-

استاد عابدینی

استاد عابدینی


🎧۱۱۰ جلسه

🗓سال 93 تا 98
📢منبع:  وبگاه استاد

این کتاب اثر مرحوم آیت‌الله على سعادت پرور (پهلوانى) است که محور سلسله جلساتی با موضوع «مهدویت» توسط استاد محمدرضا عابدینی قرار گرفته است.

1 2

جهت مشاهده تقریر روی نام جلسه بزنید

دریافت دسته‌ای 5جلسه فشرده
دریافت دسته‌ای 105 جلسه
مهدویت
مهدویت
مهدویت
مهدویت
مهدویت
93.12.02/ فصل 1 : بحث «لزوم وجود حجّت در زمین» / باب1-فصل1- حدیث1 الی 3
93.12.09/ فصل 1 : بحث «لزوم وجود حجّت در زمین» / باب1-فصل1- حدیث 3 و 4
93.12.16/ فصل 2 : بحث «تولّد و ویژگیهای حضرت حجّت» / باب1 - فصل2 - تولّد و بعضى از ویژگى‏های امام زمان - حدیث 1
93.12.23/ فصل 2 : بحث «تولّد و ویژگیهای حضرت حجّت» / باب1 - فصل2 - حدیث 1 - شباهت های امام زمان با انبیاء بالخصوص با حضرت موسی
94.01.15/ فصل 2 : بحث «تولّد و ویژگیهای حضرت حجّت» / باب1 - فصل2 - حدیث 1 الی 4 - ذکر برخی خصوصیات ظاهری و باطنی قائم آل محمد
94.01.22/ فصل 2 : بحث «تولّد و ویژگیهای حضرت حجّت» / باب1 - فصل2 - حدیث 4 - ظهور اوصاف خاتم الأنبیاء در حضرت خاتم الأوصیاء
94.01.29/ فصل 2 : بحث «تولّد و ویژگیهای حضرت حجّت» / باب1 - فصل2 - حدیث 5 و 6 - نحوه دین داری شیعیان امام زمان و ریزش ها و رویش های آنها در دوران غیبت و ظهور
94.02.05/ فصل 2 : بحث «تولّد و ویژگیهای حضرت حجّت» / باب1 - فصل2 - حدیث 7 و 8 - وصفی خاص حضرت قائم (علیه السلام) که بیعت و پیمان هیچ طاغوتی را برگردنش ندارد
94.02.19/ فصل 2 : بحث «تولّد و ویژگیهای حضرت حجّت» / باب1 - فصل2 - حدیث 9و10 - حقیقت اولوالأرحام همان ولایت الهی در ارتباط با امام زمان (علیه السلام) است که ارحام مؤمنین از شعبه های آنست
94.03.02/ فصل 2 : بحث «تولّد و ویژگیهای حضرت حجّت» / باب1 - فصل2 - حدیث 11 و 12 - حتمیّت ظهور به قدرت الهی، در جهت آمادگی برای ملاقات خداوند در قیامت، که شک کننده بر ظهور کافر به خداست
94.03.09/ فصل 2 : بحث «تولّد و ویژگیهای حضرت حجّت» / باب1 - فصل2 - حدیث 14 - اصلاح یکباره امر ظهور حضرت در یک شب، و کند شدن گذر زمان بلحاظ وقوع حوادث و ادراکات بیشتر در ظرف زمان کمتر.
94.06.28/ فصل 3 : بحث «معنای اسمهای حضرت حجّت و علت نامگذاری ایشان به آن اسمها»/ باب1- فصل3- حدیث 1 - شباهت جریان ولادت حضرت موسی به ولادت حضرت حجّت و حکمتِ اصرارِ روایات بر ذکر تشابه هرنسبتِ ایشان با سنن انبیاء (علیهم السلام).
94.07.04/ فصل 3 : بحث «معنای اسمهای حضرت حجّت و علت نامگذاری ایشان به آن اسمها»/ باب1- فصل3- حدیث 1 - علل نامگذاری حضرت به «قائم» که قیام میکند به امرِ عظیمِ الهی بعد از فراموش شدن یادش و ارتداد اکثر قائلین امامتش
94.07.11/ بحث مناسبتی- «ارتباط ظهور با غدیر و عاشورا» /ارتباط عید غدیر با امام زمان و ظهور ایشان
