-

استاد عابدینی

استاد عابدینی


🎧۱۱۰ جلسه

🗓سال 93 تا 98
📢منبع:  وبگاه استاد

این کتاب اثر مرحوم آیت‌الله على سعادت پرور (پهلوانى) در گردآوری روایات مرتبط با امام زمان (عج) است که محور سلسله جلساتی با موضوع «مهدویت» توسط استاد محمدرضا عابدینی قرار گرفته است.

1 2

جهت مشاهده تقریر روی نام جلسه بزنید

دریافت دسته‌ای 5جلسه فشرده
دریافت دسته‌ای 105 جلسه
مهدویت
مهدویت
مهدویت
مهدویت
مهدویت
93.12.02/ فصل 1 : بحث «لزوم وجود حجّت در زمین» / باب1-فصل1- حدیث1 الی 3
93.12.09/ فصل 1 : بحث «لزوم وجود حجّت در زمین» / باب1-فصل1- حدیث 3 و 4
93.12.16/ فصل 2 : بحث «تولّد و ویژگیهای حضرت حجّت» / باب1 - فصل2 - تولّد و بعضى از ویژگى‏های امام زمان - حدیث 1
93.12.23/ فصل 2 : بحث «تولّد و ویژگیهای حضرت حجّت» / باب1 - فصل2 - حدیث 1 - شباهت های امام زمان با انبیاء بالخصوص با حضرت موسی
94.01.15/ فصل 2 : بحث «تولّد و ویژگیهای حضرت حجّت» / باب1 - فصل2 - حدیث 1 الی 4 - ذکر برخی خصوصیات ظاهری و باطنی قائم آل محمد
94.01.22/ فصل 2 : بحث «تولّد و ویژگیهای حضرت حجّت» / باب1 - فصل2 - حدیث 4 - ظهور اوصاف خاتم الأنبیاء در حضرت خاتم الأوصیاء
94.01.29/ فصل 2 : بحث «تولّد و ویژگیهای حضرت حجّت» / باب1 - فصل2 - حدیث 5 و 6 - نحوه دین داری شیعیان امام زمان و ریزش ها و رویش های آنها در دوران غیبت و ظهور
94.02.05/ فصل 2 : بحث «تولّد و ویژگیهای حضرت حجّت» / باب1 - فصل2 - حدیث 7 و 8 - وصفی خاص حضرت قائم (علیه السلام) که بیعت و پیمان هیچ طاغوتی را برگردنش ندارد
94.02.19/ فصل 2 : بحث «تولّد و ویژگیهای حضرت حجّت» / باب1 - فصل2 - حدیث 9و10 - حقیقت اولوالأرحام همان ولایت الهی در ارتباط با امام زمان (علیه السلام) است که ارحام مؤمنین از شعبه های آنست
94.03.02/ فصل 2 : بحث «تولّد و ویژگیهای حضرت حجّت» / باب1 - فصل2 - حدیث 11 و 12 - حتمیّت ظهور به قدرت الهی، در جهت آمادگی برای ملاقات خداوند در قیامت، که شک کننده بر ظهور کافر به خداست
94.03.09/ فصل 2 : بحث «تولّد و ویژگیهای حضرت حجّت» / باب1 - فصل2 - حدیث 14 - اصلاح یکباره امر ظهور حضرت در یک شب، و کند شدن گذر زمان بلحاظ وقوع حوادث و ادراکات بیشتر در ظرف زمان کمتر.
94.06.28/ فصل 3 : بحث «معنای اسمهای حضرت حجّت و علت نامگذاری ایشان به آن اسمها»/ باب1- فصل3- حدیث 1 - شباهت جریان ولادت حضرت موسی به ولادت حضرت حجّت و حکمتِ اصرارِ روایات بر ذکر تشابه هرنسبتِ ایشان با سنن انبیاء (علیهم السلام).
94.07.04/ فصل 3 : بحث «معنای اسمهای حضرت حجّت و علت نامگذاری ایشان به آن اسمها»/ باب1- فصل3- حدیث 1 - علل نامگذاری حضرت به «قائم» که قیام میکند به امرِ عظیمِ الهی بعد از فراموش شدن یادش و ارتداد اکثر قائلین امامتش
