کتاب الوقف - سال دوم(99)

استاد آملی لاریجانی

استاد آملی لاریجانی

1 2 بازگشت به درس

جهت مشاهده تقریر روی نام جلسه بزنید

14/11/99/ تنجیز در وقف/ بحث ما در تصویر تملیک تعلیقی بود. بیان مرحوم اصفهانی در جلسه گذشته عرض شد. ایشان تعلیق در تملیک را تصویر کردند. چه در بیع باشد یا وقف. و آنچه در ملکیت تصویر شد می توان درباره هر مجعول اصالی دیگر قائل شد و در این جهت فرق نمی کند. تصویر ایشان از تملیک تعلیقی این بود که عقلاء یا شارع روی موضوع انشاء متبایعین اعتبار تملیک می کنند که گاهی این اعتبار مطلق است و گاهی به اضافه مجیء زید یا هر قید دیگری است...
18/11/99/ تنجیز در وقف/ بحث ما در اشتراط وقف به تنجیز بود و اینکه تعلیق مضر به وقف است و موجب بطلان آن می شود./عرض کردیم که بحث تنجیز مربوط به همه معاملات است و انحصاری به خصوص بحث وقف ندارد، کما اینکه مرحوم شیخ در بحث تنجیز در بیع همین مطلب را بیان فرموده اند./مرحوم شیخ بعد از اجماع که آن را دلیل عمده در مقام می دانند به وجوه ضعیفه ای پرداختند که به آن تمسک شده است. یکی از این وجوه این بود که انشاء قابل برای تعلیق نیست....
19/11/99/ تنجیز در وقف/ بحث ما در اشتراط تنجیز در وقف بود. مرحوم شیخ انصاری رحمه الله علیه بحث اشتراط تنجیز را در بیع مطرح کرده اند ولی گفته اند ادله بحث در همه معاملات مشترک است. مرحوم شیخ عمده دلیل را اجماع می داند. ما نیز اجماع را قبول داریم و اشکالاتی که به اجماع شده بود را دفع کردیم، پس این دلیل تمام است. منتهی وجوه دیگری نیز بر اشتراط تنجیز اقامه شده است که مرحوم شیخ همه را ضعیف می داند....
21/11/99/ تنجیز در وقف/ ما در جلسه گذشته عمده فرمایش سید را آوردیم، اشکال حرف ایشان را هم اشاره کردیم، اولا: اگر ما احکام وضعی را غیر از احکام تکلیفی بدانیم که ممشا و نظریه محققین عمدتا همین است، در این صورت ارتباط مستقیمی بین این دو بحث پیدا نمی شود. وجوب یک خصائصی دارد. ما هم واجب معلق را قبول نداریم، به خاطر اینکه وجوب و لزوم،خصائصی دارد که بر اساس آن ممکن نیست لزوم از حالا بیاید برای آینده. تمام بحث واجب مشروط شیخ که...
25/11/99/ تنجیز در وقف/ بحث ما در اشتراط وقف به تنجیز و مبطلیت تعلیق بود. رسیدیم به این بحث که تنجیز، شرط تمام معاملات است. همانطور که مرحوم شیخ و دیگران فرموده اند عمده دلیل بر اشتراط، اجماع است. رسیدیم به دلیل دیگری که مرحوم شیخ آن را جزء ادله ضعیف برای اشتراط شمرده است. و آن عبارت است از اینکه عده ای فرموده اند انشاء لا یقبل التعلیق. بنابر این وقف یا بیع یا صلح مشروط به تنجیز است./نکته مهمی که ما در اول بحث هم به آن ا...
26/11/99/ تنجیز در وقف/ بحث در فرمایش حضرت امام در کتاب البیع در نقد کلام محقق نائینی بود.محقق نائینی در بحث اشتراط تنجیز در معاملات از جمله بیع در جواب کسی که دلیل اشتراط را عبارت از این می دانست که انشاء قابل تعلیق نیست،پاسخ دادند که بحث اشتراط معاملات به تنجیز و عدم جواز تعلیق اصلا ربطی به بحث انشاء ندارد و مربوط به مقام انشاء نیست تا شما بخواهید از طریق عدم قابلیت انشاء برای تعلیق؛ تنجیز را اثبات کنید./بحث در مقام من...
28/11/99/ تنجیز در وقف/ بحث ما در فرمایش حضرت امام قدس سره الشریف بود در نقد مطالب محقق نائینی رحمه الله علیه در اشتراط مُنشأ به شروط و اینکه تنجیزی که در میان فقها محل بحث است به نظر محقق نائینی مربوط به مقام منشأ است. چون امر انشاء دائر مدار وجود و عدم است لذا اشتراط انشاء به یک شیئ و معلق کردن آن به یک امر، معقول نیست....