94.07.18/ بحث مناسبتی- «ارتباط ظهور با غدیر و عاشورا» /ارتباط امام حسین و ظهور امام زمان در ظهر عاشورا - خروج هردو از کنار کعبه و خطاب واحدشان به فطرت تمام جهانیان.
94.08.09/ بحث مناسبتی- «ارتباط ظهور با غدیر و عاشورا» /ارتباط عاشورا و ظهور
94.08.16/ فصل 3 : بحث «معنای اسمهای حضرت حجّت و علت نامگذاری ایشان به آن اسمها»/ب1-ف13-ح2 الی6-علل نامگذاری به مهدی وقائم
94.08.23/ فصل 3 : بحث «معنای اسمهای حضرت حجّت و علت نامگذاری ایشان به آن اسمها»/ب1-ف13-ح4 الی6- حاکمیت حضرت حجت بر اساس اسم الباطن و الآخر و قیام برای اقامه دین خالص
94.08.30/ فصل 3 : بحث «معنای اسمهای حضرت حجّت و علت نامگذاری ایشان به آن اسمها»/ب1-اتمام فصل 13-قیام حضرت «قائم» به امرجدید و کتاب جدید و اسلام جدید یعنی اقامه دین خالص با نگاه حاکمیتی در دورانی که غالبا جز اسم و رسمی از اسلام نمانده است.
94.09.28/ بحث مناسبتی- «ارتباط اربعین و ظهور» /باب1 اتمام فصل3 - اقامه مصداقی و محسوس دین در ظهور مانند جریان اربعین است
94.10.05/ فصل 4 : بحث «معرفت انتظار فرج» / باب1 فصل14 - سنت یوسفی در حضرت حجت به غیبت و حیرت امّت در برابر ایشان درحالی که او بینشان است، و حال منکرین ایشان
94.10.12/ فصل 4 : بحث «معرفت انتظار فرج» / باب1 فصل16 - انتظار فرج در انواع فرج اعم بعد از شدّت، و فرج عمومی امام زمان، و فرج خصوصی اختیاری، و فرج خصوصی اجباری
94.10.19/ فصل 4 : بحث «معرفت انتظار فرج» /باب1 فصل16 - فرج امام زمان مرتبه ای توحیدی از لنگرگاه هستی است و در رشد نظام انسانی ضروریست -رشد بر یاس از اسباب و اتصال محض به خدا
94.10.26/ فصل 4 : بحث «معرفت انتظار فرج» /اشاره به «وظایف منتظران و اجر جهادشان در دوران غیبت» / باب1 فصل16 حدیث2و5و6 - شریک بودن منتظران حقیقتاً در جهاد همراه با معصومین -علیهم السلام- به جهت معرفتشان بر میثاق غلیظ ولایت
94.11.03/ فصل 4 : بحث «معرفت انتظار فرج» /اشاره به «وظایف منتظران و اجر جهادشان در دوران غیبت» /باب1 فصل16 - افضل بودن منتظران در غیبت از مردمان زمانهای دیگر بجهت ظاهر شدن نظام باطن برای انها که تاخیر فرج ضرری برایشان ندارد
94.11.13/ فصل 4 : بحث «معرفت انتظار فرج» /اشاره به «وظایف منتظران و اجر جهادشان در دوران غیبت» / باب1 فصل16 - انتظار فرج به احیاء امر اهل بیت (علیهم السلام) و اقامه دین و اقدام مصلحانه اجتماعی است
94.11.20/ فصل 4 : بحث «معرفت انتظار فرج» /اشاره به «وظایف منتظران و اجر جهادشان در دوران غیبت» / باب1 فصل16 - در ایام انتظار وقتی تردید در شناخت مصداق امام حق و پرچمدار حق پیدا کردیم با معیار حب یقینی و بغض یقینی راه روشن میشود.