94.07.11/ بحث مناسبتی- «ارتباط ظهور با غدیر و عاشورا» /ارتباط عید غدیر با امام زمان و ظهور ایشان
94.07.18/ بحث مناسبتی- «ارتباط ظهور با غدیر و عاشورا» /ارتباط امام حسین و ظهور امام زمان در ظهر عاشورا - خروج هردو از کنار کعبه و خطاب واحدشان به فطرت تمام جهانیان.
94.08.09/ بحث مناسبتی- «ارتباط ظهور با غدیر و عاشورا» /ارتباط عاشورا و ظهور
94.08.16/ فصل 3 : بحث «معنای اسمهای حضرت حجّت و علت نامگذاری ایشان به آن اسمها»/ب1-ف13-ح2 الی6-علل نامگذاری به مهدی وقائم
94.08.23/ فصل 3 : بحث «معنای اسمهای حضرت حجّت و علت نامگذاری ایشان به آن اسمها»/ب1-ف13-ح4 الی6- حاکمیت حضرت حجت بر اساس اسم الباطن و الآخر و قیام برای اقامه دین خالص
94.08.30/ فصل 3 : بحث «معنای اسمهای حضرت حجّت و علت نامگذاری ایشان به آن اسمها»/ب1-اتمام فصل 13-قیام حضرت «قائم» به امرجدید و کتاب جدید و اسلام جدید یعنی اقامه دین خالص با نگاه حاکمیتی در دورانی که غالبا جز اسم و رسمی از اسلام نمانده است.
94.09.28/ بحث مناسبتی- «ارتباط اربعین و ظهور» /باب1 اتمام فصل3 - اقامه مصداقی و محسوس دین در ظهور مانند جریان اربعین است
94.10.05/ فصل 4 : بحث «معرفت انتظار فرج» / باب1 فصل14 - سنت یوسفی در حضرت حجت به غیبت و حیرت امّت در برابر ایشان درحالی که او بینشان است، و حال منکرین ایشان
94.10.12/ فصل 4 : بحث «معرفت انتظار فرج» / باب1 فصل16 - انتظار فرج در انواع فرج اعم بعد از شدّت، و فرج عمومی امام زمان، و فرج خصوصی اختیاری، و فرج خصوصی اجباری
94.10.19/ فصل 4 : بحث «معرفت انتظار فرج» /باب1 فصل16 - فرج امام زمان مرتبه ای توحیدی از لنگرگاه هستی است و در رشد نظام انسانی ضروریست -رشد بر یاس از اسباب و اتصال محض به خدا
94.10.26/ فصل 4 : بحث «معرفت انتظار فرج» /اشاره به «وظایف منتظران و اجر جهادشان در دوران غیبت» / باب1 فصل16 حدیث2و5و6 - شریک بودن منتظران حقیقتاً در جهاد همراه با معصومین -علیهم السلام- به جهت معرفتشان بر میثاق غلیظ ولایت
94.11.03/ فصل 4 : بحث «معرفت انتظار فرج» /اشاره به «وظایف منتظران و اجر جهادشان در دوران غیبت» /باب1 فصل16 - افضل بودن منتظران در غیبت از مردمان زمانهای دیگر بجهت ظاهر شدن نظام باطن برای انها که تاخیر فرج ضرری برایشان ندارد
94.11.13/ فصل 4 : بحث «معرفت انتظار فرج» /اشاره به «وظایف منتظران و اجر جهادشان در دوران غیبت» / باب1 فصل16 - انتظار فرج به احیاء امر اهل بیت (علیهم السلام) و اقامه دین و اقدام مصلحانه اجتماعی است
94.11.20/ فصل 4 : بحث «معرفت انتظار فرج» /اشاره به «وظایف منتظران و اجر جهادشان در دوران غیبت» / باب1 فصل16 - در ایام انتظار وقتی تردید در شناخت مصداق امام حق و پرچمدار حق پیدا کردیم با معیار حب یقینی و بغض یقینی راه روشن میشود.