10/12/99/ تنجیز در وقف/ بحث در بطلان تعلیق در وقف بود. ظاهرا دلیل اشتراط تنجیز و بطلان تعلیق در تمام عقود یکسان است. بعد از استناد به اجماع برای بطلان تعلیق در وقف و سائر عقود الا ما خرج بالدلیل، نوبت رسید به ادله دیگری که برای بطلان تعلیق در عقود اقامه شده است.//اولین دلیلی که بررسی شد این بود که انشاء قابل تعلیق نیست. عمده مباحث مهم این دلیل گذشت. در این جلسه علاوه بر تلخیص مباحث نکته جدیدی نیز مطرح کنیم.//نکته جدید مر...
11/12/99/ تنجیز در وقف/ بحث ما در ادله بطلان تعلیق در عقود بود. از بحث اشتراط تنجیز در وقف به بحث عام این اشتراط در تمام عقود منتقل شدیم زیرا مرحوم شیخ انصاری و دیگران فرمودند که ادله بطلان تعلیق در تمام عقود و ایقاعات یکسان است و دلیل خاصی درباره برخی از ابواب معاملات وجود ندارد./استدلال به اجماع و استدلال به اینکه «الانشاء لا یقبل التعلیق» در جلسات گذشته بررسی شد. دلیلی نیز مرحوم صاحب جواهر دارند که در تمام ابواب فقه ا...
12/12/99/ تنجیز در وقف/ بحث ما در اشتراط تنجیز و بطلان تعلیق در عقود بود. رسیدیم به استدلال مرحوم صاحب جواهر بر اشتراط تنجیز. عبارات ایشان را از جواهر خواندیم. مفاد فرمایش ایشان این بود که ظاهر ادله صحت و لزوم این است که به محض اینکه عقد تمام می شود اثر مترتب است. بدین معنا که متعاقدین ملزمند به ترتیب اثر؛ در حالی که تعلیق با این منافات دارد. ایشان وجه منافات را به صراحت بیان نکرده اند، ولی ظاهرا مراد این است که وقتی شما...
30/03/1400/ ارث به وقف/ لازم است در ابتدای این جلسه اعتذاری داشته باشیم از تأخیری که در ادامۀ بحثها پیش آمد. هم اشتغالات متعدد و هم مقداری عوارض و کسالت جسمی باعث شد فاصله معتنابهی پیش آید. لذا هم از دوستانی که درس را پی گیری می کنند عذرخواهی می کنیم و هم از خداوند متعال طلب توفیق می کنیم تا بتوانیم لااقل بخشی از این عقب ماندگی را جبران کنیم./بحث ما در مسائل وقف در مسئله 22 تحریر یعنی بحث تعلیق در وقف بود. بحث تمام نشد م...
31/03/1400/ ارث به وقف/ بحث ما در مسئله 23 تحریر بود که اگر کسی نسبت به مالی بگوید «هو وقف بعد موتی» فإن فهم منه انه وصیة بالوقف صح و الا بطل./بیان شد که در کلمات فقهائی مانند مرحوم علامه حلی و ناظرین به کلام ایشان و فقهاء متاخر از ایشان دو شقش این مساله به این ترتیب ذکر شده است که اگر این عبارت منصرف شود به وصیت به وقف، صحیح است و ورثه در صورت وجود شرائط باید به آن عمل کنند و گرنه باطل است....
1/04/1400/ ارث به وقف/ بحث ما در مسئله 23 تحریر بود که اگر کسی بگوید هو وقف بعد موتی، اگر از آن وصیت به وقف فهمیده شود صحیح است و الا بطل./در جلسات قبل در توضیح این عبارت عرض کردیم که «و الا بطل» به حسب ظاهر فرمایش عده ای از فقهاء حمل بر وقف معلق می شود. یعنی اگر وصیت به وقف نباشد و الآن وقف را انشاء می کند که این مال بعد الموت وقف باشد، می شود وقف معلق. تصریح مرحوم علامه و دیگران این تفسیر بود، و وقف معلق از جهت تعلیق ...
5/04/1400/ ارث به وقف/ بحث ما در مسئله 23 تحریر بود که اگر کسی بگوید «هو وقف بعد موتی فإن فهم منه وصیة بالوقف صحّ و الا بطل» در چند جلسه گذشته عرض کردیم که در کلمات فقهاء در عدل اینکه «أنه وصیة بالوقف»، وقف معلق را مطرح کرده اند، و گفته اند وجه «بطل» نیز معلق بودن این وقف است....
6/04/1400/ ارث به وقف/ بحث ما در مساله 23 تحریر در حکم کسی بود که بگوید «هو وقف بعد موتی». فروض مساله بیان شد. جزو تتمه های بحث تصویری از وقف به صورت واجب معلق ارائه دادیم. و اکنون می خواهیم تعمیقی درباره استدلال مرحوم آقای قمی بر بطلان وقف بعد از موت بیان کنیم....
7/04/1400/ ارث به وقف/ بحث در مسأله 23 تحریر بود. عمدۀ بحث گذشت و در تنبیهات این مساله نکاتی را بحث کردیم، این جلسه به دلیل اینکه جلسه آخر بحث فقه در این سال تحصیلی است، فرع جدیدی شروع نمی کنیم، لذا به تلخیص وجمع بندی بحث می پردازیم و در عین حال نکاتی را نیز اضافه می کنیم....

1 2 بازگشت به درس