94.11.27/ فصل 4 : بحث «معرفت انتظار فرج» /اشاره به «وظایف منتظران و اجر جهادشان در دوران غیبت» / باب1 فصل16 - اجر اعمال در زمان غیبت افضل از اجر اعمال در زمان ظهور است چون مومنین غصه و انتظار احقاق حق امام و حاکمیت توحید را دارند
94.12.04/ فصل 4 : بحث «معرفت انتظار فرج» /اشاره به «وظایف منتظران و اجر جهادشان در دوران غیبت» /باب1 فصل16 - صبر و بصیرت و ابتلائات و معرفت یاران امام زمان پنجاه برابر صحابه پیامبر و یاران خاص اهل البیت است
94.12.11/ فصل 4 : بحث «معرفت انتظار فرج» /باب2فصل7- غیبت مرتبه ای از آماده کردن برای ایمان به غیب است که حضور غیبی امام زمان (علیه السلام) را بیابند
94.12.18/ فصل 5 : بحث «سنت مُحوضَت و تمحیص و تمییز و غربال و خالص سازی ایمان و کفر» /بحارج51ص220 - سنت های موسی وعیسی وخضر در امام زمان و بالخصوص سنت نوح درطولانی شدن تحقق فرج برای خلوص تمام حق مقابل تمام باطل
94.12.25/ فصل 5 : بحث «سنت مُحوضَت و تمحیص و تمییز و غربال و خالص سازی ایمان و کفر» / ادامه روایت سابق- سنت نوح در امام زمان (علیهما السلام) بر خالص سازی و تمحیص مومنین برای نجات جامعه ایمانی از نفاق و شرک
95.01.17/ فصل 5 : بحث «سنت مُحوضَت و تمحیص و تمییز و غربال و خالص سازی ایمان و کفر» / سنت محوضت در ظهور و رجعت تا برسد به قیامت که اوج محض شدن و تمییز بین ایمان و کفر در بهشت و جهنم است
95.01.24/ فصل 5 : بحث «سنت مُحوضَت و تمحیص و تمییز و غربال و خالص سازی ایمان و کفر» / قرآن در سنت محض شدن برای تمییز خوبیها از بدیها -و سنت مداوله و گردش ایام برای پیروزی مومنین با کندن شرک ونفاقشان ومحض شدن ایمانشان
95.01.31/ فصل 5 : بحث «سنت مُحوضَت و تمحیص و تمییز و غربال و خالص سازی ایمان و کفر» / احادیث در سنت محض شدن - طینت محض سعید یا شقی در مبدا و رجوع به همان محض در امام سعدا یا محض در امام اشقیا با مراتب ظهور و رجعت و قیامت
95.02.07/ فصل 5 : بحث «سنت مُحوضَت و تمحیص و تمییز و غربال و خالص سازی ایمان و کفر» / احادیث سنت غربال - شدت فتنه ها و ریزش دو سوم مردم از غافلان و رسوایی سران فتنه که امام زمان با کشتن 70 نفر از این سران آتش فتنه را خاموش میکند
95.02.14/ بحث مناسبتی کوتاه- «ارتباط ظهور و بعثت» / فصل 5 : بحث «سنت مُحوضَت و تمحیص و تمییز و غربال و خالص سازی ایمان و کفر» /احادیث غربال در شدت فتنه هایی که خواص را ساقط میکند
95.02.21/ فصل 6 : بحث «نهی از توقیت و لزوم تکذیبِ وقت‌گذاران» / بحارج52 باب21 نهی از توقیت- تاثیر انتظار ظهور بر فاش نبودن وقت آن است مانند معلوم نبودن وقت قیامت و وقت مرگ تا همیشه آماده برای آنها باشیم
95.02.28/ فصل 6 : بحث «نهی از توقیت و لزوم تکذیبِ وقت‌گذاران» / شموس باب3 فصل1ح1-تطبیق آیات قیامت باتعبیر «ساعت» بر ظهور و نامعلوم بودن وقت آن - افشای اخبار نکنید بلکه مثل خبر مرگِ شما باشد که برایش آماده شوید