94.11.27/ فصل 4 : بحث «معرفت انتظار فرج» /اشاره به «وظایف منتظران و اجر جهادشان در دوران غیبت» / باب1 فصل16 - اجر اعمال در زمان غیبت افضل از اجر اعمال در زمان ظهور است چون مومنین غصه و انتظار احقاق حق امام و حاکمیت توحید را دارند
94.12.04/ فصل 4 : بحث «معرفت انتظار فرج» /اشاره به «وظایف منتظران و اجر جهادشان در دوران غیبت» /باب1 فصل16 - صبر و بصیرت و ابتلائات و معرفت یاران امام زمان پنجاه برابر صحابه پیامبر و یاران خاص اهل البیت است
94.12.11/ فصل 4 : بحث «معرفت انتظار فرج» /باب2فصل7- غیبت مرتبه ای از آماده کردن برای ایمان به غیب است که حضور غیبی امام زمان (علیه السلام) را بیابند
94.12.18/ فصل 5 : بحث «سنت مُحوضَت و تمحیص و تمییز و غربال و خالص سازی ایمان و کفر» /بحارج51ص220 - سنت های موسی وعیسی وخضر در امام زمان و بالخصوص سنت نوح درطولانی شدن تحقق فرج برای خلوص تمام حق مقابل تمام باطل
94.12.25/ فصل 5 : بحث «سنت مُحوضَت و تمحیص و تمییز و غربال و خالص سازی ایمان و کفر» / ادامه روایت سابق- سنت نوح در امام زمان (علیهما السلام) بر خالص سازی و تمحیص مومنین برای نجات جامعه ایمانی از نفاق و شرک
95.01.17/ فصل 5 : بحث «سنت مُحوضَت و تمحیص و تمییز و غربال و خالص سازی ایمان و کفر» / سنت محوضت در ظهور و رجعت تا برسد به قیامت که اوج محض شدن و تمییز بین ایمان و کفر در بهشت و جهنم است
95.01.24/ فصل 5 : بحث «سنت مُحوضَت و تمحیص و تمییز و غربال و خالص سازی ایمان و کفر» / قرآن در سنت محض شدن برای تمییز خوبیها از بدیها -و سنت مداوله و گردش ایام برای پیروزی مومنین با کندن شرک ونفاقشان ومحض شدن ایمانشان
95.01.31/ فصل 5 : بحث «سنت مُحوضَت و تمحیص و تمییز و غربال و خالص سازی ایمان و کفر» / احادیث در سنت محض شدن - طینت محض سعید یا شقی در مبدا و رجوع به همان محض در امام سعدا یا محض در امام اشقیا با مراتب ظهور و رجعت و قیامت
95.02.07/ فصل 5 : بحث «سنت مُحوضَت و تمحیص و تمییز و غربال و خالص سازی ایمان و کفر» / احادیث سنت غربال - شدت فتنه ها و ریزش دو سوم مردم از غافلان و رسوایی سران فتنه که امام زمان با کشتن 70 نفر از این سران آتش فتنه را خاموش میکند
95.02.14/ بحث مناسبتی کوتاه- «ارتباط ظهور و بعثت» / فصل 5 : بحث «سنت مُحوضَت و تمحیص و تمییز و غربال و خالص سازی ایمان و کفر» /احادیث غربال در شدت فتنه هایی که خواص را ساقط میکند
95.02.21/ فصل 6 : بحث «نهی از توقیت و لزوم تکذیبِ وقت‌گذاران» / بحارج52 باب21 نهی از توقیت- تاثیر انتظار ظهور بر فاش نبودن وقت آن است مانند معلوم نبودن وقت قیامت و وقت مرگ تا همیشه آماده برای آنها باشیم
95.02.28/ فصل 6 : بحث «نهی از توقیت و لزوم تکذیبِ وقت‌گذاران» / شموس باب3 فصل1ح1-تطبیق آیات قیامت باتعبیر «ساعت» بر ظهور و نامعلوم بودن وقت آن - افشای اخبار نکنید بلکه مثل خبر مرگِ شما باشد که برایش آماده شوید
