
- |
||
4/2/85/ قاعده ید/ مسائلی را که فعلاً آنها را دنبال میکنیم, مسائل تفریعی و تمرینی است بر حجیت قاعده( ید), تا معلوم بشود که در کجا قاعد(ید) حجت است...
| ||
- |
||
5/2/85/ قاعده ید/ بحث ما دراین بود که اگر منکر بگوید که من این عین را از مدعی خریدهام, در این فرض منکر منقلب به مدعی میشود, مدعی هم...
| ||
- |
||
6/2/85/ قاعده ید/ چنانچه قبلاً بیان شد ما راجع به قاعده تجاوز در شانزده مرحله بحث خواهیم نمود: الاول: ماالفرق بین قاعده التجاوز و قاعده اصاله...
| ||
- |
||
9/2/85/ قاعده تجاوز/ بحث ما در امر سوم بود که مدرک قاعده تجاوز وقاعده فراغ چیست؟ در اینجا چند قسم روایت داریم, که برخی از...
| ||
- |
||
10/2/85/ قاعده تجاوز/ بحث ما در امر رابع است که آیا ما دو قاعده داریم, یکی بنام قاعده تجاوز, دیگری بنام قاعده فراغ, یا بیش...
| ||
- |
||
11/2/85/ قاعده تجاوز/ بحث ما در این بود که آیا شرع مقدس, دو قاعده تأسیس نموده, یکی بنام قاعده تجاوزو دیگر بنام قاعده فراغ, یا...
| ||
- |
||
12/2/85/ قاعده تجاوز/ الامر الخامس: بنابراینکه دخول به غیر در قاعده تجاوز شرط است, هرچند که ما گفتیم شرط نیست، منتها در شک در وجود که مضی از محل...
|