95.03.04/ فصل 6 : بحث «نهی از توقیت و لزوم تکذیبِ وقت‌گذاران» /بحث «امکان رؤیت در زمان غیبت» / بحار ج52 باب23- امکان رویتِ امام زمان (علیه السلام) در دوران غیبت کبری
95.07.27/ فصل 6 : بحث «نهی از توقیت و لزوم تکذیبِ وقت‌گذاران» /بحث «امکان رؤیت در زمان غیبت» /بحار ج52 باب23_ادامه بحث امکان رؤیت حضرت در دوران غیبت، ضمن تکذیب مدعیان نیابت خاص و باب بیان احکام جدید از جانب امام زمان (علیه السلام)
95.08.04/ فصل 6 : بحث «نهی از توقیت و لزوم تکذیبِ وقت‌گذاران» /بحث «امکان رؤیت در زمان غیبت» /ج۵۲ اتمام باب۲۳_رشد شیعه در دوران غیبت کبری برای عمق در ارتباطِ با امام زمان بدون واسطه ها
95.08.11/ بحث مناسبتی- «ارتباط عاشورا و ظهور» /تاثیر جریان عاشورا درتعجیل ظهور با بیدارکردن وجدانها - سرعت وقدرت عاشورا در ریشه کن کردن فرهنگ ظلمانی اموی تا زمان ظهور - ارواح مؤمنین در طواف حائر حسینی، منتظرند برای ظهور.
95.08.18/ بحث مناسبتی- «ارتباط عاشورا و ظهور» /ظرفیت سازی عاشورا برای ظهور با به اوج رساندن نفرت از بدی ظالمین و شوق به خوبی اهل بیت
95.09.16/ فصل 7 : بحث «عدل در زمان ظهور» /عدالت مهدوی با تطهیر زمین و نفوس انسانها از ظلم وجور و شرک، مقدمه عقلانیت ومعنویت توحیدی میشود...
95.09.23/ فصل 7 : بحث «عدل در زمان ظهور» /یکی از اسمهای امام زمان «عدلُ المنتظَر و المشتَهَر» است، که با اجرای عدالت در زمین بعد از دوران ظلمش، ایجاد حیات حقیقی بعد از دوران موتش میشود
95.09.30/ فصل 7 : بحث «عدل در زمان ظهور» /وَضَعَ میزانَ العدل بین الناس - امام در تمام روابط اجتماعی عدل را میزان میکند که اصل توحید و هدف ارسال رسولان و برپایی قیامت برای ولایت عدل است
95.10.07/ فصل 7 : بحث «عدل در زمان ظهور» /پرچم عدالت مهدوی به ما منتظرانش ایجاد پویش عدالت طلبی و عدالت ورزی را میآموزد که عمده ی تبلیغ دین بصورت عملی با برپایی عدالت است
95.10.14/ فصل 8 : بحث «وضعیت اهل کتاب و نواصب وکافران وشیطان در دوران قیام امام زمان»/ باب3 فصل15 ح1 تا 3- دعوت اهل کتاب به اسلام با کتب آسمانیشان که نزد امام است - دعوت ناصبی ها به قبول ایمان و الا محکوم شدنشان به جزیه و تبعید
95.10.28/ فصل 8 : بحث «وضعیت اهل کتاب و نواصب وکافران وشیطان در دوران قیام امام زمان»/ باب3 فصل15 ح4 و 5- اشراق زمین به نور توحید که تمام بقعه ها و معبدها جهت توحیدی عبادتشان تصحیح شده و تبدیل به مسجد و محل عبادت خدا میشوند
95.11.05/ فصل 8 : بحث «وضعیت اهل کتاب و نواصب وکافران وشیطان در دوران قیام امام زمان»/باب3 فصل15 ح6 تا 9- برای ظهور توحید حتی سنگها فداکاری میکنند که شهادت میدهند بر خفای منافقی درون خود و حاضرند شکسته شوند تا کفری باقی نماند