95.03.04/ فصل 6 : بحث «نهی از توقیت و لزوم تکذیبِ وقت‌گذاران» /بحث «امکان رؤیت در زمان غیبت» / بحار ج52 باب23- امکان رویتِ امام زمان (علیه السلام) در دوران غیبت کبری
95.07.27/ فصل 6 : بحث «نهی از توقیت و لزوم تکذیبِ وقت‌گذاران» /بحث «امکان رؤیت در زمان غیبت» /بحار ج52 باب23_ادامه بحث امکان رؤیت حضرت در دوران غیبت، ضمن تکذیب مدعیان نیابت خاص و باب بیان احکام جدید از جانب امام زمان (علیه السلام)
95.08.04/ فصل 6 : بحث «نهی از توقیت و لزوم تکذیبِ وقت‌گذاران» /بحث «امکان رؤیت در زمان غیبت» /ج۵۲ اتمام باب۲۳_رشد شیعه در دوران غیبت کبری برای عمق در ارتباطِ با امام زمان بدون واسطه ها
95.08.11/ بحث مناسبتی- «ارتباط عاشورا و ظهور» /تاثیر جریان عاشورا درتعجیل ظهور با بیدارکردن وجدانها - سرعت وقدرت عاشورا در ریشه کن کردن فرهنگ ظلمانی اموی تا زمان ظهور - ارواح مؤمنین در طواف حائر حسینی، منتظرند برای ظهور.
95.08.18/ بحث مناسبتی- «ارتباط عاشورا و ظهور» /ظرفیت سازی عاشورا برای ظهور با به اوج رساندن نفرت از بدی ظالمین و شوق به خوبی اهل بیت
95.09.16/ فصل 7 : بحث «عدل در زمان ظهور» /عدالت مهدوی با تطهیر زمین و نفوس انسانها از ظلم وجور و شرک، مقدمه عقلانیت ومعنویت توحیدی میشود...
95.09.23/ فصل 7 : بحث «عدل در زمان ظهور» /یکی از اسمهای امام زمان «عدلُ المنتظَر و المشتَهَر» است، که با اجرای عدالت در زمین بعد از دوران ظلمش، ایجاد حیات حقیقی بعد از دوران موتش میشود
95.09.30/ فصل 7 : بحث «عدل در زمان ظهور» /وَضَعَ میزانَ العدل بین الناس - امام در تمام روابط اجتماعی عدل را میزان میکند که اصل توحید و هدف ارسال رسولان و برپایی قیامت برای ولایت عدل است
95.10.07/ فصل 7 : بحث «عدل در زمان ظهور» /پرچم عدالت مهدوی به ما منتظرانش ایجاد پویش عدالت طلبی و عدالت ورزی را میآموزد که عمده ی تبلیغ دین بصورت عملی با برپایی عدالت است
95.10.14/ فصل 8 : بحث «وضعیت اهل کتاب و نواصب وکافران وشیطان در دوران قیام امام زمان»/ باب3 فصل15 ح1 تا 3- دعوت اهل کتاب به اسلام با کتب آسمانیشان که نزد امام است - دعوت ناصبی ها به قبول ایمان و الا محکوم شدنشان به جزیه و تبعید
95.10.28/ فصل 8 : بحث «وضعیت اهل کتاب و نواصب وکافران وشیطان در دوران قیام امام زمان»/ باب3 فصل15 ح4 و 5- اشراق زمین به نور توحید که تمام بقعه ها و معبدها جهت توحیدی عبادتشان تصحیح شده و تبدیل به مسجد و محل عبادت خدا میشوند
95.11.05/ فصل 8 : بحث «وضعیت اهل کتاب و نواصب وکافران وشیطان در دوران قیام امام زمان»/باب3 فصل15 ح6 تا 9- برای ظهور توحید حتی سنگها فداکاری میکنند که شهادت میدهند بر خفای منافقی درون خود و حاضرند شکسته شوند تا کفری باقی نماند
