🗓 سال ۱۴۰۰

🎧 ۱۶ جلسه

📢 کانال استاد در ایتا

جلسه ۱

1- تبیین سرفصلها
1-1- ضرورت بحث
1-2- مفهوم شناسی
1-3- روش شناسی
1-4- موضوع شناسی 
1-5- مسائل روابط بین الملل

2- تبیین ابر مسأله در علم روابط بین الملل

3- آیا ماهیت نظام بین الملل آنارشیک است یا سلسله مراتبی؟

دریافت  
جلسه ۲ 1. چرا باید به ابر مسئله ها پرداخت؟
2. تبیین ضرورت بحث از فقه روابط بین الملل
3. دسته بندی تعاملات و روابط بشری به سه سطح محلی، ملی و جهانی و تبیین اینکه اسلام دینی جهان شمول است و برای همه سطوح برنامه دارد
4. جایگاه بحث از ولایت فقیه در فقه روابط بین الملل است 
دریافت  
جلسه ۳

1. مفهوم روابط بین‌الملل و تفاوت آن با سیاست بین الملل، حقوق بین‌الملل، اقتصاد بین‌الملل و سیاست خارجی

2. تبیین روش راهبردی و نگرش راهبردی در روش شناسی بحث

3. توضیحی مختصر پیرامون دو پارادایم فکری در روابط بین الملل (لیبرالیسم و رئالیسم)

دریافت 
جلسه ۴

1. تبیین روش و رویکرد راهبردی با بهره گیری از بیانات مقام معظم رهبری و شهید صدر

2. تبیین موضوع علم روابط بین الملل

دریافت 
جلسه ۵

1. تبیین اَبَرمساله در مسائل علم روابط بین الملل

۲. اثبات سلسله مراتبی بودن نظام بین الملل و  بررسی اجمالی سیر تطور نظام بین الملل

۳. تبیین کلان پروژه الهی و طاغوتی بر اساس ایات قرآنی و اینکه نظام موجود مصداق پروژه طاغوتی است و هیچ سنخیتی با نظام بین الملل مد نظر اسلام ندارد

۴. مراد از کلمه الله هی العلیا در سوره مبارکه توبه چیست؟ 

دریافت 
جلسه ۶

1. تبیین اینکه نظام بین الملل موجود ضد پروژه و ضد پروسه الهی است

2- بررسی عنوان فی سبیل الله و فی سبیل الرشد در برابر فی سبیل الطاغوت و فی سبیل الغی

3- تثبیت این عناوین با بهره گیری از برخی ایات سوره های توبه و محمد ص و اعراف 

دریافت  
جلسه ۷

1. تطبیق عنوان "سبیل الغی" بر «نظم، نظام و ناظم» فعلی جهان

2- بررسی مفهوم "الغی" 

3-  چرا خداوند از سبیل طاغوت و غیر الهی به سبیل الغی تعبیر کرده است و رابطه سبیل الغی با ناظم نظم جهانی موجود یعنی آمریکا چیست؟

4- بررسی آیات سوره غافر در اینکه فرعون و هامان و قارون نماد ساختار و نظام طاغوتی از حیث سیاسی، فرهنگی و اقتصادی هستند و نظام فعلی نیز دارای این سه حیث طاغوتی و اغواگرایانه است. 

دریافت  
جلسه ۸

1. تطبیق عنوان "سبیل الغی" بر «نظم، نظام و ناظم» فعلی جهان

2- بررسی مفهوم "الغی" 

3-  چرا خداوند از سبیل طاغوت و غیر الهی به سبیل الغی تعبیر کرده است و رابطه سبیل الغی با ناظم نظم جهانی موجود یعنی آمریکا چیست؟

4- بررسی آیات سوره غافر در اینکه فرعون و هامان و قارون نماد ساختار و نظام طاغوتی از حیث سیاسی، فرهنگی و اقتصادی هستند و نظام فعلی نیز دارای این سه حیث طاغوتی و اغواگرایانه است. 

دریافت  
جلسه ۹

1- ادامه بررسی وضعیت موجود نظام بین الملل مبتنی بر نگرش راهبردی 

2- ادامه بررسی مفهوم "مَلَأ قوم" در آیات سوره اعراف و تطبیق آن بر "الیگارشی" حاکم بر نظام بین الملل

دریافت  
جلسه ۱۰

۱. مروری بر هندسه بحث: "وضعیت شناسی"، "مطلوب نگاری" و "نقشه نویسی"

۲. طیف بندی وضعیت موجود نظام بین الملل
۲.۱. طرفداران حفط نظم موجود
۲.۲. منتقدین سهم خواه نظم موجود
۲.۳. منتقدین برهم زننده نظم موجود

۳. ادامه بررسی وضعیت موجود نظام بین الملل 

۳. ادامه بررسی مفهوم "مَلَأ قوم" در آیات دیگر و تطبیق آن بر "الیگارشی" حاکم بر نظام بین الملل

دریافت  
جلسه ۱۱

۱. "صدّ عن سبیل الله" ویژگی دیگر ناظم  و نظام بین الملل موجود

۲. جاهلیت حالت یا رفتار؟

دریافت  
جلسه ۱۲

۱. "صدّ عن سبیل الله" ویژگی دیگر ناظم  و نظام بین الملل موجود

۲. تبیین عنوان صد عن سبیل الله در آیات دیگر سوره مبارکه انفال و آل عمران

۳. مراد از تبغونها عوجا و نسبت آن با جنگ روایتها چیست؟

دریافت  
جلسه ۱۳

۱. "جاهلیت" ویژگی دیگر ناظم  و نظام بین الملل موجود

۲. جاهلیت در بعد نرم

۳. جاهلیت در بعد سخت 

دریافت  
جلسه ۱۴

۱. پاسخ به یک سوال چرا عنوان درس را فقه روابط بین الملل گذاشتیم؟ 
تفاوت بین فقه "استفتایی_استنباطی" و "فقه کلان نگر_استنباطی"

۲.  "جاهلیت" ویژگی دیگر ناظم  و نظام بین الملل موجود

۳. تبیینی از انسان قرون وسطایی که جاهلیتی تاریخی دارند؛ انسان رنسانسی که جاهلیتی مدرن دارند؛ انسان اسلامی که حقیقت اعتدالی انسان است
نظام جهانی برآمده از انسان رنسانسی است که جاهلیت متوهمانه مدرن دارد

۴. بر اساس کدام فریضه نمیتوانیم نسبت به وضعیت موجود نظم و ناظم و نظام جهانی، بی تفاوت باشیم و باید برای برون رفت از این وضعیت و دستیابی به مطلوب قیام کرد.

۵. بررسی این فریضه مبتنی بر آیات سوره مبارکه اعراف 

 دریافت 
جلسه ۱۵

۱. مروری بر نقشه راه و هندسه بحث

۲. چرا نمیتوانیم نسبت به این نظام ظالمانه جهانی بی تفاوت باشیم؟ 

۳. بررسی روایی فریضه ای که اجازه بی تفاوتی را نمی دهد و باید برای برون رفت از این وضعیت طراحی و چاره اندیشی کرد

 دریافت 
جلسه 16

۱. بررسی قرآنی فریضه ای که اجازه بی تفاوتی نسبت به نظام ظالمانه موجود را به ما نمی دهد.

۲. بررسی دسته بندی آیات امر به معروف و نهی از منکر 

دریافت  

هم چنین می توانید با مراجعه به کانال استاد در ایتا صوت ها را دریافت نمایید