95.11.12/ فصل 8 : بحث «وضعیت اهل کتاب و نواصب وکافران وشیطان در دوران قیام امام زمان»/ باب3 فصل15 ح10 تا 12-رسیدن مصداق تام و دولت مطلق آیات قرآن در ایام استقرارحکومت امام زمان-غلبه فرهنگی وحاکمیتی وتسلیم جهانی بر دین محمدی
95.11.19/ فصل 8 : بحث «وضعیت اهل کتاب و نواصب وکافران وشیطان در دوران قیام امام زمان»/باب3 فصل15 ح13- بیان حقایق در روایات برای ایجاد طلب است-آنچه برای ملائکه در ارتباط بامعصومین ذکرشده بعدظهور برای مؤمنین محقق میشود
95.11.26/ فصل 8 : بحث «وضعیت اهل کتاب و نواصب وکافران وشیطان در دوران قیام امام زمان»/باب3 فصل15 ح13- ارض جغرفیایی هدف نهایی حکومت الهی نیست بلکه ارض قلب هاست که فتح میشود و افق ادراک هاست که با نورخدا روشن میشوند
95.12.03/ فصل 8 : بحث «وضعیت اهل کتاب و نواصب وکافران وشیطان در دوران قیام امام زمان»/ب3 ف15 ح13تا 15- در دورانی که ظهورات شیطان شدیدتر شده عظمت مؤمنان بالاتر است و جلوه نصرت الهی برای غلبه ی ایمان بر فتنه ها ظاهر میشود
95.12.17/ فصل 8 : بحث «وضعیت اهل کتاب و نواصب وکافران وشیطان در دوران قیام امام زمان»/ب3 ف15 ح16- مراتب ساقط شدن اثرشیطان درنفوس انسانها بمانند عدم نفوذش درمخلصین باطهارت نفوس از معصیت و انانیت درظهور و رجعت وقیامت
95.12.24/ فصل 8 : بحث «وضعیت اهل کتاب و نواصب وکافران وشیطان در دوران قیام امام زمان»/باب3 اتمام فصل15 حدیث17- بیانی کلیدی درفهم حقایق ظهور که پایان حیات شیطان و آغاز حیات توحیدی عموم انسانهاست
96.01.15/ فصل 9 : بحث «علم در زمان ظهور» /جامعه ی ظهور که به قرب خدا رسیده به خزائن علم بی منتهای عندالله راه می یابد، و خزائن عالم وجود با شوق خود را به مطهرین میرساند
96.01.29/ فصل 9 : بحث «علم در زمان ظهور» /انسان ظهور با تمام مراتبش ارتباط برقرار میکند با تمام مراتب عالم و رشد ادارکی در رویت ملکوت می یابد که این علم ملکوتی دیگر با غفلت جمع نمیشود
96.02.12/ فصل 9 : بحث «علم در زمان ظهور» / زندگی دنیا مانند خوابیست که تمام صحنه ها و وقایعش تعبیر دارد- در دوران ظهور عالم برای همه تعبیر میشود از سنخ تعبیر عالم توسط خضر برای موسی
96.02.19/ فصل 9 : بحث «علم در زمان ظهور» / در خواب دنیا بیدارکننده امام است که مومنین در کانال وجودی امام سیر میکنند و با شأن امام شدن حدود ذاتیشان شکسته شده و به توحید الوهی منتقل میشوند
96.07.18/ فصل 9 : بحث «علم در زمان ظهور» / فهم ارتباط علمی انسان های مؤمن با امام زمان با بررسی احادیث "طینت".
96.07.25/ فصل 9 : بحث «علم در زمان ظهور» / طینت باطنی و روحی شیعیان از طینت ظاهری امامان است یعنی امام روح شیعه است و عمل شیعیان عمل امام محسوب میشود به حسب مراتب اعمال
96.08.02/ فصل 9 : بحث «علم در زمان ظهور» / ناب ترین شکوفایی علم درشناخت خود حقیقت امام است که امری صعب و مستصعب است

1 2