95.11.12/ فصل 8 : بحث «وضعیت اهل کتاب و نواصب وکافران وشیطان در دوران قیام امام زمان»/ باب3 فصل15 ح10 تا 12-رسیدن مصداق تام و دولت مطلق آیات قرآن در ایام استقرارحکومت امام زمان-غلبه فرهنگی وحاکمیتی وتسلیم جهانی بر دین محمدی
95.11.19/ فصل 8 : بحث «وضعیت اهل کتاب و نواصب وکافران وشیطان در دوران قیام امام زمان»/باب3 فصل15 ح13- بیان حقایق در روایات برای ایجاد طلب است-آنچه برای ملائکه در ارتباط بامعصومین ذکرشده بعدظهور برای مؤمنین محقق میشود
95.11.26/ فصل 8 : بحث «وضعیت اهل کتاب و نواصب وکافران وشیطان در دوران قیام امام زمان»/باب3 فصل15 ح13- ارض جغرفیایی هدف نهایی حکومت الهی نیست بلکه ارض قلب هاست که فتح میشود و افق ادراک هاست که با نورخدا روشن میشوند
95.12.03/ فصل 8 : بحث «وضعیت اهل کتاب و نواصب وکافران وشیطان در دوران قیام امام زمان»/ب3 ف15 ح13تا 15- در دورانی که ظهورات شیطان شدیدتر شده عظمت مؤمنان بالاتر است و جلوه نصرت الهی برای غلبه ی ایمان بر فتنه ها ظاهر میشود
95.12.17/ فصل 8 : بحث «وضعیت اهل کتاب و نواصب وکافران وشیطان در دوران قیام امام زمان»/ب3 ف15 ح16- مراتب ساقط شدن اثرشیطان درنفوس انسانها بمانند عدم نفوذش درمخلصین باطهارت نفوس از معصیت و انانیت درظهور و رجعت وقیامت
95.12.24/ فصل 8 : بحث «وضعیت اهل کتاب و نواصب وکافران وشیطان در دوران قیام امام زمان»/باب3 اتمام فصل15 حدیث17- بیانی کلیدی درفهم حقایق ظهور که پایان حیات شیطان و آغاز حیات توحیدی عموم انسانهاست
96.01.15/ فصل 9 : بحث «علم در زمان ظهور» /جامعه ی ظهور که به قرب خدا رسیده به خزائن علم بی منتهای عندالله راه می یابد، و خزائن عالم وجود با شوق خود را به مطهرین میرساند
96.01.29/ فصل 9 : بحث «علم در زمان ظهور» /انسان ظهور با تمام مراتبش ارتباط برقرار میکند با تمام مراتب عالم و رشد ادارکی در رویت ملکوت می یابد که این علم ملکوتی دیگر با غفلت جمع نمیشود
96.02.12/ فصل 9 : بحث «علم در زمان ظهور» / زندگی دنیا مانند خوابیست که تمام صحنه ها و وقایعش تعبیر دارد- در دوران ظهور عالم برای همه تعبیر میشود از سنخ تعبیر عالم توسط خضر برای موسی
96.02.19/ فصل 9 : بحث «علم در زمان ظهور» / در خواب دنیا بیدارکننده امام است که مومنین در کانال وجودی امام سیر میکنند و با شأن امام شدن حدود ذاتیشان شکسته شده و به توحید الوهی منتقل میشوند
96.07.18/ فصل 9 : بحث «علم در زمان ظهور» / فهم ارتباط علمی انسان های مؤمن با امام زمان با بررسی احادیث "طینت".
96.07.25/ فصل 9 : بحث «علم در زمان ظهور» / طینت باطنی و روحی شیعیان از طینت ظاهری امامان است یعنی امام روح شیعه است و عمل شیعیان عمل امام محسوب میشود به حسب مراتب اعمال
96.08.02/ فصل 9 : بحث «علم در زمان ظهور» / ناب ترین شکوفایی علم درشناخت خود حقیقت امام است که امری صعب و مستصعب است

1 2