دوره هشتم(سال 94)
آیت الله العظمی سبحانی
آیت الله العظمی سبحانی
جهت مشاهده تقریر روی نام جلسه بزنید
شروع هشتمین دوره ی اصول | ||
موضوع علم و نسبت مسائل به آن | ||
مباحثی پیرامون موضوع علم | ||
: ملاک در تمایز علوم | ||
موضوع علم اصول | ||
تعریف علم اصول | ||
فرق بین مسائل اصولیه و قواعد فقهیه | ||
مباحث وضع | ||
حققت وضع و اقسام آن | ||
امکان وضع عام و موضوع له خاص | ||
قسم چهارم وضع و مناشء وضع | ||
معانی حرفیه | ||
معانی حروف | ||
کیفیت وضع در حروف | ||
وضع در اسماء اشاره، ضمایر و موصولات | ||
خبر و انشاء | ||
نسبت در جملات انشائیه و اسمیه | ||
نسبت جمل اسمیه و شرطیه | ||
حقیت و مجاز | ||
اقسام استعملات لفظ | ||
دلالت الفاظ بر معانی واقعیه | ||
وضع الفاظ بر معانی واقعیه | ||
وضع در مرکبات | ||
تبادر و صحت حمل | ||
حقیقت و مجاز و اطراد | ||
اطراد | ||
تنصیص اهل لغت و حقیقت شرعیه | ||
حقیقت شرعیه | ||
حقیقت شرعیه و وضع برای صحیح یا اعم | ||
صحیح و اعم | ||
صحیح و اعم و ترسیم جامع | ||
ترسیم جامع طبق نظر محقق خراسانی | ||
ترسیم جامع طبق قول به صحیح | ||
جامع نزد قائل به صحیح و دلیل قول به صحت | ||
دلیل وضع اسامی عبادات بر صحیح | ||
دلیل قائلین به صحیح و اعم | ||
استدلال قائل به اعم و ثمره ی بحث | ||
ثمرات قول به صحیح و اعم | ||
صحیح و اعم در الفاظ معاملات | ||
تمسک به ادله ی امضائیه | ||
تمسک به اطلاق در اسامی معاملات | ||
اشتراک لفظی و استعمال لفظ در اکثر از معنا | ||
استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد | ||
بطون مختلف قرآن و تطبیق آن با اشتراک لفظی | ||
مشتق | ||
مسأله ای فقهی و مشتق در اسم زمان | ||
ادعای خروج بعضی از موارد از نزاع در مشتق | ||
مباحث مقدماتی مشتق | ||
مراد از «فی الحال» در تعریف مشتق | ||
بررسی دو ادعا از محقق نائینی | ||
ادله ی قائلین به وضع مشتق بر متلبس | ||
ادله ی قائلین به حقیقت مشتق در من قضی | ||
دخول ذات در مشتق و عدم آن | ||
فرق بین مبدأ و مشتق | ||
مسائلی پیرامون مشتق | ||
شتق و مبحث امر | ||
اعتبار علو و استعلاء در امر | ||
ماده ی امر و بحث طلب و ارادة | ||
طلب و اراده | ||
تکلم نفسی و صیغه ی امر | ||
دلالت هیئت افعل | ||
دلالت هیئت افعل بر وجوب | ||
دلالت صیغه ی امر بر وجوب | ||
واجب توصلی و تعبدی | ||
اصل در واجب تعبدی و توصلی | ||
امکان اخذ قصد امر در متعلق امر | ||
اصل در اوامر | ||
ادله ی مخالفین و اصل در مسئله | ||
برائت شرعی در تأسیس اصل | ||